Wanita Sering Sakit Kepala – Bagaimana Nak Kenali Tanda Estrogen Berlebihan?

ubat sakit kepala

Wanita Sering Sakit Kepala – Bagaimana Nak Kenali Tanda Estrogen Berlebihan?

Pernah dengar lagu Ragaman? Yang Faizal Tahir nyanyikan tu. Kalau belum dengar, boleh dengar sekarang.

Lagu tu tentang suara hati seorang suami dengan perangai pelik isterinya. Kat mulut cakap lain, tapi nanti lain pula tindakannya. Pernah tak berlaku kepada diri sendiri?

Suami tak boleh nak marahkan isteri, sebab kaum wanita ni dikawal oleh hormon. Kadang-kadang wanita tu sendiri pun tak faham kenapa dia bertindak macam tu. Betul kan wanita?

Kisah hormon ni kadang-kadang boleh menggelikan hati. Namun, yang kita takuti ialah hormon yang tidak stabil boleh menyebabkan meningkatnya risiko pelbagai penyakit.

ubat sakit kepala

Kaum Lelaki Juga Tak Dapat Lari Dari Hormon Estrogen

Hormon estrogen biasanya sinonim dengan wanita la kan? Hormon inilah yang bertanggungjawab penyebabkan emosi-emosi pelik wanita. Terutamanya dekat nak period kan? Macam-macam boleh berlaku.

Namun, sebenarnya kedua-dua wanita dan lelaki menghasilkan estrogen dan menggunakannya.

Hormon estrogen yang berlebihan mungkin boleh menyebabkan beberapa simptom yang kita sendiri tak faham termasuklah peningkatan lemak dalam badan, kehilangan otot, kurang nafsu seksual, keletihan yang tak dapat diterangkan dan pelbagai lagi simptom lain.

Selalunya masalah ini berlaku apabila usia makin meningkat, menyebabkan ramai orang ingat ini adalah masalah biasa orang tua. Namun, jika dikesan dan dirawat sebaiknya rupanya simptom itu akan berkurang dan kesihatan jadi lebih baik.

30 Gejala-Gejala Hormon Estrogen Berlebihan Yang Mungkin Anda Tak Perasan

Menurut Dr John Lee M.D, beberapa tanda untuk mengenali badan kita mempunyai hormon estrogen berlebihan ialah:

1. Proses penuaan jadi lebih cepat

2. Penyakit autoimun, contohnya masalah pada kelenjar tiroid.

3. Kanser payudara untuk wanita dan lelaki

4. Payudara lelaki membesar

5. Sakit pada payudara atau sekitar dada.

6. Fibroid dikalangan wanita

7. Tangan dan kaki yang sejuk kemungkinan tanda masalah hormon tiroid.

8. Kurang nafsu seksual

9. Kemurungan dengan perasaan bimbang, mudah marah dan boleh mencetuskan pergaduhan.

10. Mata kering

11. Perkumpulan lemak, terutamanya di kawasan abdomen, pinggul dan paha.

haid tak teratur

12. Sering keletihan tanpa sebab.

13. kekurangan otot dan kesukaran membina otot

14. Fikiran yang keliru dan mudah lupa

15. Penyakit pundi hempedu

16. Rambut gugur

17. Sering sakit kepala

18. Kurang gula atau hipoglisemia

19. Darah beku mudah terbentuk

20. Sukar tidur

21. Kekurangan magnesium dan antara simptomnya ialah sering kejang otot dan sakit-sakit badan.

22. Emosi tak stabil

23. Tulang kurang mampat dan osteoporosis. Risiko patah tulang sangat tinggi walaupun jatuh yang ringan.

24. Kanser prostat dalam lelaki.

25. Kanser uterus untuk wanita.

26. Metabolisme rendah.

27. Mudah kembung perut

28. Badan cenderung menyimpan air dan sering bengkak kaki bila banyak berdiri dan berjalan.

29. Kekurangan zink dan kuprum.

30. Haid tak teratur

31. Masalah kesuburan

32. Cyst pada ovari

33. PCOS

Banyakkan tanda-tanda hormon estrogen mungkin berlebihan dalam badan. Anda ada salah 1 tanda di atas?

Walaupun mungkin tanda-tanda anda alami sekarang ialah tanda yang ringan, contohnya cuma sering kering mata tapi jika tak selesaikan masalah hormon tak seimbang tu, keadaan itu akan makin meneruk dan berisiko terjadinya kanser.

Apa Yang Boleh Dilakukan Untuk Mengubah Keadaan Ini?

Seperti yang saya dah kongsi diatas, gejala-gejala hormon estrogen berlebihan ni macam yang ringan-ringan saja yang mungkin kita pun tak terfikir bahawa hormon dalam badan kita ni sebenarnya tak stabil.

Tetapi, jika anda rasa makin tak sedap hati, makin resah, berat badan makin naik terutamanya lemak di bahagian pinggang dan hilang minat terhadap suami, mungkin anda sedang mengalami masalah hormon estrogen berlebihan.

Namun anda bernasib baib sebab dengan perubahan diet dan tambah suplemen, perubahan gaya hidup yang betul, masalah hormon ni boleh diselesaikan dan anda boleh dapat kesihatan yang lebih baik.

Antara panduan yang boleh diikut untuk mengatasi masalah estrogen berlebihan, termasuklah :

1. Elakkan produk-produk yang mengandungi xenostrogen.

2. Jaga kesihatan hati.

3. Makan lebih kurang 1-2 hidangan sayur jenis kubis setiap hati untuk bantu hati buang hormon estrogen.

4. Kurangkan atau kalau boleh elakkan terus makanan jenis karbohidrat yang bertapis seperti tepung, gula putih dan corn syrup.

5. Melalukan senaman dengan kerap. Lebih kurang 3-4 kali seminggu. Senaman ini sangat penting untuk membantu membuang estrogen berlebihan dari dalam badan.

Bagaimana Vivix Shaklee Boleh Bantu Mengawal Paras Hormon?

kecutkan fibroid

Antara bahan yang digunkan untuk membuat Vivix ialah anggur muskadin yang mengandungi resveratrol. Resveratrol ialah penghalang aromatase yang semulajadi. Aromatase ni kerja dia mengubah hormon testosteron kepada hormon estrogen. Bila resveratrol menghalang kerja aromatase ni, jadi estrogen akan berkurang.

Selain itu juga, Vivix membantu hati bekerja dengan lebih baik untuk membuang estrogen.

Jika anda mengalami masalah hormon estrogen berlebihan, Vivix boleh membantu anda dengan:

1. Mengembalikan keseimbangan hormon

2. Meningkatkan tenaga, kesihatan dan kecergasan

3. Bantu menurunkan berat badan akibat hormon tak stabil.

4. Bantu mengecutkan fibroid dan masalah wanita lain yang disebabkan oleh estrogen berlebihan.

5. Bantu masalah prostat bengkak.

6. Mengurangkan risiko kanser akibat perubahan hormon termasuklah kanser rahim, kanser ovari dan kanser payudara untuk wanita dan kanser prostat untuk lelaki kerana resveratrol dipercayai berupaya merencatkan sel-sel ketumbuhan pada semua peringkat.

7. Vivix juga membantu kurangkan keradangan dalam badan yang mana keradangan ni boleh merosakkan sel dan meningkatkan risiko penyakit.

Kenapa Wanita Sangat Suka Vivix?

rawat pcos

haid tak teratur

 

fibroid dan cyst

 

Bagaimana Nak Dapatkan Vivix Shaklee?

Anda boleh hubungi Fyda untuk info lanjut atau untuk tempahan Vivix

Di 012 621 1883 atau direct whatsapp

www.wasap.my/60126211883

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *