5 Cara Mengawal Kencing Manis Yang Betul Untuk Elak Kerosakan Buah Pinggang

Penyakit kencing manis sembuh

5 Cara Mengawal Kencing Manis Yang Betul Untuk Elak Kerosakan Buah Pinggang

Terkejut sangat bila dapat tau pesait kencing manis ada kurang lebih 2.6-2.7 juta di Malaysia ni. Tu yang didaftarkan, yang belum tau dia ada Penyakit mungkin lagi ramai. Antara punca yang paling utama penyakit kencing manis ialah berat badan berlebihan ialah obesiti. Dan Malaysia merupakan negara paling ramai orang obese di Asia Tenggara.

Yang kita risaukan tentang penyakit kencing manis ni ialah sebab dia boleh merosakkan semua organ dalam badan kita. Sebab tu penyakit kencing manis tak boleh dipandang remeh.

Sebelum kawan-kawan teruskan bacaan nak kawal kencing manis, saya nak share tanda-tanda awal penyakit buah pinggang kronik. Mesti tengok sampai habis tau.

Untuk cegah kencing manis, kita kena tahulah apa penyebabnya. Antara 7 faktor paling popular penyebab kencing manis ialah:

1- Keturunan

Namun, bukan bermakna jika ibu bapa kena kencing manis, anak-anak mesti kena. Memang risiko tu makin meningkat sebab mewarisi gaya hidup yang sama.

Jika ibu bapa anda menghidap kencing manis, anda patut nilai bagaimana gaya hidup mereka dan cuba buat perubahan untuk kurangkan risiko kencing manis kepada diri sendiri.

2- Obesiti

Malaysia adalah negara paling tinggi penduduk obes di Asia Tenggara. Maklumlah makanan di negara kita banyak yang sedap-sedap.

Bukan tu masalah sebenar dia. Katanya sebab penduduk Malaysia ni kurang aktif. Sebab tu kalori yang diambil tidak dibakar dan ditukarkan kepada lemak

3- Suka Makanan Segera Dan Makanan Proses

Sekarang ni ramai orang yang bekerja termasuklah para isteri dan ibu. Masa untuk memasak makanan sebenar makin kurang. Alternatifnya makanan segera dan makanan proses lah. Memang senang kan? Sebab makanan tu terus tersedia, namun makanan ni sebenarnya bahaya untuk kesihatan.

4- Tekanan Darah Tinggi

Orang yang mengalami tekanan darah tinggi lebih cenderung untuk mendapat penyakit metabolik yang lain termasuk kencing manis dan kolesterol tinggi.

5- Kurang aktif

Dalam seminggu berapa kali anda bersenam? Ramai antara kita yang menjalani kehidupan aktif. Banyak masa dihabiskan depan TV dan depan komputer. Nak bangun tukar channel TV pun tak rajin. Apa lagi nak bangun bersenam.

Jom kita ubah.. Jom hidup lebih aktif untuk kesihatan kita.

Penyakit kencing manis sembuh

Apakah Ubat Kencing Manis Paling Berkesan?

Cara merawat kencing manis bukan semata-mata menggunakan ubat hospital/klinik. Ya, ubat boleh bantu turunkan gula yang tinggi tapi ubat itu tak boleh menyembuhkan penyakit kencing manis.

Yang ramai orang tak tahu ialah penyakit kencing manis ni disebabkan keradangan yang kronik. Jika keradangan tu tak dikawal, dia akan merosakkan sel-sel badan walaupun paras gula terkawal.

Selain dari meneruskan rawatan seperti yang disarankan oleh doktor, anda mesti aktif menjaga kesihatan dan ubah gaya hidup.

1- Turunkan Berat Badan

Dapatkan berat badan yang optimum dan sihat. Jika berat badan diturunkan ke paras selamat, paras gula dalam darah juga akan menurun dan kerintangan insulin dapat dikurangkan.

2- Diet Yang Seimbang Dan Sihat

Pemakanan yang paling bagus ialah ikut saranan KKM, iaitu suku-suku-separuh. Memang kena kurangkan pengambilan karbohidrat. Kalau boleh tukar ke makanan yang lambat dihadam seperti beras berang, roti bijirin penuh itu adalah lebih baik.

Lebihkan pengambilan makanan berasaskan tumbuh-tumbuhan.

Klik sini kalau nak tahu lebih lanjut pasal suku-suku-separuh.

3- Bersenam

Bersenam boleh mengurangkan kerintangan insulin, tapi bagi pesakit kencing manis kena pilih senaman yang tak membebankan kaki, takut ada luka pula di kaki nanti.

Kenapa Saraf Kaki Lebih Cepat Rosak

Senaman Untuk Pesakit Kencing Manis

Senaman yang paling mudah ialah berjalan. Kalau pandai berenang lagi bagus. Tapi perlu beri perhatian kepada pemilihan kasut yang sesuai. Kalau tak, kaki yang jadi mangsa nanti.

4- Kawal Stress

Bila kita stress, macam-macam hormon dibebaskan yang boleh menerukkan keadaan pesakit kencing manis.

Pesakit kencing manis perlu sentiasa dalam keadaan bertenang dan sentiasa berfikiran positif.

5- Pantau Paras Gula Dalam Darah

Sebaiknya setiap orang yang ada kencing manis kena ada mesin glukometer untuk memeriksa darah di rumah. Sebabnya senang nak buat semakan berkala paras gula di rumah. Tapi bukan semua orang berkemampuan kan? Jadi, mesti makan ubat ikut jadual dan ikut temujanji yang ditetapkan oleh doktor anda.

Selain daripada cara di atas, saya nak cadangkan 1 cara untuk bantu kawal paras gula dan kawal penyakit kencing manis anda. Iaitu, dengan ambik suplemen yang boleh bantu kawal penyakit kencing manis dengan selamat dan semulajadi.

Vivix adalah supplemen yang terbaik dan berkesan untuk bebas dari kencing manis. Dan ia telah diakui oleh ramai orang yang menggunakannya.

cara sembuhkan kencing manis

Bagaimana Vivix Membantu Pesakit Kencing Manis?

Vivix dihasilkan daripada gabungan 4 tumbuhan yang tinggi antioksida dan menghasilkan sebatian polifenol yang berkesan 10x lebih baik daripada resveratrol sahaja.

Dan Vivix ni bukanlah ubat untuk merawat kencing manis atau luka kencing manis, tetapi antioksida untuk menyokong fungsi sel dan meningkatkan tenaga dalam sel. Dengan itu, badan kita akan melakukan pemulihan sendiri.

Ramai penghidap kencing manis yang mengamalkan Vivix dan sangat berpuashati dengan tahap kesihatan mereka. Mungkin dah tiba masa untuk anda juga hidup dengan lebih sihat dan berkualiti.

Takkan Nak Tunggu Sampai Kaki Kena Potong

Bertindak segara jika anda sudah disahkan ada penyakit kencing manis. Lambat bertindak hanya akan burukkan keadaan, organ badan rosak dan mungkin juga kaki terpaksa di potong.

Sayangi diri dan ubatlah kencing manis secepat mungkin.

Nak order Vivix, boleh hubungi Fyda Noh di nombor whatsapp ni 012 621 1883 (www.wasap.my/60126211883)

Kalau nak beli sendiri secara online dengan kredit kad atau debit kad, boleh klik gambar di bawah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *