Atasi Masalah Lesu, Hilang Fokus Untuk Ibu Terlebih Penat Buat Kerja

ibu mengandung penat

Atasi Masalah Lesu, Hilang Fokus Untuk Ibu Terlebih Penat Buat Kerja

Antara masalah sejagat yang dialami oleh para ibu yang nak buat bisnes ni ialah bila nak tidurkan anak, mesti tertidur sekali. Yang lebih teruk, anak tak tidur pun, mak dulu yang tidur.

Ish ish ish…

Kenapa ya? Mungkin penat sangat la kan?

Walaupun ada ibu yang bekerja di rumah, jaga anak je tapi sebenarnya itulah yang memenatkan. Jaga anak juga adalah bekerja.

Jadi, apa ibu patut buat untuk selesaikan masalah ni?

Antara makan dan tidur, saya pilih tidur.

Ya, tidur adalah cara paling mudah untuk recharge energy. Apa lagi kalau tidur yang berkualiti. Walaupun tidur sekadar 5 minit, tapi bila terjaga tu rasa sangat segar, sangat fresh.

Kadang-kadang mungkin sebagai kita tak dapat tidur yang cukup sebab anak-anak tidur lambat, banyak kerja rumah nak disetelkan.

ibu mengandung penat

Jadi, marilah kita sama-sama amalkan doa ini,

“Ya Allah, kurniakan aku tidur yang berkualiti walaupun sekejap”

Selain dari doa ni, saya nak berkongsi apakah yang diperlukan oleh sel kita untuk menghasilkan tenaga.

Sel Kita Perlukan Nutrien Yang Cukup Untuk Menghasilkan Tenaga

Selain daripada nak recaj tenaga dengan tidur ataupun berehat, namun kita kena ambil tahu juga apa yang kita masukkan ke dalam badan kita. Sebab sel kita memerlukan nutrien untuk meningkatkan penghasilan tenaga.

Makanan kita ada 2 jenis, iaitu makronutrien dan mikronutrien. Sel kita perlukan mikronutrien termasuk vitamin, mineral dan antioksida untuk menjadi bahan mentah kepada mitokondria, iaitu pusat penghasilan tenaga dalam sel.

Sekiranya anda mengalami kekurangan nutrien untuk buat tenaga ni, jadi lah macam kesesakan jalan raya. Lambat je bergerak.

Memang sangat perlu untuk anda dapatkan makanan yang seimbang dan berkhasiat, tapi mungkin anda perlu pertimbangkan untuk mengambil suplimen sebab agak sukar untuk cukupkan keperluan nutrisi ni daripada makanan sahaja.

Cadangan Suplimen Untuk Meningkatkan Tenaga Bantu Ibu Kekal Cergas

1. Vivix

Vivix ialah minuman antioksida yang terbukti boleh meningkatkan tenaga segera dengan menambahkan bilangan mitokondria dalam sel. Ini telah dibuktikan melalui ujian makmal.

Selain itu juga, Vivix melambatkan penuaan, membantu mengawal stress dengan memanjangkan telomere. Tau-tau la kan, ibu yang jaga anak memang mudah stress, cepat nampak tua dan berisiko mendapat penyakit kronik.

letih lesu

 2.VitaLea – multivitamin dengan zat besi.

VitaLea mengandungi 28 vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan dalam kadar yang minimum. VitaLea juga mengandungi zat besi.

Zat besi memainkan peranan penting untuk mengangkut oksigen ke seluruh sel. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan anemia, yang mana menjejaskan penghantaran oksigen ke sel. Sebab tu wanita cepat penat walaupun buat kerja ringan, jantung berdebar dan pening nak pitam.

Zat besi juga membantu mengawal paras hormon tiroid yang terlibat dalam proses metabolisma badan.

tips tambah tenaga

        3.Energizing Soy Protein – minuman protein soya

Minuman soya ni bukan biasa-biasa sebab dibuat daripada soya yang non-GMO dan mengandungi 9 asid amino yang diperlukan oleh badan.

ESP ialah pembekal tenaga segera kerana mengandungi protein yang tinggi dan merupakan minuman GI rendah. Makanan GI rendah ni membebaskan gula secara perlahan-lahan. Jadi, ibu akan rasa kenyang lebih lama.

Protein yang cukup juga boleh cantikan kulit.

kenyang lebih lama

 

4.Vitamin B-Complex

Vitamin B sangat penting untuk menukarkan makanan kepada tenaga. Vitamin B membantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga dan mengurangkan masalah keletihan, kelesuan dan mengurangkan tekanan.

Yang bestnya B Complex Shaklee mengandungi kesemua 8 vitamin termasuklah biotin dan asid folik.

mengantuk lepas makan

5. Vitamin C Sustained-Released

Vitamin C tidak dibuat sendiri oleh badan, jadi perlu diambil daripada makanan atau suplimen setiap hari. Vitamin C diperlukan untuk fungsi kelenjar adrenal yang normal, yang membantu menghasilkan hormon kortisol untuk menghasilkan tenaga.

Selain itu, vitamin C juga membantu penyerapan zat besi.

Anda mesti pilih vitamin C Shaklee sebab 1 tablet yang mengandungi 500mg vitamin C dan dibebaskan 100mg setiap 1 jam. Jadi, tak adalah membazir vitamin C kita.

tips kurangkan mengantuk

6. OmegaGuard – asid lemak omega 3

Omega 3 juga tak dihasilkan oleh badan, jadi memang kena ambil daripada makanan. Omega 3 ialah vitamin yang sangat diperlukan oleh otak. Orang yang tak cukup omega 3 bukan saja rasa penat badan, tapi penat otak. Sebab tu lah rasa lemau, otak pun berserabut dan sering tak ada mood.

tips sembuh anak lelah

Bagaimana Nak Dapatkan Vitamin Ini

Anda boleh dapatkan suplimen ni daripada saya. Jangan tunggu lama-lama tau sebab kalau sel tu makin rosak, makin susah nak tingkatkan tenaga balik.

Sebab makin lama anda biarkan badan tak cukup nutrien, sel makin rosak dan takutnya berisiko dapat penyakit pula.

Hubungi Fyda di 012 621 1883.
Atau direct wasap : www.wasap.my/60126211883

Jika anda nak beli sendiri secara online dengan gunakan kad kredit atau kad debit, boleh terus klik gambar di bawah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.