Pesakit TB Engkar, Tergamak Dedahkan Orang Lain Kepada Jangkitan

penyakit berjangkit

Pesakit TB Engkar, Tergamak Dedahkan Orang Lain Kepada Jangkitan

Kecoh dalam group wasap geng doktor yang jaga pesakit TB sebab seorang pesakit TB yang engkar, baru je disahkan menghidap TB dan kuman TB masih aktif tapi nak naik flight.

Walaupun dinasihatkan untuk tak berbuat demikian, dia tetap degil juga sebab anaknya konvo. Jadi kena pergi jugak.

Kalau ikut syarikat airlines, memang orang-orang yang ada penyakit berjangkit ni dan boleh merisikokan orang lain mereka tak akan bagi fly dan boleh berunding lah sama ada duit tiket tu boleh dibayar balik atau tukar waktu tiket.

Namun, itu kalau orang yang boleh dikesan. Kalau yang tak dikesan?

Orang-orang yang membawa jangkitan-jangkitan ni mungkin boleh berada di mana-mana je dikalangan masyarakat. Tanpa disedari oleh sesiapa. Kalau orang dewasa mungkin lebih ok lah sebab sistem imun lagi kuat, tapi sekarang ni pun orang dewasa pun dah mudah nak kena penyakit.

Kalau budak-budak, lagi lah bahaya.

Apa pilihan yang kita ada?

Takkan nak marah orang bawa jangkitan kuman. Yang kita mungkin tak tahu siapa-siapa pun.

Jadi, nak tak nak kenalah kita kuatkan imun badan kita.

penyakit berjangkit

Aktiviti Harian Kita Yang Melemahkan Imun

Sistem imun kita adalah sistem yang paling penting. Sebab inilah barisan askar yang akan mengawal dan membunuh benda asing yang masuk dalam badan kita. Bukan sahaja kuman, tapi juga apa-apa benda yang merosakkan sel kita.

Begitu juga jika sel kanser dalam badan kita, sistem imun ini lah yang akan merencatkan sel itu daripada berkembang.

Jika sistem imun kita lemah, kita bukan saja terdedah kepada penyakit akibat kuman tapi juga penyakit-penyakit kronik termasuk kencing manis, kanser, fibroid dan endometriosis.

Sistem imun kita ni dipengaruhi oleh aktiviti harian kita, termasuklah:

1. Makanan yang tinggi gula dan lemak jahat.

2. Tidak aktif secara fizikal

3. Merokok atau orang tak merokok tapi terdedah kepada asap rokok.

4. Sering kurang tidur

5. Stress atau tekanan yang berpanjangan

6. Penyalahgunaan antibiotik.

Bagaimana Nak Kuatkan Sistem Imun Badan Untuk Mengelakkan Penyakit

Di atas tadi kita dah tengok penyebab-penyebab sistem imun jadi lemah. Jadi benda-benda itulah kita kena jaga. Jaga pemakanan kita, aktif secara fizikal, berhenti merokok dan elakkan diri daripada terdedah kepada asap rokok, bijak kawal stress dan elakkan penggunaan antibiotik jika tak perlu.

Di sana ada nutrisi-nutrisi yang boleh membantu untuk kuatkan imun.

1. Vitamin C

Fungsi vitamin C ialah membantu meningkatkan jumlah sel imun

2. Bawang putih

Bawang putih bertindak sebagai antibiotik semulajadi dengan meningkatkan aktiviti sel imun.

3. Interferon

Interferon membantu hantar signal kepada sel imun untuk meningkatkan fungsi sel imun itu dalam melawan serangan kuman.

4. Vitamin A

Vitamin A ni mengandungi antioksida yang tinggi dan membantu merencatkan pertumbuhan sel yang tidak normal.

penyakit tb mudah tersebar di tempat awam

 

Cadangan Suplimen Untuk Kuatkan Imun

Shaklee telah menerajui industri suplimen dunia dengan menghasilkan suplimen yang sangat-sangat berkualiti, berkesan dan selamat.

Shaklee sangat komited bukan sahaja untuk menghasilkan produk tetapi juga untuk mencipta dunia yang lebih baik di masa depan.

Ini adalah cadangan suplimen untuk meningkatkan imun.

1. Nutriferon

Nutriferon ni adalah suplimen yang dipaten oleh Shaklee. Kalau nak dapatkan khasiat Nutriferon memang kena dapatkan daripada Shaklee sahaja.

Nutriferon ini dicipta oleh seorang pakar imunologi yang mengambil masa selama 40 tahun dan dicipta daripada 4 herba yang sangat hebat untuk meningkatkan interferon.

2. Vita-C Plus

Vitamin C Shaklee dibuat daripada jagung dan sesuai untuk orang yang ada masalah gastrik.

Vitamin C ni juga dicipta dengan teknologi sustained-released. Maksudnya vitamin C tu dibebaskan sikit demi sedikit dalam peredaran darah. Ini boleh mengurangkan pembaziran vitamin C kerana vitamin ini larut air.

3. Garlic Complex

Bawang putih Shaklee digabungkan dengan rosemarry yang berfungsi sebagai antioksida dan mengurangkan rasa bawang putih tu sendiri.

4. Carotomax

Carotomax membekalkan 6 karotenoid yang sangat bermanfaat untuk perlindungan antioksida.

demam denggi meningkat

Bagaimana Nak Dapatkan Suplimen Ni

Tentu anda tak sabar dah nak dapatkan suplimen ni kan? Untuk lindungi diri anda dan keluarga, terutamanya anak-anak lah daripada penyakit-penyakit yang berlegar-legar di keliling kita ni.

Tapi, sebelum tu bila waktu kita patut makan suplimen ni?

Sepatutnya sebelum kita jatuh sakit. Masa sihat lah kita nak jaga, supaya bila masuk kuman atau sel-sel asing ni, sistem imun kita dah sedia.

Macam askar kan?

Mestila kita nak askar tu jadi kuat sebelum musuh datang kan? Takkan bila musuh datang baru nak belajar pegang senapang.

So, kena dapat sekarang lah, sewaktu anda masih sihat.

Hubungi Fyda sekarang di 012 621 1883

Atau direct wasap www.wasap.my/60126211883/setimun

www.wasap.my/60126211883/setimun

www.wasap.my/60126211883/setimun

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.