Kalau Boleh Timbalan Menteri Kesihatan Nak Tutup Restoren Mamak Lepas Jam 12. Kenapa Pulak Ya?

kedai mamak

Kalau Boleh Timbalan Menteri Kesihatan Nak Tutup Restoren Mamak Lepas Jam 12. Kenapa Pulak Ya?

Banyak trend-trend baru yang tiba-tiba berlaku di Malaysia. Terutamanya trend makanan pelik-pelik. Ada makanan tradisional yang diberi nafas baru dengan warna-warninya nak tarik perhatian orang ramai. Macam-macam nama baru bombastik, tapi bila kita tengok makanan tu masha Allah… dah boleh nampak banyak gula.

Terbaru, makan dalam tin susu. Masa mak ayah saya pergi Kemboja dulu dorang makan dalam tin cat. Ada berani?

Selain daripada makanan pelik-pelik yang timbul sekarang ni, ada 1 trend yang memang dari dulu sampai sekarang dan masih sangat glemer.

Iaitu makan larut malam. Ataupun lepak kedai mamak, sebab kedai mamak kan buka 24 jam. Dan orang kita ni pulak siang hari bekerja, waktu malam la masa untuk ‘hidupkan kehidupan’.

Sampaikan Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia dalam program “What Are We Doing About It? Malaysia’s Obesity Crisis” bertempat di Asian International Arbitration Centre (AIAC) Kuala Lumpur, kalau boleh nak tutup kedai mamak lepas 12 malam. Tapi katanya agak sukar sebab dah jadi budaya rakyat Malaysia.

Its deputy minister Dr. Lee Boon Chye said as the obesity rate was increasing, it was difficult for the government to implement any policy to reduce the rate without the involvement from the community itself.

“If I can, I would suggest closing all mamak shops after 12 midnight.

“However, I personally feel that being a Malaysian, it is not easy. It is now part of our culture to have mamak around us open after midnight,” he said in a Distinguished Speakers Series, Malaysia’s Obesity Crisis.

kedai mamak

Bukan Salah Kedai Mamak

Namun begitu, menurut Menteri Kesihatan sendiri dalam wawancara oleh Penang Monthly, Kementerian Kesihatan bukanlah masalah kedai mamak atau kedai makan 24 jam, tapi rakyat Malaysia sendiri yang perlu ambil tindakan untuk menjaga kesihatan sendiri.

Kita perlu sentiasa beringat bila makan. Selalu amalkan pemakanan sihat. Suku-suku separuh seperti yang dicadangkan oleh KKM adalah salah satu diet yang sangat baik untuk diamalkan setiap hari.

Sekali-sekala bolehlah amalkan intermittent fasting. Atau berpuasa pada hari Isnin dan Khamis pun dah cukup baik. Selain untuk kesihatan, boleh juga dapat pahala.

lepak mamak

Selain tu jangan lupa amalkan senaman. Senaman paling mudah ialah berjalan kaki. Hasil penyelidikan Universiti Stanford, AS mendapati rakyat Malaysia hanya berjalan 3,963 langkah sehari.

umlah itu lebih rendah daripada purata penduduk dunia berjalan iaitu 4,961 langkah sehari. Kita jauh ketinggalan jika dibandingkan negara Asia lain seperti Hong Kong yang rakyatnya berjalan dengan purata 6,880 langkah sehari.

Ini membuktikan rakyat Malaysia paling malas untuk berjalan. Hal ini turut menyumbang kepada masalah kegemukan yang melampau.

Selain itu, stress juga sebenarnya penyebab kegemukan. So, anda kena bijak kawal stress dan cari masa untuk buat aktiviti yang anda suka dan boleh buat anda happy.

Ada Cara Lain Nak Bantu Kawal Berat Badan?

Saya nak cadangkan cara sangat mudah untuk bantu turunkan berat badan, disamping jaga makan, bersenam dan kawal stress.

Iaitu dengan pengambilan suplemen antioksida – Vivix.

rawatan kanser esofagus

1. Vivix Meningkatkan Metabolisme

Satu hidangan vivix sebanyak 5ml membantu metabolisma meningkat. Semakin berusia , metabolisma badan semakin rendah . Ini menyebabkan berat badan semakin meningkat jika tidak dikawal. Dengan meningkatkan metabolisme, ia meningkatkan pembakaran kalori yang berada didalam tubuh. Kandungan Vivix meransang brown fat. brown fat ini membantu meningkatkan metabolisma.

2. Penggalak Pemecahan Lemak

Resveratrol menggalakkan lagi pemecahan lemak yang berlaku didalam tubuh. Ada pengguna vivix tanpa sedar kehilangan berat badan dan tentu sekali mereka gembira.

3.Keupayaan Otot meningkat

Vivix meningkatkan keupayaan otot untuk menyerap gula dan mengelakkan tersimpannya gula dan lemak berlebihan didalam badan.

4. Menghalang tindakan estrogen

Hormon estrogen yang rendah mengurangkan pengumpulan lemak dan meningkatkan penghasilan otot.

Kesimpulannya resveratrol didalam vivix sangat membantu dalam penurunan berat badan disamping membantu memberikan kesihatan menyeluruh.

turunkan berat badan

 

kurus dengan mudah

 

cepat kenyang

 

nak kurus dengan pantas

 

Bagaimana Nak Dapatkan Vivix Shaklee?

Anda boleh hubungi saya hari ni juga untuk dapatkan Vivix dan konsultasi diet untuk turunkan berat dengan cepat.

Hubungi Fyda – 012 621 1883

atau direct wasap www.wasap.my/60126211883

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *