Category Archives: Kanser

Pengalaman Bebas Kanser Serviks Sebelum Sempat Kemo

Pengalaman Bebas Kanser Serviks Sebelum Sempat Kemo Kanser serviks adalah antara kanser yang mudah dikesan melalui ujian saringan. Ujian saringan untuk kanser serviks ialah Pap Smear. Saya pernah join kursus kanser serviks dengan seorang pakar dari Singapura. Punyalah pakar prof tu, sampai dia tengok je serviks tu, dia boleh suspek tu ialah kanser. Tak perlu buat ujian dah. Kanser serviks […]

Read more

Punca Kanser Paru-Paru Dan Cara Menghindarinya

Punca Kanser Paru-Paru Dan Cara Menghindarinya Baru-baru ni ada seorang lelaki yang berniat untuk berhenti merokok selepas kelahiran anaknya selepas saya bagi nasihat mengenai rokok. Alhamdulillah.. Ramai ibu bapa yang fikir bila mereka merokok jauh daripada anak, anak itu tidak terdedah kepada bahaya rokok. Sebenarnya anak itu tetap mengalami risiko yang tinggi pada paru-parunya, terutama bayi yang masih kecil, dengan […]

Read more

Teh Tarik Madu, Penuh Nikmat Tapi Boleh Jadi Minuman Potong Kaki

Teh Tarik Madu, Penuh Nikmat Tapi Boleh Jadi Minuman Potong Kaki “Minuman potong kaki..” Gelaran yang suami berikan masa kami menikmati teh madu yang popular di kampung kami. Apa taknya, walaupun namanya teh madu, tapi resepi dia fuhhh.. susu pekat manis pun termasuk dalam senarai resepi. Sama juga konsepnya dengan teh tarik lah. Siapa tak pernah minum teh tarik seumur […]

Read more

Benarkah Vitamin Shaklee Boleh Menyembuhkan Kanser?

Benarkah Vitamin Shaklee Boleh Menyembuhkan Kanser? Mungkin sebab produk Shaklee makin mendapat publisiti dan makin ramai yang rasa keberkesanan produk ini, saya kerap terima pertanyaan tentang rawatan penyakit dengan produk Shaklee, termasuk kanser. Baik dari orang di luar sana, atau daripada ahli Shaklee sendiri. Mungkin ada customer yang tanya mereka. Sudah diterangkan dan dijelaskan dalam group kami, bahawa produk Shaklee […]

Read more

8 Punca Berak Berdarah. Nombor 8 Paling Menakutkan

8 Punca Berak Berdarah. Nombor 8 Paling Menakutkan Anak-anak yang sedang membesar adalah anugerah yang tidak ternilai. Antara perkara yang menakutkan ibu apabila mendapati anak berak berdarah. Sebenarnya orang tua pun boleh berak berdarah juga cuma kalau budak-budak tu mungkin risau sangat-sangat. Pendarahan melalui dubur biasanya disebabkan oleh luka pada kawasan sekitarnya, dan boleh sembuh sendiri walaupun mungkin mengambil masa. […]

Read more

4 Tanda Buang Air Besar Berdarah Mungkin Buasir

4 Tanda Buang Air Besar Berdarah Mungkin Buasir Dikalangan masyarakat kita, buasir adalah sesuatu yang memalukan dan tidak tidak patut dibincangkan secara umum. Walaupun mereka mengalami masalah buasir, rahsia itu perlu disimpan sehinggalah mereka berasa sakit, buasir sudah tidak boleh dimasukkan lagi atau mereka kerap berak berdarah. Buasir atau hemorrhoid adalah pembengkakan pada salur darah yang terletak di bahagian rektum […]

Read more

Mencegah Kanser Dengan Telomere Yang Sihat

Mencegah Kanser Dengan Telomere Yang Sihat Masa zaman belajar medik dulu, memang ada belajar sikit-sikit pasal telomere. Tapi, mungkin masa tu belum sampai tahap pemikiranku, maka memang tak berapa nak didaftar dalam otak. Bila dah belajar pasal cara pencegahan penyakit dengan nutrisi, rupanya telomere adalah sangat penting dalam pencegahan penyakit. Telomere adalah pelindung kromosom dalam setiap sel kita. Kromosom adalah […]

Read more

Adakah Endotmetriosis Penyebab Kanser Ovari?

Adakah Endotmetriosis Penyebab Kanser Ovari? Masa zaman student dulu, saya tak faham macammana tisu endometrium (lapisan tisu paling atas dalam ruang uterus) boleh tumbuh di tempat lain dan menyebabkan terjadinya endometriosis. Masa tu main hafal jelah ikut buku. Sekarang bila dah banyak jumpa kes-kes endometriosis, study lebih sikit lah. Baru faham. Sebenarnya ovari wanita tak bersambung dengan uterus. Ovari tu […]

Read more

Bagaimana Penghidap Kanser Tahap 4 Boleh Jadi Pelajar Cemerlang

Bagaimana Penghidap Kanser Tahap 4 Boleh Jadi Pelajar Cemerlang Mak dengan anak, hubungan yang sangat istimewa. Mak ni, bila anak batuk sikit2 aje pun dah risau. Apatah lagi bila dapat perkhabaran anak yang kita jaga sejak kecil kini disyaki menghidap kanser. Sempena Hari Kanser Sedunia saya nak share kisah seorang ibu yang berusaha untuk menyembuhkan anaknya yang disahkan menghidap kanser. […]

Read more
1 2 3