Nasihat Doktor Tentang Suplemen Untuk Kencing Manis

Nasihat Doktor Tentang Suplemen Untuk Kencing Manis

Saya arif benar kalau pesakit-pesakit kencing manis takut untuk ambil apa-apa suplemen atas nasihat doktor.¬†Sebab saya sendiri pun, bila pesakit tanya pasal suplemen, saya tak tau nak respond cemana. Biasanya play safe la, “Boleh kalau nak cuba, kalau rasa makin bagus tu ok. Tapi kami akan pantau, kalau gula masih tak terkawal, mungkin tak sesuaila..”

Doktor bukannya apa, risau juga kan sebab banyak produk suplemen yang tak ada bukti pun sama ada selamat atau memudaratkan. Jadi, mungkin mereka takut produk tu akan bawa lebih mudarat, jadi sebab tu tak berani nak suggestkan.Tapi, bagi saya sendiri, di dunia ni ada pelbagai cara untuk menjaga kesihatan dan suplemen adalah salah 1 daripadanya.

Suplemen adalah perkataan bahasa Inggeris dan dalam bahasa Melayu ialah makanan tambahan. Sekarang kita dah perlukan makanan tambahan sebab nutrisi dalam makanan kita dah berkurang. Dan kekurangan nutrisi dan zat dalam makanan ni sebenarnya yang menyebabkan penyakit kronik seperti kencing manis.

Jadi, untuk mencegah penyakit, kita memang perlukan makanan tambahan. Tapi, tak semua produk sama. Dalam banyak-banyak produk, hanya 1 brand yang saya yakin, bukan produk saya sendiri tapi produk yang saya amalkan, iaitu produk Shaklee. Bukan saja yakin untuk amalkan sampai bila-bila, tapi nak menyebarkan kebaikannya juga rasa lebig Sebabnya produk Shaklee disokong oleh kajian klinikal & bukan testimoni semata-mata.

penawar kencing manis

Produk Jenama Shaklee Memang Berbeza Daripada Produk Lain

Shaklee mempunyai saintis sendiri dan kesemua produk Shaklee perlu menjalani kajian kualiti dan keselamatan sebelum dipasarkan. Malah, Shaklee membelanjakan berjuta-juta USD setiap tahun untuk penyelidikan produknya. Produk multivitaminnya, iaitu VitaLea telah bertahan dalam pasaran selama 100 tahun. Kalay tak berkesan dan tak selamat, agak-agak orang nak makan ke?

Ada banyak research artikel berkaitan bahan-bahan aktif dalam produk Shaklee. Dan Shaklee juga turut bekerjasama dengan profersor Universiti ternama untuk buat kajian produknya sendiri yang dinamakan Landmark Study. Orang boleh cakap, kajian tu ditaja oleh Shaklee, dah tentu keputusannya akan memihak kepada Shaklee. Tapi, cuba fikir, orang yang buat kajian tu dah bertaraf Profesor Emerita lagi. Dia pun mesti nak jaga reputasi dia. Takkan sebab dibayar, dia keluarkan keputusan kajian palsu. Baik tak payah buat kajian.

Landmark Study I mengkaji produk multivitamin Shaklee, VitaLea yang boleh mengurangkan risiko penyakit-penyakit kronik & selamat digunakan dalam jangkamasa yang panjang. Orang makan vitamin Shaklee tu selama lebih 20 tahun dibandingkan dengan orang tak makan vitamin langsung dan orang makan multivitamin jenama lain. Dah tentu vitamin Shaklee mengurangkan risiko penyakit kronik. Tapi, apa yang mengejutkan orang tak makan vitamin lebih baik tahap kesihatan berbanding orang makan vitamin jenama lain.

tips pilih produk online

Landmark Study II pula mengkaji produk paling hangat di pasaran iaitu Vivix yang dibuktikan boleh memanjang jangka hayat sel manusia, sekaligus mengurangkan risiko penyakit kronik. Dan penyakit-penyakit kronik ni memang dibuktikan terjadi sebab sel kita dah banyak yang rosak.

penawar kencing manis

Suplemen Bukan Ubat

Salah satu artikel berkaitan kajian yang menyokong keberkesanan Resveratrol (active ingredient VIVIX) dalam membantu pesakit kencing manis mengawal gula & melambatkan komplikasi, saya akan kongsikan dengan anda.

Boleh rujuk di sini : Resveratrol Dan Pengawalan Kencing Manis

Tapi untuk kesekian kalinya saya ingatkan supplemen dan ubat fungsinya berbeza. Supplements seperti VIVIX, walaupun banyak kajian membuktikan bahan aktif dalam
Vivix, iaitu resveratrol boleh mengawal penyakit kronik, tapi Vivix bukan bertujuan untuk merawat atau menyembuhkan penyakit.

Tetapi lebih kepada menyokong rawatan dan pencegahan penyakit. Kalau mencegah tu, Vivix sangat sesuai diambil oleh orang yang sihat la. Tapi tak boleh nafikan juga sel-sel orang sakit juga perlukan nutrisi yang secukupnya, sama seperti yang diperlukan oleh orang yang tiada penyakit.

Kajian yang linknya saya bagi di atas ialah ramdomized, double blind, placebo-controlled study yang dijalankan kepada 66 orang penghidap kencing manis, membuktikan bahawa pengambilan RESVERATROL 1g setiap hari selama 45 hari boleh:

1.Menurunkan paras gula semasa puasa (fasting glucose)

Bacaan gula semasa berpuasa yang normal menunjukkan badan berupaya memproses gula dengan baik.

2.Menurunkan kepekatan insulin.

Kepekatan insulin menurun pula maksudnya, insulin yang sebelum tu mengalami kerintangan dah boleh digunakan. Dalam ertikata lain, resveratrol mengurangkan kerintangan insulin atau meningkatkan tahap sensitiviti insulin dalam mengurangkan paras gula.

3.Menurunkan HbA1C – yang merupakan parameter untuk menentukan tahap pengawalan gula seseorang.

HbA1c ialah satu bentuk hemoglobin yang bergabung dengan gula. Ya, hemoglobin yang bawa oksigen ke tisu tu. Hemoglobin yang sama lah.

Hemoglobin ni memang akan bergabung dengan gula, dalam orang normal pun. Tapi untuk orang normal, nilainya dibawah 6.5%.

Kalau dah lebih tu, maksudnya pengawalan gula tak berapa bagus, walaupun orang tu mesti bebas daripada anemia sebab kekurangan zat besi. Sebab kita tahu hemoglobin kurang bila zat besi kurang.

HbA1c ialah parameter untuk tengok pengawalan darah 3 bulan sebelum tu. Maksudnya kalau HbA1 tinggi, paras gula biasanya tak terkawal walaupun bacaan gula pada hari tersebut rendah atau bagus.

Sebab ramai mengelat, sebelum jumpa doktor bukan main dia puasa, pantang semua makanan. Sebenarnya hari2 biasa makan dia mengalahkan orang takde penyakit pula.

Jadi, bacaan gula & HbA1c adalah dua parameter penting untuk menentukan pengawalan gula seseorang.

4.Menurunkan tekanan darah sistolik

Sistolik ialah bacaan tekanan darah bahagian atas yang bermaksud tekanan yang dihasilkan oleh jantung untuk pam darah ke seluruh badan.

Tekanan darah yang tinggi maksudnya ada masalah pada jantung sendiri yang memaksa jantung bekerja dengan lebih kuat.

5. Menaikkan bacaan kolesterol HDL

HDL dikenali sebagai kolesterol yang baik kerana fungsinya untuk mengangkut kolesterol dari sel ke hati & mengurangkan kolesterol dalam sel.

Vivix Mengandungi Resveratrol

rawatan kencing manis

RESVERATROL ialah salah 1 bahan aktif yang terdapat dalam VIVIX. Secara tak langsung Vivix juga salah 1 suplemen yang bagus sangat untuk membantu mengawal penyakit kencing manis & melambatkan komplikasi.

Saya sangat sarankan setiap orang dewasa cubalah amalkan Vivix & bantu ibu bapa juga untuk jaga kesihatan.

Sebenarnya ada banyak lagi kebaikan resveratrol untuk kesihatan. Kalau perlu info lanjut, boleh je hubungi saya ya..

Whatsapp : 012 621 1883

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *