Cara Buat Sendiri Hand Sanitizer Yang Selamat Untuk Kanak-Kanak

Cara Buat Sendiri Hand Sanitizer Yang Selamat Untuk Kanak-Kanak

Kes Covid-19 makin menimbulkan panik dikalangan rakyat Malaysia apabila setiap hari pasti ada kes baru akan dilaporkan. Apatah lagi, di Sabah peningkatan kes secara mendadak berikutan perkumpulan Tabligh di Masjid Sri Petaling baru-baru ni. Banyaklah yang viral orang berebut-rebut di pasaraya untuk sediakan stok barang dapur.

Sementara tu, topeng muka dan sanitizer dah lama habis di pasaran. Dahsyat kan? Tapi memang patut kita ambil kisah sebab ni berkaitan dengan kesihatan kita.

Yang bikin panas tu ada penjual sengaja menaikkan harga topeng muka sebab dia tahu ramai orang cari.

Kalau nak cek info terkini Covid-19 boleh klik sini : Info Terkini Covid-19 Global.

Sebelum anda terus membaca, saya nak share dalam video ni kenapa kita mudah jatuh sakit. Mesti tonton tau.

Permintaan terhadap produk tersebut telah meningkat menyebabkan kedai dan farmasi pun mengalami kehabisan stok. Yang lebih merisaukan bila penjual sengaja menaikkan harga barang tersebut untuk meraih keuntungan yang besar.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Saifudin Nasution memberi amaran keras kepada individu yang menaikkan harga barang ini.

Soalnya, Adakah Dengan Memakai Topeng Muka Boleh Mencegah Daripada Virus Covid-19?

Memang bagus kalau orang sihat (yang tak ada simptom batuk-batuk) memakai mask, tapi dalam kes Covid-19 ni orang yang batuk-batuk tu lebih utama untuk pakai mask. Sebabnya Covid-19 ni ialah virus yang berat, so bila orang yang bawa virus tu batuk, virus tak berlegar di udara, tapi jatuh ke bawah.

Lalu, virus ni akan melekat di lantai, di meja, di tombol pintu, di pemegang eskalator dan sebagainya. Jika kita ni jenis pakai mask, tapi tangan jarang nak basuh. Pegang sana, pegang sini, pegang muka, hidung dan dari situlah jangkitan boleh terjadi.

Kalau orang yang sakit tu pakai mask, bila dia batuk, virus tu akan terkumpul dalam mask dia sahaja dan risiko untuk menyebabkan jangkitan tu berkurang.

Memang orang yang ada simptom ni atau close contact kepada orang yang positif Covid-19 sepatutnya kena kuarantin, tapi mungkin ada hal penting perlu diuruskan. So, orang-orang ni yang lagi utama kena pakai mask dan elakkan berurusan dengan orang lain. Buat kerja yang perlu anda buat dan terus balik rumah.

Jadi, sebenarnya yang utama untuk orang sihat ialah kerap cuci tangan dengan sanitizer. Tapi, sanitizer dah habis, nak buat macam mana?

Cara yang seterusnya ialah kena basuh tangan la.

Beza Cuci Tangan Dengan Sabun Dan Hand Sanitizer.

Menurut Dr Amalina, menjawab tular di twitter yang mengatakan bahawa mencuci tangan dengan Hand Sanitizer adalah sia-sia sebab hand sanitizer hanya membunuh bakteria dan bukan virus.

Menurut Dr Amalina,

 

 

“Cecair yang mengandungi 60-95% alkohol berkesan membersihkan tangan anda daripada virus dan bakteria. Mencuci tangan dengan sabun selama 20 saat adalah lebih baik terutamanya jika tangan anda kotor. Namun, guna sanitizer adalah lebih baik daripada tak cuci tangan langsung”

Covid-19 adalah virus yang mempunyai lapisan pelindung yang terbina daripada lemak. Tanpa lapisan itu, virus tak dapat hidup. Sebab tu mencuci tangan dengan sabun atau sanitizer merosakkan lapisan lemak itu seterusnya membasmi virus.

Cara Terbaik Cuci Tangan Dengan Sabun

Jangan bimbang sebab anda boleh buat sabun sendiri dan boleh dibawa ke mana-mana sahaja.

Bahan-bahan yang kita nak guna ialah:

hand sanitizer bebas alkohol

1. Basic H

2. Air

3. Botol spray

Caranya cukup senang.

Anda cuma perlu campurkan 1ml Basic H ke dalam 500ml air bersih. Siap!! Lepas tu boleh isi ke dalam spray-spray kecil untuk dibekalkan kepada ahli keluarga dan anak-anak.

Anda boleh bawa ke mana-mana, simpan dalam handbag, simpan dalam kereta dan tak perlu risau untuk bagi kat anak-anak kecil sebab produk ni organik, bebas bahan kimia bahaya dan sangat selamat kepada kanak-kanak dan orang dewasa.

1 botol Basic H berharga RM52 dan 1 botol Basic H anda boleh bancuh 473 botol sanitizer, bersamaan 200,000ml sanitizer. Cuba bayangkan sanitizer anda beli kat kedai tu RM20 untuk 50ml, so dengan Basic H sangatlah boleh berjimat.

Kelebihan Basic H

1. Basic H ialah pencuci serbaguna organik yang dihasilkan daripada jagung dan surfektan berasaskan kelapa.

2. 1 botol ni sangatlah pekat.

3. Pelbagai guna : Boleh buat cuci lantai, cuci kereta, membersihkan bilik air, cuci kasut dan cuci puting botol susu anak.

4. Berkuasa menanggalkan gris dan kotoran dengan mudah. Sangat sesuai untuk cuci dapur gas tu.

5. Mudah digunakan : tak perlu dibilas, tak tinggalkan kesan kotor.

SAFE FOR YOUR HOME, SAFE FOR YOUR PLANET

Pastikan anda amalkan penjagaan kesihatan yang betul. Dapatkan rawatan segera jika anda terdedah kepada orang yang positif Covid-19 dan kuarantin di rumah.

 

TEKAN SINI UNTUK KONSULTASI DAN PERTANYAAN

 

daftar ahli shaklee percuma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.