Mengalami Tekanan Emosi Dan Kurang Tenaga, Tahu Ada Endometriosis Lepas Pengsan Di LRT

endometriosis penyebab pengsan

Mengalami Tekanan Emosi Dan Kurang Tenaga, Tahu Ada Endometriosis Lepas Pengsan Di LRT

Saya pernah bertemu seorang pesakit endometriosis yang setiap bulan akan minta MC. Masa tu naif lagi pasal penyakit ni. So, saya sering tertanya-tanya,

“Sakit sangat ke endometriosis ni?”

Endometriosis ialah penyakit yang agak asing di negara kita. Jadi, lepas beberapa pembacaan, baru saya tahu yang endometriosis ni memang sangat sakit.

Sebab tu penghidap endometriosis perlu makan ubat tahan sakit macam makan gula-gula, sebab takda pilihan lain.

Tapi, saya nak bantu pesakit endometriosis untuk mengawal penyakit mereka, mengurangkan kesakitan dan hidup dengan lebih selesa.

endometriosis penyebab pengsan

Pengalaman Pesakit Endometriosis : Mengalami Tekanan Emosi Dan Kurang Tenaga

Norliza Ramli yang menghidap endometriosis terpaksa berdepan kesakitan setiap kali haid hingga terpaksa mengambil cuti sakit.

Simptom yang dihadapi seperti senggugut, muntah, sembelit, kembung, kebas, sejuk kaki dan tangan, haid yang sedikit dengan warna hitam dan coklat menjadi igauan ngerinya semasa berdepan penyakit itu.

Setiap kali senggugut, beliau terpaksa terbaring saja kerana sukar bangun, kena pakai stokin dan berselimut kerana badan jadi sejuk. Masa itu hanya ubat penahan sakit, minum air panas dan tuam perut dapat melegakan sedikit gejala yang dialami.

Endometriosis membuatkan beliau cepat tertekan dan sangat sensitif. Badan pula kurang tenaga dan selalu lesu. Sebelum mengetahui penyakit ini, beliau pernah pengsan di LRT sebab terlalu letih.

endometriosis tahap 4

Selepas setahun berkahwin dan belum dapat anak, beliau pergi ke klinik pakar sakit puan untuk pemeriksaan. Hasil pemeriksaan, didapati beliau menghidap endometriosis tahap 4.

Selepas disahkan penyakit itu, dia menukar gaya hidup yang sihat dengan mengambil sumber organik, mengurangkan nasi putih, daging, ayam, gluten dan makanan tinggi estrogen.

Dia turut mengamalkan pengambilan sayur mentah, jus buah dibuat sendiri, ikan laut dan beras perang selain memasak dengan cara rebus, kukus dan mengurangkan minyak.

Dia juga amalkan minum air rebusan halia, kunyit, halba dan serai, cuka epal dan molases, air lemon dan teh hijau setiap pagi selain pemakanan sunah (kurma, delima, madu, serbuk baobab, al-manna), vitamin C dan B, minyak ikan dan obimin serta turut mendapatkan rawatan alternatif seperti akupunktur, berurut dan mengamalkan yoga secara kerap.

Mengubah Gaya Hidup Dan Pengambilan Suplimen.

Jika kita tengok cerita Puan Norliza di atas kan, kita dapati Puan ni telah mengubah gaya hidupya kepada yang lebih sihat.

Menukar diet kepada yang tinggi antioksida dan mengurangkan radang kerana keradangan tu penyebab kesakitan dan keradangan juga menyebabkan sel-sel sekitar endometriosis tu makin rosak.

Beliau juga mengurangkan makanan yang meningkatkan hormon estrogen. Tapi sebenarnya bukan makanan saja, banyak benda-benda dikeliling kita yang boleh mengacau hormon, termasuklah bekas-bekas plastik dan alat kosmetik.

Tentu anda berminat nak tahu tanda-tanda estrogen berlebihan kan? Yang boleh juga jadi faktor risiko kepada penyakit endometriosis.

