Kenapa Wanita Lebih Ramai Menghidap SLE?

apakah SLE

Kenapa Wanita Lebih Ramai Menghidap SLE?

Saya nak berkongsi fakta ringkas dan padat mengenai SLE, ataupun nama panjang dia Systemic Lupus Erythematosus.

SLE ialah sejenis penyakit auto imun yang mana sel imun badan akan menyerang sel sendiri tanpa kawalan. Bayangkan sistem imun ni sepatutnya melindungi sel-sel badan kita, umpama askar melindungi negara tapi ini askar yang pergi serang rakyat. Itulah yang berlaku kepada penyakit auto imun.

Kalau anda salah seorang SLE, tentu anda tertanya-tanya kan kenapa sistem badan menyerang badan sendiri?

Penyakit Autoimun Lebih Banyak Menyerang Wanita

Kenapa agaknya ya?

Sains belum dapat buktikan kenapa boleh jadi begini. Memang mengikut fakta wanita lebih ramai menghidap penyakit autoimun berbanding lelaki.

Lalu, muncul lah teori-teori untuk menyokong fakta ini.

Salah 1 teori ialah sebab wanita ni mempunyai paras hormon yang lebih tinggi berbanding lelaki. Terutamanya dalam fasa boleh melahirkan anak. Ini mungkin jadikan wanita lebih cenderung untuk kena penyakit autoimun ni.

apakah SLE

Apakah Penyakit Lupus?

SLE ataupun lupus mendapat nama sebab salah 1 simptomnya ialah kulit yang sensitif kepada matahari. Lupus dalam bahasa Latin bermaksud serigala. Bila terdedah kepada matahari, tompok kemerahan akan muncul pada wajah orang tu, rupanya macam orang kena gigit dengan serigala.

Untuk diagnosis SLE, yang paling penting ialah sejarah pesakit tu sendiri. Sebab SLE ni penyakit kronik dan kerosakan sel ini berlaku secara berterusan. Pada peringkat awal, simptomnya mungkin kadang-kadang ada, kadang tak ada. Jadi, bila pesakit sekejap jumpa doktor, lepas tu bulan depan jumpa doktor lain pula. Itu yang menyebabkan penyakit tu lambat dikesan kerana sejarah penyakit tu tidak berterusan.

Simptom-simptom yang selalu dilihat untuk mengesahkan penyakit SLE ialah:

  1. Ada simptom demam
  2. Masalah kulit
    • Ada bahagian kepala yang tiada rambut (botak)
    • Ulser mulut
    • Tompok kemerahan dan bersisik
    • Tompok kemerahan pada kulit yang terdedah matahari
  3. Masalah sendi
    • Keradangan pada sekurang-kurangnya 2 sendi atau sakit pada sekurang-kurangnya 2 sendi dan sendi kaku sekurang-kurang 30 minit pada waktu pagi.
  4. Sistem otak dan saraf
    • Fikiran bercelaru (delirium)
    • Penyakit mental iaitu psikosis
    • Sawan
  5. Lapisan jantung
    • Cecair dalam lapisan luar jantung atau paru-paru
    • Keradangan pada lapisan luar jantung
  6. Sel darah
    • Sel darah putih rendah
    • Platlet rendah
    • Anemia akibat sel darah merah pecah
  7. Buah pinggang
    • Kehadiran protein dalam air kencing
    • Penyakit buah pinggang peringkat 1 dan 2
    • Penyakit buah pinggang peringkar 3 dan 4

Setiap simptom di atas mempunyai point tertentu, dan ada skoring untuk menentukan seseorang itu berisiko SLE atau tak dan akan dikukuhkan dengan ujian darah ataupun biopsi buah pinggang.

Untuk wanita yang ingin mengandung, SLE memang berisiko untuk keguguran atau kecacatan bayi. Sebab tu, jika anda dah disahkan menghidap SLE dan rancang untuk mengandung, pastikan anda dah berbincang dengan doktor dan penyakit anda terkawal lah.

Apa Yang Mungkin Terjadi Jika Penyakit SLE Tidak Dikawal?

