43,000 Buta Sepenuhnya Akibat Katarak, Orang Ada Kencing Manis Patut Lagi Risau

mata kabur

43,000 Buta Sepenuhnya Akibat Katarak, Orang Ada Kencing Manis Patut Lagi Risau

Antara pesakit yang menarik minat saya untuk berkongsi di sini ialah wanita dalam linkungan awal 60-an yang memang ada penyakit kencing manis, datang klinik mengadu yang penglihatan dia kabur. Malah mata sebelah kanan memang tak boleh nampak dah.

Walaupun pesakit kencing manis yang memang dipantau di klinik kesihatan di Malaysia, sepatutnya memang akan dipantau juga komplikasi termasuk mata dan organ-organ lain yang boleh rosak akibat kencing manis. Jadi, jika ada masalah-masalah yang berkaitan dengan komplikasi, maka tindakan akan diambil dengan segera.

Sedangkan mak cik ni memang dah bertahun-tahun penglihatannya kabur, sepatutnya takkan sampai tahap rosak teruk la kan?

mata kabur

Katarak Boleh Dirawat Dengan Pembedahan

Pernah saya ada tertonton 1 rancangan dimana 1000 Islamic Relief Malaysia (IRM) telah sponsor pembedahan katarak kepada 1000 orang di India supaya mereka boleh kembali bekerja untuk menyara keluarga.

Memang susah kan untuk bekerja jika ada masalah mata?

Lagi-lagi kalau seseorang tu ialah harapan untuk menyara keluarga.

Sebab tu pesakit kencing manis kena jaga betul-betul paras gula dan kena jaga kesihatan untuk kurangkan risiko katarak yang boleh menjejaskan kesihatan diri secara keseluruhan.

pembedahan mata katarak

Penyebab Katarak Dan Kenapa Orang Muda-Muda Pun Boleh Kena Katarak

Katarak adalah keadaan dimana lensa mata menjadi legap akibat proses penuaan sehingga menyebabkan seseorang hilang penglihatan.

Maksudnya katarak ni bukan jadi kat orang kencing manis saja, tapi kepada orang-orang tua jugak. Cuma kalau ada kencing manis, risiko dia jadi lebih tinggi la. Dan sekarang ni macam-macam aktiviti kita sebenarnya mencepatkan penuaan, so jangan heran kalau orang-orang muda pun boleh kena katarak.

Kajian menunjukkan proses ini terjadi kerana radikal bebas, terutamanya daripada sinar ultra-ungu daripada matahari yang menyerang kanta mata.

Sepatutnya radikal bebas ini dineutralkan oleh antioksida semulajadi yang berada dalam cecair sekeliling kanta mata, iaitu vitamin C, vitamin E & beta karotin. Namun, dalam orang yang menghidap katarak, kajian menunjukkan paras antioksida ini sangat rendah.

Cara Jaga Kesihatan Mata Untuk Kurangkan Risiko Katarak

1. Kurangkan aktiviti-aktiviti yang boleh mendedahkan anda kepada sinar UV dan sinar biru. Yang pertama kurangkan pendedahan kepada matahari dan kurangkan aktiviti mengadap gadjet.

1. Boleh guna filter pada gadjet anda untuk kurangkn kemasukan sinar biru ni.

2. Mengambil suplemen Antioksida. Antara antioksida terbaik yang saya tahu ialah Vivix. Sebab Vivix ialah produk semulajadi, produk organik dan dibuktikan berkesan melalui ujian klinikal.

Dan Vivix memang terbukti boleh membantu mengawal penyakit kencing manis dan sekaligus bantu kurangkan komplikasi kencing manis.

Bagaimana Vivix Boleh Bantu Kawal Penyakit Kencing Manis

Vivix ni ialah suplemen, bukan lah ubat. Bermakna Vivix bukan boleh sembuhkan kencing manis, tapi dengan polifenol tumbuhan dan antioksida yang tinggi, Vivix boleh membantu untuk kawal penyakit kencing manis.

1. Membantu meningkat respons badan terhadap hormon insulin

Penyakit kencing manis terjadi bila sel tak boleh gunakan insulin walaupun paras insulin tingi dalam darah. Akibatnya gula tak dapat diangkut masuk ke dalam sel. Sebab tu gula terus tinggi dan tinggi.

Resveratrol membantu untuk memperbaiki kerintangan insulin ini. Semakin tinggi kandungan resveratrol, semakin baik kesannya dan Vivix mengandungi hampir 98% resveratrol tulen dan kandungannnya adalah hampir 10 kali ganda lebih tinggi daripada minuman resveratrol yang lain.

2. Mengurangkan komplikasi akibat diabetes

Komplikasi diabates boleh jadi dari hujung kepala sampai hujung kaki. Ini kerana keadaan keradangan kronik dalam badan telah merosakkan sel.

Kerana Vivix bersifat anti radang, dia boleh membantu mengurangkan keradangan dalam badan dan mengurangkan kerosakan sel.

3. Membantu mengawal kandungan gula dalam darah

Kandungan polifenol dalam Vivix berfungsi untuk melambatkan penyerapan karbohidrat ke dalam darah. Ini dapat mengelakkan kandungan gula dalam darah meningkat dengan cepat dan memburukkan lagi keadaan pesakit diabetes.

Polifenol juga boleh menurunkan paras purata gula (HbA1C)

pembedahan katarak

 

buang selaput mata

masalah katarak

Jangan Tunggu Sampai Mata Buta Dulu

Jika anda sendiri, ahli keluarga atau kawan-kawan anda ada yang menghidap kencing manis, saya sangat cadangkan anda amalkan Vivix. Sekali lagi saya tegaskan Vivix bukanlah bertujuan untuk menyembuhkan kencing manis tetapi untuk bantu tingkatkan kesihatan, secara tak langsung boleh bantu kurangkan komplikasi kencing manis.

Jangan la tunggu mata tak nampak dulu baru nak bertindak. Sebab bila dah tak nampak tu, nak pulihkan sel balik tu sangat lah susah.

Sekiranya anda memerlukan bantuan dan perlukan informasi lebih lanjut, hubungi saya segera dan saya akan cuba membantu anda.

Fyda Noh
012 621 1883
www.wasap.my/60126211883

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *