Sebab Sebenar Ada Doktor Tak Bagi Makan Suplimen

Sebab Sebenar Ada Doktor Tak Bagi Makan Suplimen

Bila sebut pasal suplimen tentulah ada doktor yang kata suplimen tak perlu. Cukuplah dengan dapatkan nutrisi daripada makanan.

Suplimen tu mahal, membazirkan duit sahaja.

Namun begitu ada juga pihak yang pro-suplimen, termasuk lah saya. Masa di medical school dulu, memang ada sedikit topik pasal nutrisi, tapi tak ada kenyataan dalam buku teks yang kata nutrisi boleh didapati daripada suplimen.

Sebab tu, ada doktor skeptikel terhadap suplimen dan fikir industri makanan tambahan tu bukan untuk bantu orang jaga kesihatan tapi untuk keuntungan semata-mata.

Kalau orang jual beras, kita rasa apa tujuan dia? Nak bagi orang kenyang la kan? Sebab nasi memang kita makan. Tapi adakah bisnes tu tak berlandaskan keuntungan?

Zaman Sekarang Sangat Sukar Nak Dapatkan Nutrisi Yang Cukup

Sekarang memang terbukti banyak penyakit terjadi sebab masalah nutrisi tak seimbang.

Dan kualiti makanan kita dah tak sama dengan dulu. Walaupun setiap hari makan 1 guni sayur, kita tak dapat tolak kemungkinan sayur tu bercampur racun rumpai & racun serangga. Dan juga nutrien yang makin berkurangan dari tanah & semasa makanan itu diproses. (Ini bukan makanan proses masuk tin ya, tapi dari sayur tu dipetik, disimpan, dimasak)

So, kita tak boleh menolak yang sangat sukar untuk dapatkan daripada makanan sahaja. Buktinya 5,184 dewasa telah diuji oleh Merck & didapati kira2 39% daripada mereka ada anemia akibat kekurangan zat besi.

Zat besi itu ialah mikronutrien yang dianggap diperlukan sikit je tapi dah beri masalah besar.

So, memang logik la kena ambik suplimen kan?

berat badan berlebihan

Adakah Semua Suplimen Sama?

Tapi sebenarnya yang dirisaukan oleh doktor2 ialah kesan sampingan jangka panjang suplimen tersebut.

Sebab tu kalau nak makan suplimen pun kena pilih-pilih juga. Sebab hanya Shaklee saja syarikat suplimen di Malaysia yang buat ujian jangka panjang kepada pengguna produknya untuk mengesan kalau produk Shaklee ni sebenarnya produk sampah.

Terbukti, pengguna Shaklee selama 20 tahun mempunyai risiko paling rendah untuk dapat penyakit kronik dan rosak buah pinggang berbanding yang makan suplimen lain dan tak makan suplimen langsung.

kesan kolesterol tinggi

Sebab tu saya yakin nak amalkan Shaklee & yakin untuk berkongsi kebaikan produk Shaklee kepada semua.

Jika anda perlukan konsultasi tentang suplimen Shaklee dan suplimen yang sesuai untuk kesihatan anda, boleh hubungi saya Fyda – 012 621 1883.

Atau direct wasap www.wasap.my/60126211883

Namun, jika anda ada penyakit apa-apa atau ada masalah kesihatan sebaiknya dapatkan rawatan dari doktor terlebih dahulu. Dan bincang dulu dengan doktor anda sesuai ke tak makan suplimen, ok?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *