Ubat Tradisional Kencing Manis Pilihan Orang Melayu, Cuba Elakkan Rawatan Hospital

kencing manis di malaysia

Ubat Tradisional Kencing Manis Pilihan Orang Melayu, Cuba Elakkan Rawatan Hospital

“Orang Melayu, terutamanya mereka yang menghidap diabates, adalah golongan yang paling tidak mengendahkan untuk menjaga kesihatan”

Begitulah dakwaan seorang Prof Emeritus di Malaysia, iaitu Profesor Emeritus Datuk Dr. Mustaffa Embong, yang merupakan pengasas D’Center iaitu Pusat Maklumat Diabetes yang terletak di Klang, yang bernaung di bawah Institut Diabetis Negara (NADI). Iaitu badan bukan kerajaan.

Betul ke macam tu?

Betul ke orang Melayu sejenis yang tak jaga kesihatan?

Tapi, begitulah ikut pengalaman dia lah, sebab katanya lebih ramai pengunjung ke pusat dia ialah orang Cina dan India. Orang Melayu sikit-sikit je datang. Kalau ada yang datang pun, bila dicerita tentang diabetes, dorang takkan datang dah lepas tu.

Tapi mungkin juga sebab tu badan bukan kerajaan, jadi orang Melayu tak minat sangat sebab bayaran dia. Eh?

Anda boleh rujuk artikel asal : Melayu Paling Ramai Tak Peduli Penyakit Diabetes

cara kawal kencing manis

Kebimbingan Malaysia Terhadap Penyakit Kencing Manis

1 daripada 4 penduduk di negara ini menghidap diabetes, menjadikan Malaysia sebagai salah satu negara yang mempunyai pesakit diabetes paling tinggi di dunia. Malaysia mempunyai kadar kencing manis tertinggi di Asia.

Kadar tersebut amat membimbangkan dan dijangka terus meningkat setiap tahun.

Malah, Statistik Kajian Morbiditi Kebangsaan 2015 menunjukkan pesakit diabetes yang berumur 18 tahun ke atas berjumlah 3.5 juta orang, manakala pesakit yang paling muda berusia dua bulan.

Paling menakutkan ialah, mungkin lebih ramai orang yang tak tahu mereka ada penyakit kencing manis.

Justeru itu, rakyat Malaysia perlu diberi kesedaran mengenai bahaya diabetes, biarpun sebenarnya ramai yang sudah maklum tetapi masih tidak berusaha atau mengambil sebarang tindakan bagi mengurangkan jumlah penghidapnya.

Sebab itu, kita kena ambik tindakan proaktif:

1. Lakukan ujian saringan kesihatan bila anda mencecah usia 30 tahun ke atas. Terutamanya jika anda mempunyai berat berlebihan, merokok, kurang aktif dan ada sejarah keluarga dengan kencing manis.

2. Jika dah disahkan menghidap kencing manis, dapatkan rawatan yang betul daripada klinik atau hospital.

Ikut rawatan dan nasihat doktor.

3. Ubah gaya hidup kepada yang sihat. Jaga makan, hidup dengan aktif dan kawal stress.

4. Pertimbangankan suplimen yang berkualiti dan terbukti dengan kajian sains.

Orang Melayu Suka Ikhtiar Cara Kampung

Ramai sebenarnya penghidap kencing manis tak mahu buat pemeriksaan kesihatan sebab rasa sihat. Sebenarnya penyakit kencing manis ni ialah penyakit yang memang tak ada simptom. Jadi, hanya boleh dikesan melalui ujian darah.

Sebab tu ramai orang yang hanya tahu menghidap penyakit-penyakit kronik ni tahu bila dah dapat komplikasi.

Mereka juga tak mahu makan ubat hospital, tapi lebih suka berusaha cara tradisional. Bagi saya, cara tradisional tu adalah kembali kepada fitrah. Ubat pemakanan dan gaya hidup kita.

Selain tu, orang Melayu jugak suka berserah pada takdir. Contohnya memang ada sejarah keluarga dengan penyakit kronik tapi tak pernah ambil kisah nak jaga kesihatan. Bila dah kena penyakit, dah takdir kan…

kencing manis di malaysia

Ketahui komplikasi kencing manis yang boleh mengurangkan kualiti hidup.

Penyakit kencing manis ni berkaitan dengan gaya hidup dan pemakanan. Sebab tu, jika nak kawal kencing manis perlu buat perubahan secara keseluruhan. Dari segi makannya, senamannya, stressnya. Semua lah.

Ada juga orang kata, masa sihat ini lah makan banyak-banyak, makan sedap-sedap. Bila dah ada penyakit esok, ada kencing manis esok barulah kita berpantang. Kurangkan makan benda manis.

Tapi hakikatnya, pesakit kencing manis sangat susah nak tinggalkan gula. Kalau suruh berhenti makan gula tu, seolah-olah separuh nyawa tu dah tak ada.

Kencing manis ni, semua anggota badan dia akan kacau. Dari hujung rambut sampai ke hujung kaki.

Dan penyakit kencing manis ialah penyakit yang progresif. Maksudnya penyakit itu akan makin teruk dan makin teruk dan kesihatan semakin merosot. Sebab tu pesakit kencing manis akan dipantau matanya, buah pinggangnya, jantung dan sarafnya untuk mengesan komplikasi pada peringkat awal.

sakit saraf sebab kencing manis

Sebabnya kencing manis adalah keradangan kronik. Keradangan kronik ni, akan merosakkan sel dengan lebih cepat.

Inilah yang kita nak tackle sebenarnya. Bukan saja untuk orang yang ada kencing manis, tapi kita orang yang nampak sihat ni pun sebenarnya mengalami kerosakan sel setiap hari sebab terdedah dengan pelbagai benda yang merosakkan sel.

Sebab tu lah, kita yang sihat ni kena ambik suplimen untuk jaga sel-sel yang rosak. Orang ada penyakit lagi lah, nak jaga sel rosak ni supaya boleh bantu kawal penyakit dengan lebih baik.

Suplimen Cadangan Untuk Sel Yang Sihat Dan Awet Muda

ubat tradisional kencing manis

 

Vivix dibuat daripada polifenol tumbuhan yang yang tinggi antioksida. Antioksida ni dia bantu kurangkan radikal bebas yang merosakkan sel.

Vivix juga ialah anti radang yang kurangkan keradangan kronik yang juga merosakkan sel dengan lebih cepat.

Polifenol tumbuhan ni bantu baikpulih sel rosak, dan beri manfaat yang banyak kepada pesakit kencing manis.

Selain itu, resveratrol dalam Vivix ni dia bantu kawal HbA1C dan mengawal tekanan darah.

Apa Kata Orang Yang Amalkan Vivix?

rawat kencing manis

mata kabur kencing manis

 

luka kencing manis

Bagaimana Nak Dapatkan Vivix Shaklee?

Anda boleh hubungi saya sekarang untuk dapatkan Vivix dan vitamin-vitamin lain yang sesuai dengan mesalah kesihatan anda.

Dan saya akan guide cara makan yang betul supaya anda dapat hasil yang sepatutnya. Tak naklah bayar mahal-mahal tapi tak berkesan.

Saya cadangkan anda bertindak segera jika ada kencing manis, janganlah tunggu sampai penyakit anda melarat baru nak kawal.

Kawal segera, in sha Allah hidup anda lebih berkualiti.

Hubungi Fyda di 012 621 1883

Atau direct wasap :

www.wasap.my/60126211883/kawalkencingmanis

www.wasap.my/60126211883/kawalkencingmanis

www.wasap.my/60126211883/kawalkencingmanis

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.