Stress Di Musim PKP, Jom Tenangkan Diri Dengan Cara Ni

gerd anxiety

Stress Di Musim PKP, Jom Tenangkan Diri Dengan Cara Ni

Arrggghhhhh!! Aku stressssss….

Hari ini, siapa yang dah stress??

Saya sangat kagum kalau setiap hari ada orang yang laluinya tanpa stress. Apa tah lagi zaman sekarang ni. Macam semua benda pun tak kena. Ada-ada saja yang boleh buat kita stress.

Stress kat tempat kerja.

Stress kat rumah.

Stress dengan orang.

Stress dengan diri sendiri

Bezanya, bagaimana kita hadapi stress masing-masing supaya stress tu tak kuasai diri kita. 

Stress, kalau dibiarkan akan mendatangkan banyak mudarat pada diri kita.

Jom baca.

gerd anxiety

Kesan Stress Kepada Badan Kita

1. OTAK – akan menyebabkan kita rasa letih, kurang konsentrasi, tak dapat nak fokus kerja atau rumahtangga. Kita akan moody, penat hinggakan rasa malas nak buat apa-apa.

2. KULIT – Kelembapan kulit akan kurang, maksudnnya kulit jadi kering. Bila kulit kering, nampak kusam, tona tak sekata, berminyak dan berkedut.

3. JANTUNG – Jantung akan jadi lebih laju dan juga boleh menyempitkan salur darah, tingkatkan tekanan darah.

4. PARAS GULA – Paras gula akan jadi tinggi kerana pengaruh hormon kortisol. Ini meningkatkan risiko kencing manis.

5. USUS – Pergerakan usus akan terganggu, begitu juga dengan bakteria baik. 

Seseorang itu mungkin alami gangguan seperti sembelit atau cirit-birit. 

Penyerapan nutrisi juga akan berkurang. 

6. SISTEM IMUN – Sistem imun akan jadi lemah. 

7. HORMON – Kecelaruan hormon akan berlaku. 

8. OTOT – kehilangan jisim otot kerana berlakunya muscle protein breakdown

Jadinya, jangan amik mudah stress ni!

Orang selalu stress dan tidak pandai menangani stress tersebut akan menjadi seorang yang TIDAK SIHAT bukan saja dari segi MENTAL, malah FIZIKAL juga

Bagaimana Nak Atasi Stress?

Banyak cara kita nak atasi stress sebenarnya.

Dan cara ini bergantung pada individu dan ikut kesesuaian masing-masing.

Cara saya mungkin tak sama dengan cara anda. Tapi yang paling penting bagi saya dan semua orang yang alami stress atau nak elakkan stress bukan tarik nafas panjang-panjang, tapi

Cukupkan keperluan nutrisi badan kita. Bila badan kita cukup nutrisi, sel kita jadi sihat dan elok. Sel yang elok bermakna jika berlaku stress, sistem yang terlibat akan bertindak-balas dengan baik. 

Kajian membuktikan, ada beberapa VITAMIN kalau cukup kandungannya dalam badan, BOLEH MEMBANTU KITA KAWAL STRESS DAN MENGELAKKAN STRESS MELAMPAU.

VITAMIN C – kajian mendapati, kandungan vitamin c yang mencukupi dalam badan membantu mengurangkan tahap hormon cortisol dan corticosterone (hormon stress) dalam badan.

Lagi pula vitamin C ialah antioksida dan berfungsi meningkatkan imun. 

vitamin untuk stress

VITAMIN B COMPLEX – membantu penghasilan adenosine triphoshate, satu bahan penting untuk angkut tenaga ke sel-sel badan. Kajian mendapati vitamin B juga penting untuk mood dan tidur yang berkualiti.

tips atasi stress

MAGNESIUM – penting untuk fungsi saraf dan otot. Magnesium yang mencukupi akan memberi rasa tenang. 

Untuk sakit-sakit otot pun sangat sesuai ambik magnesium.

bahaya stress

Sebab itu, kalau rasa-rasa tempat kerjaa kita banyak stress, rasa-rasa hidup kita selalu kelam kabut, amalkanlah VITAMIN ANTI-STRESS ini

Boleh hubungi Fyda di 012 621 1883

WhatsApp kami di 012 621 1883 (klik dari smartphone anda).

Follow FB Fyda Noh untuk chat secara langsung.

Daftar keahlian Shaklee di “Join Now sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.