Punca Meroyan Lepas Bersalin Yang Jarang Orang Tahu

ibu mangsa kelar

Punca Meroyan Lepas Bersalin Yang Jarang Orang Tahu

Terkejut dengan berita ibu kelar anaknya 2 bulan. Dan lagi terkejut dengan komen2 netizen tentang kes tu.

Ramai orang tak tahu yang mengandung adalah 1 perjalanan yang penuh berisiko dalam hidup seorang perempuan. Dengan perubahan hormon, perubahan fisiologi. Hanya ibu tu sendiri tahu nikmatnya, sakitnya membawa baby, bersalin dan berpantang. Janganlah sesenang nilai orang tu ada iman atau takda iman.

Akibat perubahan hormon semasa mengandung, 85% wanita dalam pantang mengalami gangguan perasaan pada tahap yang ringan dan tidak membahayakan. Tapi bila tanya ibu lepas bersalin, mesti ada juga stressnya.

Meroyan Dari Segi Perubatan

Dari segi perubatan, gangguan perasaan dibahagikan kepada 3 peringkat mengikut tahap keterukan, iaitu gangguan perasaan ringan (postpartum blues). Yang ni memang biasalah. Dah kita penat baru lepas bersalin. Rasa nak bergantung pada orang, nak jaga kita. Tapi orang lain pun mungkin ada tugas sendiri, jadi adalah juga rasa stress nak uruskan anak.

Tahap ke2 ialah kemurungan (depression). Biasanya memang ada faktor risiko dia tapi, kalau yang tahap 1 tadi tak dibendung, boleh juga jadi tahap 2 dan semakin teruk sampai tahap ke3, iaitu gila meroyan (postpartum psikosis).

Kalau cakap, dah lama pun bersalin kan, 3 bulan. Yes!! Perubahan yang dialami wanita mengandung memang akan berakhir 2-3 bulan lepas bersalin. Sebab tu KKM jaga sangat wanita lepas bersalin. Pergi melawat kat rumah, suruh datang klinik. Sebab nak jaga ni lah.

ibu mangsa kelar

Penyebab Tekanan Selepas Melahirkan Anak

Sama seperti tekanan yang berlaku pada orang biasa, kemurungan lepas bersalin juga dikaitakan bahan kimia dalam otak yang tak stabil. Bahan kimia (neurotransmitter) paling penting yang terlibat ialah serotonin dan norepinephrine yang sangat berkait rapat dengan kekurangan nutrien tertentu.

Nutrien ni sepatutnya kita boleh dapat dalam makanan harian kita. Tapi sayangnya zat dalam makanan kita semakin hari semakian berkurang.

Dari satu Landmark Study yang dijalankan oleh University of Texas yg diterbitkan pada thn 2004 membuktikan bahawa zat2 daripada buah dan sayur semakin berkurangan.

Sudahlah zat asalnya sudah kurang, bila dipetik dan disimpan ia makin kurang, apa lagi bila dimasak. Akhirnya, apa yang tinggal kalau bukan hampas?

Apabila tubuh kurang nutrisi, kita mungkin nampak sihat tapi badan tak tahan. Jadi kita mudah diserang sakit, elergik, stress, asyik down dan sebagainya.

Bukan orang lepas melahirkan anak sahaja yang berisiko untuk mengalami masalah tekanan dan psikosis. Semua orang tak terkecuali jika mengalami masalah nutrisi tak seimbang.

Pemakanan Dalam Menangani Masalah Tekanan Untuk Elak Meroyan

1. Karbohidrat

Gula yang dibebaskan daripada karbohidrat yang dimakan akan membebaskan insulin. Insulin bantu sel untuk dapatkan gula untuk membuat tenaga dan pada masa yang sama meningkatkan serotonin yang merupakan hormon gembira dalam otak.

Jadi, masa pantang jangan terlampau kawal sangatNasik makan sekepal ke apa. Sebab kurang karbohidrat meningkatkan risiko tekanan perasaan. Tapi sebaiknya pilih karbohidrat yang rendah indeks glisemiknya, supaya gula dibebaskan sedikit demi sedikit.

2. Protein

Protein terbina daripada 12 asid amino yang dihasilkan oleh badan sendiri & 8 atau 9 asid amino yang mesti diambil dalam makanan. Dalam beberapa kajian – asid amino termasuk tryptophan, tirosin, phenylalanine dan methionine banyak membantu untuk kestabilan emosi.

Dan masalahnya, nak dapatkan 8 asid amino tu kena makan pelbagai jenis makanan. Jadi, sebaiknya dapatkan minuman protein yang membekalkan kesemua asid amino ni. Contohnya ESP Shaklee. ­čÖé

3. Asid Lemak

Asid lemak omega-3 adalah asid lemak perlu yang mesti diambil dalam makanan. Omega-3 bukan saja penting untuk perkembangan otak budak-budak tapi juga untuk perkembangan otak orang tua.

EFA yang terdapat dalam omega-3 mengurangkan glukokortikoid, iaitu hormon yang dibebaskan semasa seseorang mengalami tekanan.

4. Vitamin dan mineral

Kalsium dan magnesium – Kajian menunjukkan kalsium mengawal tekanan dengan mengurangkan rasa runsing dan gelisah, dan juga mengelakkan ketegangan otot. Pengambilan kalsium secukupnya sangat penting semasa berpantang. Apatah lagi ibu menyusu cenderung untuk mengalami masalah kekurangan kalsium.

Vitamin B – Membantu membekalkan tenaga selepas tempoh mengandung dan bersalin. Selain itu, vitamin B juga baik untuk saraf dan membantu mengawal tekanan.

Vitamin C – Membantu meningkatkan sistem imun. Tekanan boleh melemahkan sistem imun. Jika orang tu jatuh sakit, lagilah bertambah-tambah stressnya. Selain itu, vitamin C juga terlibat secara langsung dengan hormon yang terlibat dengan stress. Kekurangan vitamin C meningkatkan paras cortisol, menyebabkan seseorang tu lebih runsing dan gelisah.

Vitamin yang penting untuk kestabilan emosi termasuklah folate, zat besi, chromium, iodin, lithium, selenium dan zink.

Set Berpantang Shaklee Ikhtiar Mendapat Zat Makanan Secukupnya

Jadi, wanita-wanita memang perlu sangat untuk cukupkan keperluan nutrisi ni untuk jaga kesihatan diri. Apalagi, masa mengandung, bersalin dan berpantang, kita perlukan lebih banyak nutrisi bukan untuk kita saja tapi untuk anak kita juga.

Dan cadangan saya untuk setiap wanita, mesti, wajib makan vitamin asas Shaklee. Kita kena jaga diri kita dulu, barulah boleh jaga 1 keluarga. Lagi 1, set ni sampai bila2 pun boleh makan. Sebelum mengandung, masa mengandung, beranak, berpantang, menyusu semua boleh takda masalah.

Jimat kan?

meroyan api

Disamping tu juga, ahli-ahli keluarga terutama suami kenalah tanya khabar orang berpantang. Kena selalu buat dia rasa happy. Kalau dia mengadu apa-apa, tolong dengar. Terutamanya kalau mengadu dengar suara atau nampak kelibat orang.

Cari pembantu untuk tengok-tengokkan dia. Lagi-lagi kalau jauh dari family. Tapi susah juga kan, kalau dah ada anak- besar. Jadi, adjust kot mana-mana jangan bagi isteri bersedih.

Mungkin ada yang persoal nenek moyang kita dulu makan nasik dan ikan kering je.. elok je tak meroyan.

Tapi, cuba tanya mak-mak kita dulu. Masa berpantang majoriti mesti orang jaga. Orang dulu-dulu banyak pantang larang. Orang berpantang tak boleh dibiar berseorang.

Tapi, orang zaman sekarang. Berpantang sendiri. Sendiri tu makna kata, urus diri, urus baby, urus anak2 lain, urus rumah. Pendek kata kerja rumah tu dia buatlah macam biasa.

Mana tak stress kan?

Jadi, para suami mesti lebih prihatin keperluan isteri. Bersalin tak sama macam bersunat tau..

Untuk tempahan produk atau info lanjut, boleh whatsapp saya,

Fyda Noh 012 621 1883

Jika anda lebih selesa untuk buat belian sendiri secara online, boleh saja klik link di bawah dan selepas tu boleh whatsapp saya untuk konsultasi.

Save nombor ni tau,

012 621 1883
012 621 1883
012 621 1883

Set Berpantang Shaklee elak isteri meroyan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *