Tag Archives: featured

6 Makanan Mengurangkan Kencing Manis Supaya Bacaan Gula Cantik Sokmo

6 Makanan Mengurangkan Kencing Manis Supaya Bacaan Gula Cantik Sokmo Sepanjang pengalaman saya, bila seseorang disahkan menghidap kencing manis, terutamanya orang muda memang amat sukar untuk dia terima. Sebabnya kefahaman yang sikit tak tepat. Iaitu ramai orang yang kata sekali makan ubat kencing manis, selama-lamanya lah kena makan ubat. Boleh tonton video saya kat bawah ni. Tentang salah faham bila […]

Read more

Petua Sembuhkan Luka Kencing Manis, Elakkan Kaki Dipotong

Petua Sembuhkan Luka Kencing Manis, Elakkan Kaki Dipotong Mula-mula ada penyakit kencing manis rasa ok lagi. Mungkin sebab tak ada apa-apa perubahan. Rasa masih sihat, cuma kena ubat saja. Namun, kencing manis ni penyakit yang progresif. Maksudnya dia akan jadi makin teruk jika keradangan kronik tu tak dihentikan. Dan itulah sebenarnya penyebab komplikasi kencing manis. Bukannya disebabkan paras gula itu […]

Read more

Pengalaman Bebas Kanser Serviks Sebelum Sempat Kemo

Pengalaman Bebas Kanser Serviks Sebelum Sempat Kemo Kanser serviks adalah antara kanser yang mudah dikesan melalui ujian saringan. Ujian saringan untuk kanser serviks ialah Pap Smear. Saya pernah join kursus kanser serviks dengan seorang pakar dari Singapura. Punyalah pakar prof tu, sampai dia tengok je serviks tu, dia boleh suspek tu ialah kanser. Tak perlu buat ujian dah. Kanser serviks […]

Read more

Suntikan Insulin Kencing Manis Bukan Tanda Gagal Kawal Gula

Suntikan Insulin Kencing Manis Bukan Tanda Gagal Kawal Gula Bila seseorang pesakit kencing manis perlu cucuk insulin, pesakit itu sendiri dan ahli keluarga selalunya jadi panik sebab rasa penyakitnya dah makin teruk. Sebenarnya penyakit kencing manis ialah penyakit yang berterusan dan tak sembuh dalam masa sehari dua, tapi mungkin akan ambil masa yang lama. Dan penyakit kencing manis tak sepatutnya […]

Read more

Cara Turunkan Berat Badan Dengan Selamat Melalui Program Suku-Suku-Separuh

Cara Turunkan Berat Badan Dengan Selamat Melalui Program Suku-Suku-Separuh Obesiti atau berat badan berlebihan dah jadi masalah utama di Malaysia sekarang. Sebab Malaysia dan jadi negara obes paling tinggi di Asia. Bayangkan dalam 48 negara di Asia, Malaysia mempunyai paling ramai rakyat yang berlebihan berat badan. Apa masalah kita sebenarnya? Yang paling utama ialah dari segi pemakanan kita. Dah jadi […]

Read more

Apakah Penyakit HFMD Dan Apakah Bahayanya?

Apakah Penyakit HFMD Dan Apakah Bahayanya? Jangkitan HFMD atau penyakit tangan kaki dan mulut semakin mengganas di negara kita. Dalam 1 minggu sahaja, kes HFMD telah meningkat hampir 1000 kes. Kebanyakan negeri di Malaysia memang kes makin meningkat hingga beberapa sekolah dan tadika telah ditutup. Dan of kos lah boleh menimbulkan panik di kalangan ibu bapa. Tapi, kita boleh mengelakkan […]

Read more

Benarkah Gula Penyebab Kencing Manis?

Benarkah Gula Penyebab Kencing Manis? Pesakit kencing manis sering dinasihatkan untuk mengurangkan gula atau lebih baik tinggalkan terus. Begitu juga dengan orang-orang yang sihat. Digesa mengurangkan gula dalam makanan untuk mencegah kencing manis. Soalnya, benarkah gula penyebab kencing manis? Tanggapan itu memang logik sebab pesakit kencing manis kan gula dalam darah mereka tinggi, jadi idea yang gula boleh menyebabkan berlaku […]

Read more

Adakah Suplemen Selamat Untuk Pesakit Kencing Manis?

Adakah Suplemen Selamat Untuk Pesakit Kencing Manis? Zaman sekarang ini terlalu banyak produk kesihatan yang muncul di Malaysia. Produk-produk ni memang dapat kelulusan KKM, tapi masalahnya sebab banyak sangat produk KKM memang tak sempat nak pandai betul-betul. Hari tu saya pernah tengok Live KKM pasal produk kosmetik. Kata panel tu, sebab banyak sangat produk baru, KKM akan tengok pada borang […]

Read more

5 Cara Mengawal Kencing Manis Yang Betul Untuk Elak Kerosakan Buah Pinggang

5 Cara Mengawal Kencing Manis Yang Betul Untuk Elak Kerosakan Buah Pinggang Terkejut sangat bila dapat tau pesait kencing manis ada kurang lebih 2.6-2.7 juta di Malaysia ni. Tu yang didaftarkan, yang belum tau dia ada Penyakit mungkin lagi ramai. Antara punca yang paling utama penyakit kencing manis ialah berat badan berlebihan ialah obesiti. Dan Malaysia merupakan negara paling ramai […]

Read more
1 2 3 21