Adakah Kita Perlukan Multivitamin Atau Cukup Vitamin C Untuk Kuatkan Imun?

cara pilih vitamin

Adakah Kita Perlukan Multivitamin Atau Cukup Vitamin C Untuk Kuatkan Imun?

Baru-baru ni, sejak pandemik Covid-19 melanda, ramai yang dah dapat kesedaran untuk mula amalkan vitamin C untuk kuatkan imun. Tapi, bagaimana pula dengan vitamin lain? Bagaimana pula dengan multivitamin?

Adakah kita perlukan suplemen secara umum? Atau vitamin C untuk kuatkan imun sahaja?

cara pilih vitamin

Kalau saya, saya rasa saya perlu makan suplemen. Berdasarkan ilmu yang tak seberapa, berdasarkan apa yang saya baca la.

Kualiti Makanan Kita Sekarang

Sebabnya kualiti makanan kita sekarang tak sama dah dengan zaman dulu-dulu.Kalau makan sayur dan buah-buahan pun, zat dia makin kurang. Pastu, banyak yang ditanam guna baja dan racun kimia. Mesti kena basuh bersih-bersih tau. Kalau yang ada kulit tu, mungkin kena kupas kulit dulu.

Bila dimasak, zat makanan makin kurang. Lagi-lagi kalau makan di kedai, ada kemungkinan kena campur perasa tiruan. Penyedap rasa katanya.

Kalau makan makanan segera lagi lah. Sah-sah makanan yang tidak seimbang. Sekali-sekali boleh la.

Faktor Luaran Sukar Nak Kawal

Ramai antara kita pun bekerja dan sibuk. Hinggakan waktu makan pun tidak teratur. Memang agak sukar sangat nak ubah keadaan ni, tapi tu yang paling utama sebenarnya. Mesti kena ubah pemakanan dulu. Pastu saya ni banyak terdedah kepada pencemaran, asap rokok walaupun sendiri tak merokok.

Stress Stress Stress

Dan yang paling penting, STRESS.. ni semua orang pun alami kan? Stress memang mengurangkan lagi zat makanan dalam badan.

Dan juga, sebagai wanita saya mengalami kehilangan zat besi setiap bulan. Tuhan je tahu daripada makanan mana lah nak ganti balik kalau bukan dari suplemen.

Masalah anemia sebab kurang zat besi memang masalah global dikalangan wanita. Kalau tak ambik kisah, sampai boleh rosak jantung tau. Padahal nak atasi tu sesenang cukupkan bekalan zat besi harian.

Tu sebab untuk diri saya, saya perlukan suplemen.

Nak Pilih Suplimen Yang Mana Ya?

Dulu saya makan suplemen sembarang je, main beli kat farmasi tapi tak lama makan sebab tak rasa perubahan dan masa tu belum ada kesedaran kepentingan suplemen pun.

Sekarang, baru saya tahu tak semua suplemen tu sama. Patutlahh..

Sebab tu saya pilih Shaklee, yang ada Landmark Study, kajian yang membuktikan tahap kesihatan pengguna Shaklee lebih baik daripada orang yang makan suplemen lain dan yang tak makan suplemen langsung.

Kajian ni memang ada kelemahan, sebab ini kajian ke atas manusia dan berkaitan dengan pemakanan dan gaya hidup.

Cara pemilihan subjek mungkin agak lemah dan of kos memang tak boleh nak kata yang memang suplemen Shaklee penyebab kepada pengamalnya mempunyai risiko penyakit yang rendah.

Tapi kalau daripada data tu memang pengguna pelbagai vitamin jenama Shaklee memang kurang risiko dapat penyakit dengan sangat besar beza berbanding orang lain.

Kurang risiko penyakit ok. Bukan konfem tak dapat penyakit dan konfem tak mati.

Prinsip Shaklee

Kalau uolss nak tau, Shaklee punya prinsip bukan nak suruh makan suplemen saja. Yang paling jaga makan, gaya hidup sihat, senaman & pilih vitamin dengan bijak.

Kalau U rasa U tak perlu suplemen, takpe fair enough.

Kalau U rasa perlukan suplemen, tentu nak pilih yang dijamin selamat kan?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.