Sakit Ulu Hati Teruk, Rupanya Batu Hempedu. Ini Yang Wanita Dan Tak Perlu Dibedah.

sakit perut

Sakit pada bahagian ulu hati, selalunya dikaitkan dengan gastrik. Betul tak? Tapi sebenarnya ada banyak organ lain di kawasan yang sama dan sakit ulu hati tak semestinya sakit gastrik.

Saya nak kongsikan kisah seorang yang sering mengalami sakit ulu hati yang kerap dan sakit. Muntah-muntah, terlalu sakit sehingga perlu MC setiap kali sakit perut tu datang.

Allahu… teruk sakitnya kan…

Dan saya rasa ramai orang yang alami sakit macam tu. Saya kongsikan kisah dia ni yaa… Adakah sakit sebenar tu sakit gastrik?

sakit perut

Bila kita cakap pasal batu karang, ramai yang tahu batu karang kat buah pinggang je kan? Sebenarnya ada 1 organ lagi yang boleh jadi batu karang, iaitu hempedu, tapi selalunya dipanggil batu hempedu.

Asalnya saya menyangka masalah gastrik datang kembali setelah sekian lama tidak mendapat serangan. Sakitnya hanya Allah sahaja yang tahu. Pedih yang amat di bahagian ulu hati, abdomen depan dan belakang sehingga hanya mampu merengkot di atas katil menahan sakit.

Apa sahaja makanan yang masuk akan dimuntahkan. Badan jadi lemah tak bertenaga. Saya yang merupakan seorang penjawat awam terpaksa mengambil cuti rehat.

Ketika itu juga saya baru disahkan mengandung anak ke-3. Doktor mengandaikan perubahan hormon yang menyebabkan gastrik menyerang. Saya diberikan ubat cecair berwarna putih untuk masalah gastrik dan angin. Paracetamol juga dibekalkan sebagai penahan sakit. Doktor juga berikan saya cuti sakit selama beberapa hari.

Setelah habis ubat, sakit masih belum reda. Saya dibekalkan lagi doktor ubat yang hampir sama serta disambung cuti sakit beberapa hari. Keadaan berulang sehingga habis 3 botol ubat cecair putih tersebut.

Suatu hari, kebetulan saya ada temujanji di Klinik Ibu dan Anak untuk pemeriksaan rutin ibu hamil. Jururawat yang bertugas menegur tentang mata saya yang kelihatan kuning. Sebenarnya saya ada perasan perubahan tersebut, tetapi tidak mengambil serius kerana kurang pengetahuan.

Setelah itu, saya dirujuk kepada pakar perubatan. Rupanya beberapa simptom yang telah saya alami sebelum ini adalah petanda masalah hati. Simptom tersebut termasuklah gatal-gatal di seluruh badan, najis pucat dan air kencing berwarna gelap. Pemeriksaan ultrasound mengesahkan saya ada batu dalam hempedu sebesar hampir 1cm.

Doktor cuma nasihatkan saya mengawal pemakanan dan ambil paracetamol sekiranya sakit menyerang. Rawatan lanjut samada pembedahan atau laser tak digalakkan pada awal kehamilan. Sebaiknya tunggu selepas bersalin.

Saya memutuskan untuk ikhtiar cara lain sementara menunggu temujanji seterusnya. Sebenarnya saya tak tahan menanggung sakit yang berulang-ulang. Tak mungkin saya boleh bertahan dengan ubat tahan sakit semata-mata. Lagipun memang saya tak biasa amalkan Paracetamol sebelum ini.

Setelah buat pembacaan, kajian dan merujuk pada mereka yang lebih arif, saya mula mengambil makanan tambahan Shaklee iaitu Lecithin, Omega Guard, Vita-C, OsteMatrix, Alfalfa, DTX Complex dan Vivix (selepas bersalin). Saya juga amalkan diet dan petua alternatif menggunakan pemakanan yang sesuai.

Alhamdulillah.. hanya beberapa hari selepas mulakan suplemen, simptom Jaundice mulai hilang diikuti dengan reda gatal-gatal, najis dan air kencing kembali normal. Sejak itu saya tak lagi diserang sakit abdomen seperti sebelumnya. Walau bagaimanapun saya teruskan semua suplemen sehingga selamat bersalin.

Selepas pantang, saya dirujuk semula kepada doktor. Syukur sangat bila didapati batu hempedu telah mengecut sebanyak 2mm. Doktor setuju untuk saya meneruskan usaha alternatif tanpa rawatan lanjut.

Kira-kira setahun kemudian, saya kembali hamil. Sekali lagi kerisauan mengenai serangan batu hempedu menghantui saya. Apabila buat pemeriksaan ultrasound, saya amat terkejut bila doktor memaklumkan bahawa hempedu saya sangat bersih dan tiada batu. Hanya ada sedikit saja ‘sludge’ yang normal.

Alhamdulillah… Saya sangat gembira kerana dapat kembali sihat tanpa ubat dan pembedahan. Sekarang saya tidak teragak-agak untuk terus amalkan Shaklee sebagai langkah pencegahan dari masalah ini berulang kembali.

Cukuplah sekali saya melalui pengalaman menyakitkan itu. Semoga perkongsian saya ini dapat membantu mereka yang mempunyai masalah batu dalam hempedu seperti saya.

rawat batu hempedu tanpa pemvedahan

Batu hempedu ialah antara masalah kesihatan yang berkaitan dengan pemakanan. Jika anda ada batu hempedu dan tak ada apa-apa simptom atau tak menyebabkan penyumbatan salur hempedu mungkin anda akan dipantau sahaja.

Jika dah menyumbatkan salur hempedu, mungkin anda perlukan pembedahan.

Namun, pengambilan suplimen boleh membantu melancarkan fungsi badan dan mengurangkan risiko batu hempedu berulang.

Untuk dapatkan konsultasi atau order produk ni, boleh hubungi Fyda di 012 621 1883 atau direct wasap

www.wasap.my/60126211883/batuhempedu

www.wasap.my/60126211883/batuhempedu

www.wasap.my/60126211883/batuhempedu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.