 

Beliau juga amalkan makanan untuk kuatkan imun, kerana kajian menunjukkan sistem imun yang rendah boleh jadi penyebab endometriosis.

Dan beliau juga mengamalkan gaya hidup yang aktif dan untuk mengurangkan tekanan iaitu amalkan yoga.

Cadangan Suplimen Untuk Bantu Pesakit Endometriosis

Jadi, bagi penghidap endometriosis anda boleh usaha untuk ubah gaya pemakanan anda. Lebihkan makanan yang mengandungi anti oksida dan anti radang untuk membantu anda mengawal endometriosis.

Namun, saya ada cadangan suplimen untuk bantu anda dapatkan lebih banyak antiradang dalam makanan anda.

endometriosis tahap 1

Vivix

Vivix mengandungi sebatian polifenol yang telah mendapat perhatian ramai saintis kerana memberi manfaat dalam bidang kesihatan, termasuk kepada pesakit endometriosis.

Sebatian polifenol yang bersifat anti-radang membantu mengurangkan sakit. Bersifat anti neoplastik yang mencegah pembentukan sel asing dalam badan.

Polifenol juga berfungsi meningkatkan sistem imun dan juga berfungsi memelihara sel-sel badan.

Semua ini dibuktikan melalui sains.

Energizing Soy Protein

Membekalkan proten baik untuk membantu membina sel baru. Soya ESP bebas GMO dan dijamin ditanam dan diproses secara organik dan bebas daripada racun rumpai, racun serangga dan sebarang pengawet makanan.

ESP membekalkan kesemua asid amino yang diperlukan oleh badan dan membantu menguatkan sistem peranakan.

OmegaGuard

Mengandungi asid lemak omega-3 yang berfungsi sebagai anti radang untuk mengurangkan sakit

GLA Complex

Mengandungi asid lemak omega-6 yang membantu mengawal selia hormon wanita. Dan juga merupakan anti radang.

VitaLea, B Co dan Vita C

Vitamin dan mineral yang penting yang diperlukan oleh badan untuk fungsi normal.

Jadi, perlu ingat, walaupun kebanyakan sakit senggugut ialah fisiologikal, memang biasa berlaku dikalangan remaja tapi jika sakit berterusan dan sangat sakit, sebaiknya bawa jumpa doktor untuk rawatan lanjut. Jika endometriosis dikesan lebih awal, lebih senang untuk dikawal dan potensi sistem pembiakan boleh dilindungi.

Vitalea juga mengandungi zat besi untuk menggantikan semula zat besi yang banyak hilang melalui darah haid.

Selain itu juga, VitaLea turut mengandungi zink. Dan sebenarnya produk Shaklee ada produk zink sendiri.

Ostematrix

Gabungan kalsium, magnesium dan vitamin D yang diperlukan untuk fungsi badan yang sihat. Apa lagi wanita banyak kehilangan kalsium melalui darah haid.

Dan magnesium boleh membantu untuk mengawal pengecutan otot rahim untuk mengurangkan sakit senggugut semasa haid.

Apa Kata Penghidap Endometriosis Yang Amalkan Shaklee

rawat endometriosis

 

endometriosis tahap 2

 

 

 

menyembuhkan endometriosisRamai penghidap endometriosis menjadi lebih sihat, sakit dah kurang dan boleh hidup dengan lebih produktif dan berkualiti.

Macammana Nak Dapatkan Produk Shaklee?

Saya cadangkan anda dapatkan segera produk Shaklee ni untuk bantu anda mengawal penyakit endometriosis ni. Jangan tunggu sampai penyakit melarat, sebab bila dah makin teruk makin sukar nak kembalikan kesihatan tu.

Hubungi saya sekarang, untuk dapatkan produk anda dan konsultasi cara makan. Sebab saya takut kalau anda makan cara salah, mungkin tak dapat kesan yang anda inginkan.

Fyda – 012 621 1883

Atau direct wasap.

www.wasap.my/60126211883/suplimendometriosis

www.wasap.my/60126211883/suplimendometriosis

www.wasap.my/60126211883/suplimendometriosis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.