Penat Melampau, Badan Rasa Letih Dan Lesu Mungkin Tanda Hormon Tak Seimbang

penat berlebihan

Penat Melampau, Badan Rasa Letih Dan Lesu Mungkin Tanda Hormon Tak Seimbang

Hormon ialah bahan kimia yang sangat penting untuk badan kita bekerja. Hormon ini saling mengimbang antara 1 sama lain dan sangat penting untuk pastikan hormon kita sentiasa seimbang, terutamnya untuk kaum wanita.

Hormon yang tak seimbang akan menganggu keseimbangan tubuh kita.

Sebelum tu mungkin anda berminat nak tengok video apa kesan jika hormon estrogen berlebihan. Jangan lupa like, komen dan subscribe channel saya ya..

Jadi, saya akan kongsikan 7 kesan hormon tak seimbang kepada badan kita.

1. Keletihan dan kelelahan

Sebagai wanita dewasa, tentu kita ada buat kerja pada waktu siang kan? Kalau dah waktu petang atau malam tu dah tentu lah kita rasa penat. Selalunya lepas berehat, minum air yang cukup selalunya kita akan ok balik.

Tapi, jika anda rasa dah cukup rehat tapi masih rasa lelah, rasa tak bermaya mungkin itu tanda hormon anda bermasalah.

2. Anxiety atau gemuruh

Ramai orang kata, anxiety ini ialah masalah dalam kepala sahaja, sebenarnya anxiety ini juga boleh berlaku kerana masalah hormon yang terganggu.

Sebab tu anxiety atau tekanan perasaan ini berlaku dikalangan wanita kerana apabila berlaku perubahan hormon estrogen dalam kitaran haid, wanita lebih cenderung mengalami tekanan.

3. Kenaikan berat badan dan sukar untuk menurunkan berat

Kenapa ramai orang susah sangat nak turun berat. Pemakanan mungkin memainkan peranan, tetapi antara masalah lain ialah bila bekerja terlalu keras. Badan kita mentafsirkan kerja keras ini sebagai stress. Bila kita stress, hormon kortisol akan dibebaskan untuk membantu kita kawal stress.

Masalahnya kortisol ini akan menyebabkan penyimpanan lemak yang berlebihan. Jadi, kita kita mengalami stress kronik, maka paras kortisol sentiasa tinggi. Jadi, lemak akan terus berkumpul.

penat berlebihan

4. Masalah berkaitan tidur

Tidur ni berkait rapat dengan hormon melatonin dan kortisol. Melatonin ni membantu untuk tertidur lebih awal dan tidur lebih lama. Sebaliknya kortisol menyebabkan seseorang tu susah nak tidur.

5. Masalah penghadaman

Masalah hormon tak stabil boleh menganggu keseimbangan bakteria dalam perut. Bakteria ini terlibat dengan proses penghadaman. Kalau bakteria ni tak seimbang dia akan menyebabkan perut kembung dan masalah penghadaman.

6. Perubahan kulit dan rambut

Kalau tiba-tiba muncul jerawat tu selalunya kita tahu sebab masalah hormon kan? Jerawat ni terjadi sebab hormon androgen berlebihan dan menyebabkan pengumpulan sebum pada pori-pori. Jadi muncullah jerawat.

Begitu juga dengan rambut. Rambut yang cantik bergantung kepada hormon yang stabil.

7. Masalah kesihatan wanita

Antara masalah yang paling ketara bila hormon tak stabil ialah period tak teratur, boleh jadi haid yang sikit atau haid yang terlalu banyak.

Masalah haid ini ialah gejala, yang mana mungkin tanda-tanda ada penyakit lain termasuk PCOS, fibroid ataupun endometriosis.

Ada Tak Cara Untuk Betulkan Hormon. Saya Nak Sihat

Dah tentu anda dan saya memang nak bantu anda, iaitu dengan suplimen semulajadi daripada Shaklee.

 

haid tak teratur

1. Vivix – bertindak mengimbangkan hormon dengan membaikpulih sel dan sistem yang menyokong fungsi hormon.

2. OmegaGuard – mengandungi antiradang dan asid lemak omega-3 yang merupakan antara komponen penting untuk hormon

3. Vitamin C – bertindak sebagai antioksida untuk membantu melawan radikal bebas yang merosakkan sel.

4. Vitamin B Complex – membantu mengawal stress, yang mana stress juga adalah punca hormon tak stabil.

5. GLA Complex – membantu mengimbangkan hormon

6. Ostematrix – yang mengandungi vitamin D dan magnesium boleh membantu masalah berkaitan tidur.

Bagaimana Nak Dapatkan Set Untuk Betulkan Hormon Ni

Anda boleh segera dapatkan daripada saya dan jangan tunda-tunda untuk kesihatan anda. Seminit anda bertangguh, sebenarnya anda dah tangguhkan masa anda untuk hidup lebih sihat.

 

Boleh hubungi Fyda di 012 621 1883
WhatsApp kami di 012 621 1883 (klik dari smartphone anda).

Follow FB Fyda Noh untuk chat secara langsung.

Daftar keahlian Shaklee di “Join Now sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

daftar ahli shaklee

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.