6 Herba Semulajadi Bermanfaat Untuk Kesihatan Hati Anda

punca kerosakan hati

6 Herba Semulajadi Bermanfaat Untuk Kesihatan Hati Anda

Sekarang ni saya in-charge di klinik TB. Kuman TB ni, walaupun nampak tak se’hebat’ virus Covid, tapi ketahuilah kuman TB dah bertapak di dunia ni dah beratus-ratus tahun dah. Walaupun ramai yang tak kisah pun pasal TB ni, tapi TB dikatakan punca utama kematian akibat penyakit berjangkit. Mungkin sebab jangkitan ini ialah jangkitan kronik, makanya agak sukar untuk mengatasi masalah ini.

Disebabkan kuman TB ni ialah kuman yang kuat, maka ubat antibiotik yang digunakan juga sangat kuat juga. Dan ubat dia yang itu itu je. Kalau berlaku rintangan antibiotik memang susahlah sikit proses rawatan selepas tu.

Bila ubat tu kuat, kesan sampingan dia juga tak kurang hebatnya. Antara kesan sampingan yang dikhuatiri ialah keradangan kepada hati. Tapi, kita berlaku keadaan demikian, kita akan adjust ubat dia tu lah. In sha Allah, takkan dibiarkan hati dia rosak.

Sebut pasal hati, dalam entry ni saya nak cerita pasal kesihatan hati.

punca kerosakan hati

Jom Sokong Kesihatan Hati Kita

Hati ialah pusat untuk detoks toksin dalam badan kita. Senang nak faham, tempat pembuangan sampah, tapi dia akan proses sampah tu untuk jadi bahan kita semula yang selamat untuk dibuang atau digunakan semula.

Ambil masa sekejap dan fikir – Dalam kehidupan harian kita, kita terdedah kepada banyak sangat toksin-toksin ni. Daripada makanan kita, daripada udara kita, yang tersembunyi dalam produk kegunaan harian – skincare kita, mekap kit, racun serangga dan sebagainya laa..

Tanpa kita sedari, bahan-bahan ini akan disaring di hati dan hati akan proses untuk jadikan bahan yang selamat. Berat sangat kerja hati kita. Makin lama makin banyak toksin berkumpul. Lama-lama hati kita jadi jam, kesesakan berlaku, jadi fungsi hati akan merosot.

Tapi, badan kita kena buang juga toksin-toksin ni. Dari situlah badan mungkin gunakan kulit. Sebab itu, mungkin boleh terjadi skin break-outs, kulit kusam dan kering.

Maksudnya, hati kita perlukan pertolongan, kita kena buat sesuatu untuk meningkatkan fungsi hati ni. Yang menariknya, ada bahan-bahan semulajadi yang boleh bekerjasama dengan badan kita. Ada beberapa jenis tumbuhan yang bukan saja boleh melegakan kesesakan di hati, tapi juga boleh jadikan kulit kita berseri. Sihat dari dalam terpancar ke luar.

Herba-Herba Yang Boleh Bantu Kesihatan Hati

1. Schisandra

Herba ini juga dikenali sebagai adaptogen. Maksudnya herba ini berupaya untuk melindungi badan daripada benda-benda yang menyebabkan tekanan dan membantu meningkatkan sistem imun.

Lebih best lagi, tumbuhan ni bermanfaat kepada fungsi hati secara keseluruhan.

Sebabnya dia meningkatkan enzim dalam hati untuk menghasilkan sel-sel hati yang baru.

2. Dandelion

Sebut dandelion, kita akan ingat rumput dalam cerita Doraemon, yang terbang tu. Nampak macam biasa-biasa je kan, tapi dandelion ni padat dengan vitamin dan antioksida. Sebab tu ada orang yang makan mentah macam tu, macam makan salad. Rupanya dandelion ni memang bermanfaat kepada hati dan juga bertindak sebagai diuretik.

3. Milk Thistle

Tak tahu pula apa nama Melayu dia, rasanya tak ada kat Malaysia kot.

Tapi banyak kajian yang dijalankan membuktikan milk thistle ni sangat bermanfaat kepada kesihatan hati dan bertindak sebagai antiradang untuk mengurangkan tekanan oksidatif dalam hati.

4. Chamomile

Chamomile ni ialah sejenis bunga daisy. Tentu ramai pernah dengar kan? Sebab ada banyak teh yang dicampur dengan ekstrak chamomile sebab chamomile terkenal dengan sifatnya yang menenangkan, terutamanya kulit.

Chamomile juga bersifat anti-kuman dan antiradang dan membantu membersihkan pori di muka dan kulit pun lebih berseri.

5. Saw palmetto

Herba ni pula ada sifat anti-androgen, maksudnya dia membantu mengurangkan hormon lelaki yang menjadi punca jerawat dan juga ciri-ciri lelaki kepada wanita yang menghidap PCOS.

6. Sarsaparilla

Macam Salsabilla je. Tumbuhan ini sangat kaya dengan antioksida. Malah, sarsaparilla dikaitkan dengan pencegahan kanser.

Mana Nak Dapat Herba-Herb Ni Ya?

Kita ni memang la nak jaga kesihatan hati kan? Tapi kat mana nak dapat semua herba-herba ni?

Senang je, sebab herba no 1-3 ada dalam produk ini

sebab kerosakan hati

Kebaikan DTX COMPLEX Shaklee

šŸ€Melindungi hati daripada toksin termasuklah dadah , racun dan bahan kimia.

šŸ€Sangat membantu dalam merawat masalah hati seperti hepatitis dan sirosis.

šŸ€Mengurangkan kadar kerosakan hati akibat lebihan alkohol dan toksin.

šŸ€Membantu mencegah dan merawat masalah batu karang.

šŸ€Membantu melegakan masalah kulit seperti psoriasis dan ekzema.

šŸ€Membina semula sel-sel hati dan merangsang pengaliran hempedu.

šŸ€Kandungan Dandelion dalam Dtx Complex dapat membantu merawat endometriosis.

šŸ€Bertindak sebagai julap lembut untuk masalah sembelit.

Testimoni DTX Shaklee

bengkak hati

bengkak hati

badan bertoksin

Bagaimana Nak Dapatkan Suplimen Yang Hebat Ini?

Boleh hubungi Fyda di 012 621 1883
WhatsAppĀ kami di 012 621 1883 (klik dari smartphone anda).

Follow FB Fyda Noh untuk chat secara langsung.

Daftar keahlian ShakleeĀ di ā€œJoin Nowā€œĀ sekarangĀ & nikmati penjimatan hingga 20%.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.