5 Perkara Yang Penghidap PCOS Perlu Tahu Tentang Hormon Dan Cyst Ovari

cyst membesar

5 Perkara Yang Penghidap PCOS Perlu Tahu Tentang Hormon Dan Cyst Ovari

Kalau kita perhatikan di media sosial banyak kumpulan sokongan yang mana founder dia ialah orang yang pernah alami masalah tersebut. Bila mereka berjaya selesaikan masalah mereka, jadi mereka ingin bantu orang lain yang ada masalah yang sama.

Jika anda menghidap PCOS, carilah kumpulan-kumpulan yang positif yang akan menyokong anda untuk menhadapi keadaan anda. Berada dalam kumpulan yang positif boleh membantu anda untuk mengawal PCOS anda.

Antara rawatan untuk PCOS ialah pil perancang.

Tapi sebenarnya tak ramai yang suka pil perancang dan tahukah anda ada cara alternatif yang boleh dilakukan untuk mengawal masalah PCOS ni.

Saya nak kongsi 5 perkara yang perlu anda tahu untuk mengawal hormon dalam PCOS dan mungkin anda tak perlukan pil perancang.

cyst membesar

1. Simptom PCOS untuk setiap orang ialah berbeza

Sebab PCOS ni bukan semata-mata ada cyst dalam ovari, tapi adalah kecelaruan hormon yang bukan sahaja hormon wanita, tapi juga hormon insulin dan hormon lelaki yang berlebihan.

Sebab itu orang yang menghidap PCOS boleh muncul dalam pelbagai simptom sebab bergantung kepada hormon mana yang lebih dominan.

Antara simptomnya ialah – peningkatan berat badan, bulu berlebihan terutama kat muka, perkumpulan lemak berlebihan, muka berjerawat,, senggugut dan ada juga yang mengalami masalah kesuburan.

Jadi, PCOS ni bukan semata-mata ada cyst di ovari. Kadang-kadang tak ada cyst pun.

2. Pemakanan mungkin boleh mengubah

Apa yang kita masukkan dalam mulut kita memberi kesan yang besar kepada hormon. Antara makanan yang penting kepada pesakit PCOS ialah lemak yang sihat, sayur dan buah-buahan dan juga protein berasakan tumbuhan.

Gula adalah makanan yang harus ditinggalkan, sikit-sikit boleh la kan..

Kalau boleh, pilihlah makanan yang seimbang dan berkhasiat dan organik. Elakkan makanan ringan dan makanan proses.

kawal pcos

3. Makanan tambahan ialah kunci untuk mengawal PCOS

Kita harus akui bahawa macammana pun kita jaga makan, pilih makanan semulajadi, elakkan makanan makanan dan makanan segera namun sukar untuk cukupkan nutrien dalam makanan harian kita.

Jadi, sebab tu disini suplimen atau makanan tambahan memainkan peranan yang sangat penting.

Antara suplimen yang boleh membantu untuk mengembalikan keseimbangan hormon ialah antioksida, GLA, minyak ikan dan multivitamin. Dikatakan juga wanita-wanita yang ada PCOS ni mengalami kekurangan zat besi da magnesium.

Teruskan membaca sebab saya akan kenalkan anda dengan superfood yang telah membantu ramai orang yang menghidap PCOS.

4. Uterus juga perlukan senaman

Ramai pengkaji mengatakan bahawa dalam PCOS sebenarnya berlaku darah bertakung atau mungkin pengaliran darah tak bagus dalam sistem pembiakan. Jadinya kita perlu buat senaman yang melibatkan pergerakan rahim, contohnya yoga dan pilates.

5. Kawal stress, kawal stress, kawal stress

Stress dan PCOS ialah kawan baik. So, itulah yang paling penting untuk anda atasi. Lakukan sesuatu untuk mengawal stress atau tekanan. Mungkin mediatasi, latihan pernafasan.

Dan jangan lupa dapatkan nutrisi anti-radang kerana stress ni boleh meningkatkan keradangan dalam badan dan makin menjadikan keadaan lebih teruk kerana peningkatan hormon stress.

Superfood Untuk Membantu Keseimbangan Hormon

Sejak 10 tahun lepas banyak kajian yang melihat potensi Resveratrol untuk rawatan PCOS.

Dalam kajian2 tersebut, didapati:

  • Resveratrol adalah antioksidan yang kuat yang melindungi sel2 telur dari radikal bebas untuk meningkatkan kesuburan seorang wanita.
  • Resveratrol menghalang penghasilan androgen berlebihan dengan menyebabkan apoptosis (kematian) sel yang menghasilkan androgen
  • Resveratrol memperbaik estrous cycle (kitaran estrus – kitaran penebalan dinding rahim). Kajian ini dilakukan kepada tikus, tapi dipercayai mempunyai kesan yang sama kepada manusia.
  • Resveratrol mengurangkan saiz sel lemak. Sel lemak yang berlebihan akan ditukarkan kepada hormon wanita yang seterusnya meningkatkan risiko hormon tak seimbang.
  • Resveratrol meningkatkan sensitiviti sel tubuh kepada insulin untuk kawalan gula yang baik

Jadi, berdasarkan kajian, Resveratrol mampu memperbaiki sistem tubuh pesakit PCOS dan bantu mengawal PCOS.

Tapi, ResV yang dikeluarkan oleh Shaklee mengandungi 15 jenis polyphenols termasuk Resveratrol!

 

kecutkan cyst

Bagaimana Nak Dapatkan ResV

Untuk anda yang ada tanda-tanda PCOS (atau anda rasa tanda PCOS), sebaiknya berjumpa lah doktor dulu untuk pemeriksaan.

Dan saya cadangkan anda segera dapatkan superfood ini untuk mengawal masalah hormon anda sebab jika biarkan berlarutan untuk tempoh yang lebih lama, mungkin kesihatan anda pun akan terjejas.

Jadi, hubungi Fyda sekarang di 012 621 1883, atau boleh klik link di bawah ni

Superfood Untuk Kawal PCOS

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.