Ramai Ibu Mengandung Tak Tahu Kepentingan Kolina Kepada Otak Bayi

Otak bayi

Ramai Ibu Mengandung Tak Tahu Kepentingan Kolina Kepada Otak Bayi

Apabila seorang wanita mengandung, dia akan diberikan beberapa vitamin yang penting untuk menjaga kesihatan kandungannya. Hinggakan ramai ibu menyangka hanya itu diperlukan oleh mereka sepanjang mengandung.

Betul, mungkin keperluan ibu mengandung kepada vitamin yang dibekalkan lebih tinggi, namun nutrisi2 lain juga tak sepatutnya dilupakan memandangkan zaman sekarang ni agak sukar untuk cukupkan keperluan nutrisi harian kita melalui makanan sahaja.

Saya nak berkongsi pasal kolina atau choline. Kolina ni mungkin nama pelik kan? Tak pernah dengar pun. Sebenarnya badan kita boleh menghasilkan kolina sendiri walaupun sebenarnya tak cukup pun untuk keperluan badan kita.

Kolina adalah bahan utama yang membina membran sel dan diperlukan untuk menghasilkan bahan penghantar maklumat antara organ – iaitu Acetylcholine, yang terlibat dalam mengawal otot dan memori. 

Kolina juga ditukarkan kepada betaine yang mengawal paras homocysteine daripada meningkat. Homocysteine ni menyebabkan keradangan. Kalau dia tinggi, risiko untuk keguguran dan penyakit-penyakit kronik termasuk penyakit jantung. 

Kekurangan kolina dikaitkan dengan terjadinya hati berlemak (fatty liver)kerana antara fungsi kolina juga ialah mengangkut lemak dari hati ke organ lain.

Otak bayi

Kolin Dan Otak Bayi

 

Kolina diperlukan untuk pembentukan otak bayi dan terlibat dalam DNA. Maknanya kalau tak cukup kolina masa mengandung, janin itu mungkin boleh mengalami masalah epigenetik. 

Terdapat juga bukti menunjukkan bahawa pengambilan kolina yang cukup semasa mengandung membantu mengelakkan kerosakan tiub neural, seperti spina bifida yang mana selalunya hanya dikaitkan dengan kekurangan asid folik. 

Beberapa kajian membandingkan pengambilan 480mg kolina setiap hari dah 930mg kolina setiap hari pada waktu yang berbeza sepanjang kandungan dan keputusannya sangat menarik.

Pengambilan 930mg suplimen kolina sepanjang trimester ke3 mendapati anak-anak mereka ketika berumur 4-13 bulan dapat memproses maklumat dengan lebih cepat.

Sementara itu, kanak-kanak ini juga melakukan aktiviti mengenal dan mengingati warna dengan lebih berkesan jika dibandingkan dengan ibu yang hanya mengambil 480mg kolina sahaja. 

Dalam kajian lain, ibu-ibu yang mengambil suplimen kolina sebanyak 900mg setiap hari bermula daripada trimester kedua hingga melahirkan anak dan ditambah pula dengan bayi tu sendiri diberi 100mg kolina sehingga berusia 3 bulan, mereka ni lebih fokus dan kurang nak drama sangat. Pada usia 40 bulan (3-4 tahun) mereka lebih mudah bergaul dengan orang lain.

Keperluan Kolina Kepada Wanita

Keperluan harian kolina untuk wanita yang tidak mengandung ialah 425mg. Semasa mengandung, keperluan ini meningkat kepada 450mg dan 550mg ketika menyusukan anak. Namun, kurang daripada 10% wanita mengandung mendapat kolina yang cukup. 

450mg kolina adalah dos minimum yang diperlukan oleh wanita mengandung, namun pada dos 900-930mg adalah selamat dan mungkin lebih bermanfaat kepada bayi.  

Disebabkan oleh ramai wanita yang tak dapat kolin secukupnya daripada makanan, pengambilan suplimen yang mengandungi kolin ialah idea yang bagus. 

Produk Cadangan Untuk Kolina

Tips kurus cepat

Produk terbaik yang saya cadangkan untuk anda tentulah Lecithin dari Shaklee.

Keistimewaan Lecithin Shaklee berbanding produk lecithin yang lain ialah;

  • Diekstrak daripada kacang soya organik yang bukan GMO.
  • Setiap kapsul mengandungi 520 mg lecithin soya termasuk 80 mg kolin dan 48 mg inositol.
  • Lecithin yang dirembeskan oleh tubuh akan menghasilkan acetyl-kolin, inositol, fosforus, dan lemak tak tepu.

Untuk dapatkan produk ni, anda boleh hubungi Fyda sekarang di 012 621 1883, atau klik link kat bawah ni..

 

Saya Nak Bantu Perkembangan Otak Anak Saya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.