Tuala Wanita Penyebab Kanser Pangkal Rahim : Mitos Atau Fakta

tuala wanita kanser pangkal rahim

Tuala Wanita Penyebab Kanser Pangkal Rahim : Mitos Atau Fakta

Bila isu tuala wanita timbul dan dikatakan punca kanser serviks, wanita jadi panik. Isu ini ialah salah 1 isu kontroversi sebenarnya, terutamanya lepas keluar pad-pad mengandungi herba yang didakwa boleh mencegah kanser serviks.

Katanya kerana tuala wanota pakai buang dibuat daripada kertas kitar semula dan  menggunakan bahan kimia yang boleh menyebabkan kanser, iaitu dioxin.

Para doktor perubatan tentulah menentang kenyataan ini kerana tiada bukti yang kukuh dantiada kajian dibuat untuk membuktikan tudunan ini. Cumanya kenyataan ini dipopularkan oleh orang yang menjual pad herba.

Kerana penyebab utama kanser serviks masih lagi virus HPV. Dan virus HPV ni disebarkan melalui hubungan seksual.

Tapi still.. kanser ni jugak boleh terjadi sebab kerosakan sel akibat bahan2 penyebab kanser. Dalam kes pad ni, bahan yang didakwa ialah dioxin.

tuala wanita kanser pangkal rahim

Apakah Dioxin Dan Apa Bahayanya Kepada Manusia?

Dioxin tu memang bahan beracun & berbahaya kepada kesihatan manusia. Dioxin dikaitkan dengan peningkatn risiko penyakit kanser, diabetes, endometriosis, tiroid & macam2 lagi. Dioxin ni sejenis pencemaran dari alam sekitar & dikaitkan dengan industri kilang & pembakaran bahan buangan kita.

Dalam memproses pad yang gunakan kertas yang dikitar semula, ia memerlukan klorin dalam suhu yang tinggi & proses ni akan hasilkan dioxin. Lagi tinggi suhu, lagi banyak dioxin keluar.

Tapi ni isu dah lama sebenarnya dan banyak pembaharuan telah dilakukan untuk mengurangkan dioxin dalam tuala wanita. Dan sekarang banyak manufacturer gunakan elemental chlorine free (ECF) termasuk lah Kotex (sebab aku guna Kotex 😅).

Dan sebenarnya mereka dinilai oleh makmal berkecuali di Amerika sejak 1995 dan tak menemui bahan toksik dioxin dalam produk mereka.

Manusia boleh terdedah kepada dioxin bila makan makanan yang tercemar dengan bahan itu. Dan menurut data, takda kes keracunan dioxin daripada penggunan pad (kalau ya pun ada dioxin dalam pad)

Kalau betul dalam bahan kimia dalam pad tu, tentu dah lama syarikat2 pad tu kena saman.

Kalau nak pilih pad yang kain ka, yang kapas ka, pad semulajadi ke apa, obviously atas pilihan sendiri, tapi untuk katakan pad itu ada bahan kimia dan boleh menyebabkan kanssr adalah tidak tepat.

kanser serviks tahap 4

Bagaimana Cara Nak Uruskan Tuala Wanita Untuk Kurangkan Risiko Penyakit

Namun, harus diingat sebab darah haid tu mungkin boleh mengandungi macam-macam sel dan mungkin juga boleh jadi sumber pembiakan kuman, so macam mana kita handle situasi tu adalah lebih penting.

1. Cuci tangan sebelum & selepas mengendalikan pad. Cuci pad sebelum dibuang adalah digalakkan. Walaupun ada orang kata darah haid tu hukumnya sama je dengan darah2 lain. Tapi untuk kebersihan, lebih baik cuci dulu.

2. Pilih pad yang belum koyak plastiknya. Mana tau kalau plastik dah terbukak, ada tumbuh kulat ka, ada kuman ke.

3. Kerap tukar pad. Walaupun mungkin darah tak banyak, tapi janganla 1 hari pakai yang sama. Setiap 2-3 jam, tukar lah yang baru.

4. Pakai seluar longgar kerana boleh beri keselesaan & pengudaraan yang baik.

Semoga sharing ini boleh bantu kaum wanita untuk berjaga-jaga & elakkan diri dari terdedah kepada kanser serviks.

Pemakanan Untuk Bantu Kurangkan Risiko Kanser

Kanser ni terjadi akibat kerosakan pada DNA sel yang merosakkan sel tersebut dan kemungkinan sel tu boleh bertukar menjadi sel kanser. Walaupun ada yang kata kanser ni sebab genetik, namun ramai saintis berpendapat gaya hidup kita akan menentukan sama ada gen kanser tu diaktifkan atau tak.

Umpama ada pistol dalam sel orang tu, dan gaya hidup tak sihat ialah pemicu kepada pistol tu.

Jadi, untuk kurangkan risiko kanser, kita perlu sentiasa amalkan gaya hidup sihat dengan makan makanan yang sihat dan seimbang, aktif secara fizikal, bijak menangani stress dan tekanan dan juga menambahkan suplemen dalam diet harian kita.

Suplemen yang saya cadangkan untuk anda ialah Vivix.

Vivix ialah suplemen yang mengandungi polifenol tumbuhan yang terbukti melalui kajian klinikal boleh merencat pertumbuhan sel kanser.

kanser serviks malaysia

Takkan Nak Tunggu Dapat Kanser Dulu Baru Nak Cegah

Anda boleh baca kisah kawan saya yang kena kanser serviks. Muda lagi orangnya.

Bila kita masih sihat, masih kuat masa itulah kita nak jaga. Sebab bila dan dapat penyakit, masa tu mungkin nak kembalikan kesihatan tu sangatlah susah. So, saya cadangkan anda amalkan Vivix ni setiap hari untuk kurangkan risiko penyakit. Dengan izin Allah.

Hubungi saya untuk dapatkan Vivix anda sekarang,

Fyda – 012 621 1883 (www.wasap.my/60126211883)

Kalau anda ada kredit kad atau debit kad dan nak beli sendiri boleh klik gambar di bawah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *