Kenapa Vaksin Kanser Serviks Diberi Percuma Kepada Pelajar Sekolah?

Kenapa Vaksin Kanser Serviks Diberi Percuma Kepada Pelajar Sekolah?

Ada sekali tu kecoh yang budak-budak sekolah tingkatan 1 yang perlu diberi vaksin Human Papillomavirus untuk mencegah atau mengurangkan risiko kanser serviks.

Takkan lah budak kecik pun nak kena kanser serviks, buat apa nak bagi kat diorang?

Kanser ni sebenarnya tak mengenal umur dan kanser ni bukan ambil masa 2-3 hari untuk terjadi, tetapi masa bertahun-tahun. Pendek kata seseorang tu disahkan menghidap kanser pada umur 30 tahun, mungkin proses kejadian sel kanser tu terjadi masa zaman sekolah. Tujuan vaksin ini untuk mengukuhkan pertahanan badan remaja ini bagi menghadapi risiko jangkitan virus ini kelak.

Vaksin ni sebenarnya boleh saja di ambil oleh sesiapa, cuma KKM mewajibkan remaja perempuan dan diberi secara percuma. Kalau orang lain kena bayar sendiri lah.

Sebelum tu kita tengok dulu apa faktor risiko atau penyebab kanser serviks ni.

kanser serviks risiko

Sumber gambar : CBSNews

 

Faktor Risiko Kanser Serviks

1. Human Papillomavirus (HPV)

HPV ni ada banyak jenis dan setiap 1 tu menyebabkan berbeza jangkitan. Tapi beberapa jenis HPV dipercayai penyebab utama kanser serviks.

Virus ini merebak melalui hubungan seks. Sebab tu kedua-dua pasangan perlu diperiksa kalau seorang dapat jangkitan HPV.

Vaksin HPV (vaksin Gardisil) yang diluluskan oleh FDA melindungi daripada 2 jenis HPV yang bertanggungjawab kepada 70% kes kanser serviks.

Vaksin ini dikatakan memberi perlindungan selama 6 tahun & sepatutnya diberikan sebelum hubungan seks bermula.

Sebab tu vaksin ini diberikan seawal 13 tahun di Malaysia memandangkan kehidupan sosial masyarakat dah makin berubah. Kita pun tak nafikan kehidupan remaja kita sekarang.
Ni sebagai langkah berjaga-jaga juga lah kiranya.

Malah di US dorang nak bagi kat budak2 umur 9-11 tahun lagi.

2. Pil perancang

1 kajian menunjukkan wanita yang mengambil pil perancang mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat kanser serviks berbanding wanita yang tak pernah mengambilnya.

Wanita yang mengambil pil perancang kurang 5 tahun mempunyai risiko 10% & wanita yang melebihi 5-9 tahun risiko meningkat ke 60%.

Keadaan ini mungkin disebabkan oleh hormon estrogen berlebihan yang mana turut meningkatkan risiko kanser lain termasuk kanser payudara, kanser ovari dan kanser rahim.

3. Merokok

Merokok tak perlu cerita panjang la. Boleh dikatakan rokok meningkatkan risiko semua jenis kanser kerana boleh merosakkan DNA sel.

4. Kekerapan mengandung

Menurut Dr Weil, wanita yang mengandung lebih dari 3 kali dikaitkan dengan risiko kanser serviks yang lebih tinggi. Sebabnya tak diketahui.

5. Pemakanan

Pengambilan sayur dan buah yang rendah boleh meningkatkan risiko kanser serviks dan kanser-kanser lain juga.

Apa lagi kalau makan lebih banyak makanan berasaskan haiwan. Risiko dia lagi meningkat.

tahap kanser serviks

Bagaimana Sebenarnya Kanser Terjadi?

Apa pun, kita kena tahu bahawa kanser terjadi akibat DNA kita yang diganggu. So, apa-apa sahaja yang menyebabkan kerosakan DNA boleh menyebabkan kanser.

So, disamping mengelakkan diri daripada bahan-bahan penyebab kanser, kita boleh tambah antioksida dalam pemakanan harian sebab antioksida boleh bantu untuk melawan bahan2 yang boleh merosakkan sel tersebut.

Antioksida piihan saya ialah Vivix kerana Vivix adalah suplimen premium yang dibuat daripada bahan-bahan yang tinggi antioksida dan dibuat daripada tumbuh-tumbuhan yang organik dan dijamin bebas daripada bahan kimia. Vivix juga dibuktikan melalui ujian klinikal dapat memanjangkan telomere kita dan memanjangkan jangka hayat manusia itu.

Untuk dapatkan info lebih lanjut atau nak order Vivix, boleh hubungi saya,

Fyda di 012 621 1883 atau direct wasap

www.wasap.my/60126211883

www.wasap.my/60126211883

www.wasap.my/60126211883

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.