Psoriasis Bukan Masalah Kulit Sahaja, Bagaimana Nak Mengawal Punca Sebenar Psoriasis

komplikaso psoriasis

Psoriasis Bukan Masalah Kulit Sahaja, Bagaimana Nak Mengawal Punca Sebenar Psoriasis

Sejak saya post 1 video tentang psoriasis yang sebenarnya bukan penyakit kulit, memang ramai yang hubungi saya dengan masalah psoriasis. Jujurnya, baru saya tahu sebenarnya memang ramai orang yang menghidap psoriasis di Malaysia ni dan ramai yang sebenarnya terpaksa tanggung kesakitan untuk beberapa lama.

Video saya tu rasanya tak ada isi sangat pun, tapi sebenarnya ramai yang perlukan bantuan. Jemput dulu tengok video ni ya..

Walaupun psoriasis melibatkan kulit, namun sebenarnya penyakit ini ialah penyakit kronik yang agak susah untuk dirawat. Ia bermula dengan kemerahan pada kulit dan mungkin ada bintik tapi sangat gatal. Kemudian, kulit ini akan mati dan menjadi parut yang mungkin kehitaman. Proses ini akan berulang dan berlaku dengan pantas hinggakan menyebabkan kulit menebal dan berkuping.

Kalau jadi kat kulit je, ok la kot kan, tapi masalahnya sebab psoriasis ni ialah penyakit dari dalam dan berkaitan dengan imun, maka ia boleh menyebabkan komplikasi kepada tulang dan sendi.

Psoriasis dikaitkan dengan masalah autoimun yang mana sel imun jadi lebih aggrasif dan menyerang sel yang baik. Selain itu, ia dikaitkan dengan sindrom usus bocor atau leaky gut yang mana perut atau usus tidak dapat menyerap zat-zat makanan. Psoriasis juga dikaitkan dengan fungsi hati yang rendah yang mana tak dapat berfungsi dengan optimum untuk menyingkirkan toksin-toksin.

komplikaso psoriasis

Apakah Yang Mencetuskan Psoriasis

Psoriasis ni ialah keadaan penyakit yang kronik. Kadang-kadang simptomnya agak terkawal, namun ada beberapa faktor yang boleh mencetuskan serangan psoriasis. Ia boleh jadi apa-apa sahaja bergantung kepada individu namun yang paling biasa ialah;

  • Stress
  • Pengambilan alkohol
  • Luka atau kecederaan. Kadang-kadang sunburn pun boleh menyebabkan serangan psoriasis
  • Pengambilan ubat-ubatan tertentu
  • Jangkitan kuman.

Ubat Sapuan Untuk Mengawal Psoriasis

Rawatan psoriasis bergantung kepada simptomnya. Namun, untuk simptom pada kulit, selalunya dikawal dengan ubat sapuan termasuklah steroid. Fungsi steroid ialah untuk mengurangkan keradangan pada kulit, mengurangkan penghasilan sel kulit baru sekaligus mengawal masalah kulit tersebut.

Walaupun sapuan steroid dikatakan paling selamat namun, ia boleh menyebabkan kulit jadi lebih nipis, mudah lebam dan perubahan pada tona kulit.

Sebenarnya tak ada jalan mudah untuk mengawal psoriasis, melainkan dengan pengamalan hidup sihat. Pengambilan antioksida boleh mengurangkan keradangan dan mengurangkan pembentukan sel-sel kulit yang berlebihan. Pemakanan yang tinggi dengan polifenol boleh membantu membaikpulih sel dan membaikkan fungsi sistem badan termasuklah sistem imun.

Ada sebahagian pesakit psoriasis memberitahu, walaupun telah diberikan ubat, doktor juga menasihati pesakit untuk mengamalkan suplemen. Tujuannya untuk menguatkan sistem imun badan, sekaligus bantu mengurangkan simptom psoriasis.

Tambahan pula, ubat-ubatan steroid akan beri efek kepada organ badan jika digunakan berterusan dalam jangkamasa panjang. Maka, pengambilan suplemen amat digalakkan di samping ubat hospital

vitamin untuk psoriasis

Pengawalan stress dan kesihatan hati juga harus diambil berat.

Psoriasis ni sebenarnya perlu dilawan dari dalam kerana puncanya adalah dari dalam. Jika kita fokus kepada luaran sahaja (kulit), punca dari dalam tu akan terus merosakkan sel-sel yang lain.

Cadangan Untuk Pesakit Psoriasis

merawat psoriasis

Di Shaklee, antara suplemen yang baik diamalkan untuk bantu rawatan psoriasis ialah:

  • Vivix (RM475) – Suplemen polifenol tinggi dengan anti-oksidan, bertindak dengan 4 cara:
    – membantu pembaikan sel (cegah keradangan),
    – perlindungan sel (melindungi dari pembentukan AGE protein),
    – menguatkan tenaga sel (tingkatkan penghasilan mitokondria),
    – serta meningkatkan prestasi sel (penuaan sihat).
  • ESP (RM160) – bantu pertumbuhan sel kulit baru yang lebih sihat.
  • OmegaGuard (RM136.25) – Khasiat Omega-3 dari minyak ikan bersifat anti-radang. Bantu kurangkan radang kulit psoriasis dan ekzema.
  • GLA Complex (RM93) – Membantu melembapkan kulit.
  • B-Complex (RM58.75) – Vitamin penenang saraf, anti-stress. Tekanan antara punca simptom psoriasis semakin teruk.

Testimoni Pesakit Kronik Yang Mengambil Nutrisi Yang Baik Dari Shaklee

Berikut ialah perkongsian dari salah seorang penghidap psoriasis kronik, yang mengamalkan Vivix sebagai rawatan alternatif. Dalam masa yang sama tetap dapatkan rawatan psoriasis dari hospital, dan di bawah pengawasan doktor.

cara rawat psoriasis

Ini pula kisah Pak Cik Sudin, yang kena psoriasis teruk

rawat psoriasis

rawat psoriasis secara semulajadi

Bagaimana Nak Dapatkan Set Nutrisi Psoriasis?

Psoriasis adalah sejenis penyakit kulit yang berpanjangan, dan berulang. Ia tidak boleh sembuh sepenuhnya. Penghidap psoriasis mungkin perlu mengamalkan suplemen dan nutrisi yang boleh membantu mengurangkan simptom psoriasis nya seumur hidup.

Jadi, untuk penjimatan berganda, WhatsApp kami di 012-6211883 untuk kami bantu pendaftaran ahli & pembelian Set Nutrisi Psoriasis. Jimat banyak bila daftar ahli, tau! 😀

*DISCLAIMER
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

WhatsApp kami di 012 621 1883 (klik dari smartphone anda).
Follow FB Fyda Noh untuk chat secara langsung.
Daftar keahlian Shaklee di “Join Now sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.