Betul Ke PCOS Boleh Terjadi Kenapa Kanak-Kanak?

pcos kesuburan

Betul Ke PCOS Boleh Terjadi Kenapa Kanak-Kanak?

Walaupun punca Penyakit Polisistik Ovari (PCOS) masih belum dipastikan, namun ada saintis yang berpendapat bahawan sindrom ini mungkin ada kaitan dengan keturunan. Ada juga yang percaya bahawa masalah ini ialah masalah yang melanda wanita-wanita dalam usia yang subur yang menjejaskan kesuburan yang hanya sekadar cyst.

Namun, kini PCOS diketahui ialah masalah yang lebih luas yang melibatkan wanita dalam pelbagai peringkat umur.

Dalam post ini saya nak kongsi perubahan PCOS sepanjang hidup seorang wanita.

pcos kesuburan

Betul Ke Kanak-Kanak Pun Ada Menghidap PCOS?

Bila kita sebut kanak-kanak kita anggapkan kanak-kanak yang belum period la. Kalau pun mereka ada PCOS, nak diagnos tu susah sebab mungkin mereka tak ada tanda-tanda macam period tak teratur atau karakter-karakter lelaki.

Namun, ramai kanak-kanak yang mengalami berat badan berlebihan dan itu mungkin kita perlu ambil perhatian.

Mengesan PCOS Dikalangan Remaja Perempuan

Walaupun mungkin sukar juga untuk mengesan PCOS dikalangan remaja kerana remaja ni baru datang haid kan, so mungkin ramai yang anggap jika mengalami masalah haid tak teratur, mungkin kerana hormon betul-betul stabil.

Tapi malangnya, PCOS ni perlu dikesan awal untuk mengelakkan melarat kepada masalah metabolik seperti kerintangan insulin, obesiti dan kolesterol tinggi.

Ketika mencapai umur baligh, memang berat badan wanita akan naik sikit. Namun, untuk remaja yang mempunyai insulin berlebihan, berat badannya mungkin lebih ketara pada bahagian bawah perut, pinggul dan paha.

Bagaimana PCOS Berubah Bila Wanita Itu Dah Dewasa

PCOS sebenarnya bukan masalah yang melibatkan hormon wanita sahaja, tapi merupakan masalah hormon (sistem endokrin) yang paling biasa dikalangan wanita dalam usia subur.

Selalunya wanita yang disahkan menghidap PCOS ialah apabila dia berdepan dengan masalah kesuburan, masalah peningkatan berat dan masalah berkaitan penyakit metabolik termasuk kencing manis, masalah kolesterol dan tekanan darah tinggi.

Ada ramai wanita yang sebelum kahwin perlu ambil pil perancang kerana masalah haid tak teratur.

Menguruskan gaya hidup adalah sangat penting kepada wanita untuk mengurangkan masalah metabolik dan mengembalikan fungsi ovari dan ovulasi.

Adakah PCOS Sembuh Lepas Menopaus?

Ramai orang yang anggap bila menopaus penyakit-penyakit yang berkaitan dengan hormon akan makin terkawal. SO, tunggu jelah menopaus, nanti ok la tu.

Apabila wanita makin meningkat usia, hormon estrogen dan hormon testosteron akan makin menurun. Apabila testosteron makin menurun, kitaran haid akan makin teratur dan mungkin ovulasi jadi lebih baik.

Namun begitu, kerintangan insulin mungkin masih ada jika tak buat sesuatu. Jadi, pelbagai penyakit lain yang berkaitan dengan kerintangan insulin akan muncul termasuklah kencing manis, penyakit jantung dan obesiti.

Sebab itu, penyakit PCOS ni perlu dikesan awal dan perlu dikawal.

Bagaimana Nak Mengawal PCOS Secara Semulajadi?

Sebab kita dah tahu PCOS ni berkait rapat dengan hormon, so matlamat kita untuk mengawal PCOS ialah dengan mengawal hormon dan juga mengubah gaya hidup.

Antara yang boleh anda buat ialah dengan menambah makanan tambahan dalam diet harian untuk membantu seimbangkan balik hormon-hormon yang terlibat.

diet pcos

BAGAIMANA VIVIX MEMBANTU DALAM MENINGKATKAN PELUANG UNTUK HAMIL

Vivix mengandungi kandungan polifenol yang sangat tinggi.

Polifenol yang terdapat dalam Vivix, termasuklah resveratrolini  bertindak sebagai anti oksida yang kuat berbanding antioksida yang lain. Antioksida berfungsi membaikpulih dan melindungi sel-sel badan dari rosak daripada radikal radikal bebas.

Maksudnya disini, semakin tinggi anti oksida semakin kurang sel sel badan kita rosak. Bila sel kita rosak, organ akan rosak dan sistem badan kita jadi tak seimbang.

BAGAIMANA VIVIX SHAKLEE BANTU TINGKATKAN PELUANG UNTUK HAMIL

Vivix untuk TTC (ikhtiar untuk hamil)

Fungsi resveratrol dikalangan wanita ialah melindungi telur yang belum atau hampir matang dari kesan radikal bebas. Apabila telur dilindungi ini selamat dari rosak, ia meningkatkan peluang yang lebih tinggi untuk survive, membesar dan disenyawakan.

Vivix memberi tenaga

Fungsi resveratrol dikalangan lelaki pula melindungi dan memperbaiki kualiti sperma. Sekiranya sel sperma mempunyai kecacatan, Vivix membantu untuk memperbaiki sperma supaya kecacatan tidak berulang. Vivix juga memberi tenaga kepada sperma.

Selain itu,untuk membantu mengatasi masalah ini pengambilan GLA, VITALEA, VITAMIN C, BCOMPLEKS DAN OMEGA GUARD secara konsisten insyaAllah dapat merawat masalah PCOS daripada lebih teruk.

Mari kita lihat serba sedikit fungsi supplement tersebut ;

GLA –> Mengimbangi dan mengawalaturan semula hormon-hormon wanita supaya kitaran haid kembali normal. GLA membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon wanita dan memperbaiki simptom seperti kesakitan haid, Mood swing, retensi air dan sakit payudara.

VITALEA -> Mengandungi 28 vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan kita. Mengandungi chromium untuk mengurangkan kerintangan insulin

VITAMIN C -> Bertindak sebagai antioksida dan bantu kuatkan imun.

BCOMPLEKS -> Membantu kurangkan stress kerana stress juga menyebabkan hormon tak seimbang.

OMEGA GUARD –> PCOS menyebabkan peningkatan mendadak berat badan kepada pesakit, dengan pengambilan omega guard dapat membantu mengurangkan dan mengawal berat badan pesakit. Pertambahan berat badan yang mendadak turut menyumbang kepada kesukaran untuk hamil

Bagaimana Nak Mulakan Hidup Sihat Dan Kawal PCOS?

Anda cuma perlu buat 1 tindakan yang mudah, iaitu hubungi saya sekarang dan saya akan bantu anda untuk dapatkan suplimen ini

Boleh hubungi Fyda di 012 621 1883
WhatsApp kami di 012 621 1883 (klik dari smartphone anda).

Follow FB Fyda Noh untuk chat secara langsung.

Daftar keahlian Shaklee di “Join Now sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.