Risiko Kanser Perut Jika Sering Sakit Ulu Hati

kanser perut

Risiko Kanser Perut Jika Sering Sakit Ulu Hati

Gastrik yang ramai antara kita faham ialah sakit ulu hati kan? Kalau lambat makan, kena gastrik. Tapi sebenarnya gastrik (in English gastric) merujuk kepada perut. Untuk kesakitan pada perut, term dia gastritis, maksudnya keradangan pada lapisan dalam perut.

Kalau gastrik yang biasa-biasa tu, masuk angin ke, ketakhadaman ke, term dia ialah dyspepsia. Dyspepsia mungkin simptom keradangan perut.

Keradangan ni ada macam-macam sebab. Penyebab itu akan mencetuskan tindakan sistem imun (yang menyebabkan kesakitan) untuk proses penyembuhan. Lepas tindakan imun itu habis, barulah sakit akan hilang. Namun, jika penyebab tindakan imun itu berterusan, keradangan juga akan berterusan & penyembuhan takkan berlaku.

kanser perut

Penyebab Keradangan Perut Dan Menyebabkan Kesakitan

  • Penyalahgunaan alkohol
  • Penggunaan ubat tahan sakit jenis NSAIDs yang berpanjangan. Ni ubat anti radang tau, tapi berisiko menyebabkan keradangan sebab tu banyak kes ulser perut disebabkan ubat ni. Guna ubat dengan berhati-hati ya..
  • Jangkitan H.pylori, iaitu sejenis bakteria.
  • Anemia akibat kekurangan vitamin B12
  • Penyakit auto-imun
  • Cecair hempedu yang masuk ke dalam perut (bile reflux)

Simptom Dan Tanda-Tanda Keradangan Perut

Simptom dan tanda-tanda keradangan perut ni mungkin tak rasa sangat, kadang-kadang simptom dia ringan je, sikit-sikit sakit tu datang dan ada yang tiba-tiba kena serangan. Atau ada yang sakit berterusan yang dikurangkan dengan pengambilan ubat.

Antara simptom lain ialah:

  1. Kurang selera makan
  2. Loya dan muntah
  3. Perut kembung
  4. Sakit ulu hati
  5. Rasa panas dalam perut dan saluran makanan
  6. Tersedu
  7. Sakit bahagian atas perut
  8. Najis hitam – mungkin ada pendarahan dalam perut sebab ulser.
  9. Muntah darah yang fresh ataupun warna macam kehitaman.

Istilah Yang Berkaitan Masalah Perut

Jom kita revise dulu term-term yang berkaitan dengan masalah perut ni.

1. Keradangan perut (gastritis) – maksudnya berlaku keradangan pada lapisan dalam perut.

2. Ulser perut – bermaksud ada luka & jadi ulser pada perut. Macam ulser kat mulut.

3. Ulser esofagus – ulser yang berlaku pada bahagian esofagus

4. Dyspepsia atau ketakhadaman – term yang sepatutnya digunakan untuk menggambarkan simptom2 perut.

Ok.. dah faham sekarang? Tapi sebenarnya, kalau uolss p klinik sebab sakit ulu hati, guna jelah yang mana-mana yang penting doktor atau misi faham.

Rawatan Untuk Keradangan Perut

Rawatan keradangan perut ni bergantung kepada penyebabnya. Scroll balik kat atas tengok penyebab keradangan perut ni. 😎😎

Kalau sebab H.pylori – rawatan dia antibiotik.

Kalau sebab NSAIDs – kena berhentilah dan jika perlukan ubat tahan sakit juga, kena pilih jenis lain lah.

Ubat yang paling glemer untuk gastrik ialah ubat kapur dan ranitidine. Tapi ubat Ranitidine ni dikatakan ada bahan penyebab kanser dan telah ditarik balik daripada pasaran. Tapi, ada piilhan ubat lain untuk mengurangkan penghasilan asid dalam perut.

Tapi yang lagi penting kan, kena ubah gaya hidup:

  1. Amalkan pemakanan sihat
  2. Lebihkan makanan yang mengandungi probiotik, antioksida dan boleh amalkan halia.
  3. Kurangkan produk tenusu dan produk yang mengandungi gluten, makanan proses dan kopi.

Kenapa perlunya kawal keradangan perut ni?

Sebab…. kalau dibiarkan tak dirawat seseorang tu terdedah kepada risiko kanser perut tau..

Produk cadangan untuk mengawal keradangan perut.

kanser perut

Selain daripada dapatkan rawatan daripada doktor, anda juga boleh tambahkan nutrisi yang baik ini ke dalam diet harian anda.

1.ESP – dibuat daripada soya organik. Soya yang bersifat alkali bantu untuk neutralkan asid dalam perut.
Selain daripada tu, protein baik soya bantu untuk bina balik sel-sel lapisan perut.

2.Omegaguard – mengandung omega-3 yang mengurangkan keradangan untuk kurangkan rasa sakit. Badan kita tak hasil omega 3 sendiri tau, so kena dapatkan daripada makanan.

3. Alfalfa Complex – alfalfa juga mengandungi alkali yang tinggi, so bantu untuk mengurangkan asid dalam perut.

4.Peppermint Ginger Plus – Orang zaman dulu gunakan halia sebagai ubat tahan sakit. Halia juga membantu untuk buang angin dan mengurangkan kembung perut.

5. Vivix – mengandungi antioksida yang tinggi untuk melindungi lapisan perut daripada kerosakan akibat radikal bebas.

Bagaimana Nak Dapatkan Vitamin Untuk Ulser Perut?

Senang je. Anda hanya perlu hubungi saya di 012 621 1883 (Fyda),

atau direct wasap www.wasap.my/60126211883

Atau jika nak dapatkan dengan harga ahli terus, boleh klik gambar di bawah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.