Komplikasi penyakit SLE ni boleh jadi macam-macam. Berdasarkan simptom di atas tadi lah.

1. Kerosakan buah pinggang

Penyakit SLE boleh menyebabkan keradangan buah pinggang hingga akhirnya boleh menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang.

2. Paru-paru

Pleura ialah lapisan luar paru-paru dan SLE boleh menyebabkan keradangan kepada lapisan pleura ni. Ini akan menyebabkan sakit bahagian dada bila menarik nafas dan terdedah kepada jangkitan kuman.

3. Sistem saraf

Gangguan pada otak boleh menyebabkan penyakit mental iaitu psikosis, kerap sakit kepala, sawan dan strok.

4. Saluran darah

SLE juga menyebabkan keradangan kepada salur darah iaitu vasculitis. Ini boleh mengganggu pengaliran darah ke bahagian badan dan mungkin juga berisiko untuk sel mati.

5. Sel darah

Pesakit SLE juga mengalami komplikasi darah termasuklah kekurangan sel darah merah, sel darah putih dan platlet. Keadaan ini juga melemahkan sistem imun.

6. Jantung

Penyakit SLE juga menyerang 3 lapisan jantung dan menjejaskan otot jantung sendiri. Akhirnya boleh membawa kepada kegagalan jantung.

Bagaimana SLE Dirawat

Rawatan SLE bergantung kepada gejala dan tahapnya. Untuk bahagian rawatan, doktor yang merawat anda lah yang lebih arif dan lebih tahu. Namun, rawatan itu hanyalah untuk mengawal gejalanya sahaja dan tidak menyelesaikan masalah akar.

Jadi, saya nak berkongsi nutrisi yang boleh membantu untuk mengawal penyakit anda dari peringkat sel.

penawar SLE

Bagaimana VIVIX Membantu SLE?

Vivix ialah suplimen antioksida yang mengandungi polifenol tumbuhan yang tinggi, iaitu bahan semula jadi yang terdapat dalam anggur merah yang dikenali mempunyai sifat-sifat anti radang dan kebaikan lain. 

Salah 1 polifenol yang ada dalam Vivix ialah resveratrol yang menarik minat saintis dalam bidang kesihatan. Namun, kombinasi unik bahan asas di dalam Vivix menjadikannya 10 kali ganda berkuasa daripada resveratrol semata-mata. Kombinasi unik Vivix ini tidak terdapat dalam produk kesihatan lain.

Ianya kombinasi 4 bahan semulajadi iaitu anggur muscadine, purple carrot, elderberry dan knotweed Jepun.

Cukup dengan 4 bahan ini sahaja di bawah penyelidikan hampir 30 saintis, Vivix telah berjaya menunjukkan kesan baik sebagai anti inflamasi atau anti radang, anti kanser dan anti oksida. Penyelidikan yang sangat teliti untuk mencari bahan utama Vivix dan akhirnya kombinasi 4 bahan di atas menjadikannya ‘breakthrough’ invention.

Tidak seperti jus lain yang meletakkan 10 atau lebih bahan semulajadi antioksida di dalam produk mereka yang berkemungkinan memberikan kesan toksik kepada tubuh kita. Shaklee telah menjalankan beratus ujian klinikal dan jaminan kualitinya tiada kompromi. Vivix tidak memberi kesan sampingan yang memudaratkan kesihatan anda.

Potensi anti radang dalam Vivix dapat membantu mengurangkan gejala lupus dan membaiki sel yang lemah dan rosak akibat kesan gejala yang dihidapi. Ini membolehkan pesakit lupus berasa lebih sihat dan bertenaga.

Testimoni Pesakit Lupus Dan Vivix

bagaimana kawal SLE

gejala SLEtips sembuh SLE

Cara Order Vivix Shaklee

Untuk order Vivix Shaklee, senang saja cuma hubungi saya, Fyda di 012 621 1883

atau direct wasap – www.wasap.my/60126211883

Ataupun kalau nak beli sendiri pun boleh, boleh guna debit atau kredit kad, klik saja kat gambar di bawah ni –

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.