Ujian Fungsi Hati Menunjukkan Hati Dah Rosak, Bagaimana Nak Bantu Hati Kita?

hati berlemak

Ujian Fungsi Hati Menunjukkan Tanda Hati Rosak, Bagaimana Nak Bantu Hati Kita?

Macam mana kita nak tahu organ dalaman sihat ke tak ya? Sebab kita kan tak nampak organ tu?

Memang kita tak nampak organ dalaman kita, tapi ada beberapa cara untuk tahu sama ada organ dalaman sihat atau tak. Sebenarnya kita boleh rasa je kalau organ kita ada masalah, cuma kadang-kadang kita yang buat-buat tak tahu.

Kali ni saya nak berkongsi tentang fungsi hati. Kalau anda nak tahu apa tanda hati kita mungkin bermasalah, boleh tonton video ni sampai habis ya..

Kesihatan hati diukur melalui ujian darah untuk menguji fungsi hati kita. Dalam ujian ni ada paras bilirubin, paras enzim hati dan protein.

Secara umumnya, ujian fungsi hati membantu menilai kesihatan keseluruhan berkaitan hati dan kadang-kadang boleh juga menunjukkan penyakit lain juga.

Ujian Fungsi Hati Menunjukkan Tanda-Tanda Hati Rosak

Saya pernah berjumpa seseorang yang bacaan encik hati ALT (Alanine transaminase) hampir 3 kali ganda nilai normal (normal 0-53 IU/L, bacaan beliau 147). Enzim ALT ni ditemui pada sel hati, tapi bila hati rosak, ia akan dilepaskan ke dalam saluran darah. Itulah jawapan mengapa bacaan ALT beliau begitu tinggi.

hati berlemak

Paras bilirubin beliau juga tinggi. Antara direct dan indirect bilirubin, yang direct tu 50% melebihi indirect – maksudnya hati beliau sedang mengalami masalah.

Rupanya beliau mengalami hati bengkak yang disebabkan oleh hati berlemak.  mata pun agak kekuningan kerana paras bilirubin yang tinggi. Ini mengakibatkan badan rasa lesu, kurang bertenaga dan berat turun dengan mendadak.

Penyakit hati ni, jika tidak dirawat akan mendedahkan diri kepada sirosis hati yang menyebabkan kegagalan fungsi hati dan seterusnya kanser hati. Na’uzubillah.

Selain dari mengikut rawatan di hospital, saya ingin mencadangkan suplemen jenama Shaklee yang boleh membantu untuk kesihatan hati & membantu masalah bengkak hati.

Suplemen yang saya maksudkan ialah Vivix, Nutriferon dan DTX.

Bagaimana Vivix, DTX dan Nutriferon membantu dalam masalah bengkak hati?

Vivix

Vivix terdiri daripada 4 bahan botani utama iaitu Anggur Muscadine, Elderberri Eropah, Lobak Ungu dan Polygonum Cuspidatum yang terbukti dalam research mampu mengurangkan risiko kanser.

Ia adalah suplemen dalam bentuk cecair yang kaya dengan polifenol, tinggi anti-oksida dan anti-bengkak yang sangat mujarab. Ia membantu melindungi sel-sel hati yang masih sihat, membaiki sel-sel yang telah rosak, menghalang hati untuk lebih rosak lagi dan menggalakkan pertumbuhan sel hati baru yang lebih sihat.

DTX Complex

DTX yang terdiri daripada ekstrak biji milk thistle, cendawan reishi, schizandra, dandelion, kunyit dan articok berfungsi untuk melindungi dan mengekalkan fungsi hati yang sihat.

Milk thistle terbukti melalui 100 ujian klinikal mampu membantu dalam masalah kesihatan hati. Ia terkenal sebagai tonik hati. Ia juga adalah anti-oksidan dan anti-bengkak yang memainkan peranan dalam merawat penyakit berkaitan hati. DTX turut membantu dalam menyingkirkan toksin untuk mengembalikan dan mengekalkan kesihatan hati agar terus sihat dan bertenaga.

Nutriferon

Nutriferon adalah satu sebatian proprietari eksklusif yang diekstrak dari empat tumbuhan yang diperolehi daripada biji labu, bunga Safflower, biji plantago dan bunga Japanese Honeysucle. Satu seumpamanya di dunia.

Nutriferon berfungsi untuk meningkatkan sistem pertahanan badan (sistem imun) secara semulajadi untuk memberikan sokongan pertahanan dari peringkat sel. Nutriferon penting untuk mengelakkan sel-sel hati daripada semakin rosak. Ia juga membantu untuk mengelakkan jangkitan ke atas hati dan menyebabkan hati bengkak bertambah teruk.

hati rosak

Hati ni ialah organ yang paling banyak kerja. Kerja dia pula dari sekotor-kotor iaitu membersih dan membuang toksin hinggalah menyimpan glukos untuk menjana tenaga. Bayangkan kalau hati terlalu banyak bahan-bahan toksin macammana agaknya nak buat fungsi lain?

Ketiga-tiga suplemen ini tidak dijual di mana-mana kedai kerana hak eksklusif telah diberikan kepada Shaklee (formula berpaten). Jadi haruslah dapatkan daripada Pengedar Shaklee yang sah ya.. dan juga pastikan yang boleh bagi anda info selengkapnya.

Hubungi saya untuk dapatkan suplemen kesihatan hati anda dan konsultasi yang terbaik.

Fyda Noh – 012 621 1883 (www.wasap.my/60126211883)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *