Sakit Senggugut Bagai Nak Pengsan, Rupanya Wanita Ini Hidap Endometriosis

senggugut teruk

Sakit Senggugut Bagai Nak Pengsan, Rupanya Wanita Ini Hidap Endometriosis

Penyakit endometriosis mungkin tak seglemer masalah kesihatan wanita lain macam kanser payudara, fibroid atau kanser-kanser berkaitan sistem pembiakan. Tapi endometriosis juga adalah masalah wanita yang tak boleh dipandang remeh.

Saya nak share cerita seorang wanita orang putih ni namanya Noelle, tentang sejak dia mula datang haid pada umur 14 tahun, setiap bulan dia terpaksa menahan sangat yang amat sangat dan muntah dengan teruk.

Masalah sakit senggugut ni sering dilihat sebagai masalah biasa. Malah ada wanita yang memang sanggup tahan sakit atau makan ubat tahan sakit dan masalah selesai. Ada juga yang memang dah jumpa doktor, tapi doktor pun cakap tu masalah biasa.

Senggugut.. apa lah sangat..

Begitu juga yang terjadi kepasa Noelle..

senggugut teruk

“When we sought a second opinion the doctor told me I was attention seeking and asked my mother if there was something going on at home that would have me act out in this way.

 

 

I’ve had doctors tell me I was purposely not relaxing my muscles to make the pain worse,  that I was faking it and making up how painful my periods were,” said Noelle.

Yang lagi kesian Noelle ni, siap doktor cakap dia mengada-ngada. Biasalah… orang baru dapat period.

Tapi nasib Noelle baik sebab seorang pakar sakit puan mengesan dia mungkin ada penyakit yang menyebabkan dia sakit macam tu. Selepas pemeriksaan dilakukan, rupanya dia mengalami endometriosis tahap 4.

Macam kanser kan?

Walaupun endometriosis ni dikatakan bukan sel kanser, namun sebab sel endometriosis boleh merebak, sebab itulah ada tahap-tahapnya.

Apakah Endometriosis?

Endometriosis adalah keadaan di mana tisu di dalam rahim, yang menyebabkan pendarahan setiap bulan bila wanita datang haid tumbuh di tempat lain. Tisu ni turut dipengaruhi oleh perubahan hormon setiap bulan dan turut mengeluarkan darah bila wanita tu datang haid.

Tanda-Tanda Lain Seorang Wanita Tu Mungkin Menghidap Endometriosis

1. Sakit senggugut adalah simptom yang sangat biasa dihadapi oleh pesakit endometriosis. Sakit ini juga mungkin berkaitan dengan hormon estrogen yang berlebihan.

2. Sakit semasa hubungan seksual.

3. Ada juga yang sakit semasa buang air besar, masalah perut kembung dan sembelit.

4. Bergantung kepada di mana tisu itu tumbuh, wanita itu mungkin mengalami pendarahan dari situ. Contohnya kalau tumbuh di usus, dia mungkin berak berdarah. Jika tumbuh di paru-paru, dia mungkin muntah darah. Jika tumbuh di tulang belakang, mungkin sakit belakang ketika haid.

Kenapa Pentingnya Endometriosis Dikesan Dan Dirawat Awal?

Seperti Noelle, dia rasa sangat terasing dan sukar nak bercampur dengan kawan-kawan kerana sakitnya tak difahami oleh orang lain. Kalau kita pun, mungkin akan rasa kawan mengada-ngada. Aku pun period jugak, takda lah sakit macam tu.

“Endometriosis has affected every aspect of my life even some of my friendships. Sometimes I felt so isolated. None of my friends had pains with their periods so they didn’t understand. And nobody would ever talk to me about it because they were too embarrassed,” said Noelle.

Begitu juga dia tak berani nak ada boifren, sebab mungkin sukar nak jelaskan kepada boifren dia yang dia sangat sakit bila buat hubungan seksual.

Dan paling penting sebenarnya, endometriosis boleh menjejaskan kesuburan. Masalah ni boleh berlaku bila tisu endometrium tumbuh di tiub fallopio dan menyempitkan saluran tu. Ataupun lagi 1 endometriosis ni mencipta keadaan keradangan dalam badan yang menjejaskan fungsi telur, ovari, tiub fallopio dan rahim sendiri.

Makin lambat masalah ni dikesan dan dirawat, makin tinggi risiko untuk masalah kesuburan.

bahaya endometriosis

Adakah Endometriosis Boleh Sembuh?

Mengikut perubatan moden, jawapannya TIDAK.

Selepas disahkan menghidap endometriosis, Noelle perlu menjalani pembedahan demi pembedahan untuk membuang tisu endometriosis. Begitu juga beliau perlu makan ubat untuk mengawal hormon hinggakan beliau mengalami keadana menopaus. Iaitu tak datang haid. Sebab kalau datang haid sakit, jadi ubat diberikan supaya haid tak datang.

Since her diagnosis almost 20 years ago, Noelle, from Co. Tipperary, has been through 13 surgeries all of which were related to Endometriosis. Doctors placed Noelle into pseudo-menopause at several points throughout her teens, twenties and thirties with drugs like Danazol, in attempts to relieve her debilitating symptoms which played havoc with her emotions especially at defining points like during university.

Rawatan endometriosis bergantung kepada apa yang wanita itu inginkan. Ada yang tak nak sakit saja, so ubat tahan sakit sahaja mungkin cukup untuk dia. So, setiap bulan kena makan ubat tahan sakit. Ada yang makan ubat macam makan gula-gula.

Jika ingin mengandung, sama ada rawatan hormon atau rawatan IUI.

“Shane and I have been through two rounds of IUI (Intrauterine Insemination) and have been through three IVF cycles.”

“We had our first round of IUI treatment in 2009 but it was unsuccessful. So we tried another cycle but during an ultra sound a large cyst was found on my left ovary so I had another surgery to remove this and remove some more adhesions.

Pembedahan adalah untuk membuang tisu endometriosis, tapi sayangnya tisu endometriosis boleh berulang dan mungkin kawasan tu akan menjadi parut dan turut menyebabkan masalah.

Sekiranya masalah endometriosis itu terlalu serius, pembedahan untuk buang rahim mungkin diperlukan.

Cadangan Rawatan Tambahan Untuk Bantu Kawal Hormon Dan Kurangkan Keradangan

Selain daripada rawatan moden, ada banyak lagi cara di dunia ini yang terbukti boleh bantu pesakit endometriosis untuk mengawal hormon dan mengawal penyakit mereka. Antaranya ialah melalui nutrisi yang baik.

ubat endometriosis

VIVIX

Vivix merupakan suplemen yang kaya dengan polifenol termasuk resveratrol yang merupakan supplemen antioksidan terbaik.

Ia bertindak menyingkirkan sel yang rosak dan menggantikannya dengan sel yang baru. Fungsi anti-radang yang terdapat dalam Vivix memastikan keradangan yang dihidapi oleh pesakit endometriosis berkurangan.

haid lambat

GLA COMPLEX 

GLA merupakan supplement yang boleh memperbaiki ketidakstabilan hormon dikalangan wanita. Disebabkan endometriosis ada kaitan dengan hormon estrogen yang berlebihan, GLA mampu bertindak menstabilkan hormon dan menggalakkan kesuburan pada wanita.

haid tersekat

OMEGA GUARD

Omega Guard yang kaya dengan Omega 3 merupakan salah satu supplement yang wajib diambil oleh pesakit endometriosis. Ini kerana Omega Guard merupakan supplement anti radang yang mampu mengurangkan keradangan pada wanita yang menghidapi endometriosis. Ia boleh membantu melancarkan perjalanan darah dan juga bertindak sebagai supplement yang mengelakkan pembekuan darah.


kecutkan endometriosis

ubat endometriosis

 

rawatan endometriosis

Bagaimana Dapatkan Produk Shaklee Untuk Endometriosis

Jika anda perlukan maklumat lanjut atau ingin buat tempahan produk, boleh hubungi Fyda di 012 621 1883 atau

direct wasap – www.wasap.my/60126211883

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *