Mata Kabur Akibat Kencing Manis, Apa Harus Dilakukan?

mata kabur selepas bangun tidur

Mata Kabur Akibat Kencing Manis, Apa Harus Dilakukan?

Ada pernah nampak tak 1 tompok hitam yang 3 berterbangan di ruang mata anda? Nama benda ni ialah ‘eye floaters’, disebabkan oleh cecair dalam mata kita tak mencair sepenuhnya. Maknanya ada bahagian-bahagian yang masih beku.

Floaters ni boleh terjadi kat sesiapa sahaja, terutama bila usia dah meningkat. Dalam keadaan normal, mungkin ia takkan mengganggu.

Namun, jika anda dapati floaters tu meningkat dengan tiba-tiba dan muncul macam kilat, mungkin anda perlu dapatkan rawatan dengan segera.

mata kabur selepas bangun tidur

Siapa Yang Berisiko Untuk Dapat Eye Floaters

Orang yang semakin meningkat usia, untuk biasa untuk ada pandangan macam ni. Orang yang rabun dekat, kencing manis dan orang yang pernah buat pembedahan katarak.

Dalam artikel ni, saya nak terangkan tentang komplikasi mata pesakit kencing manis, atau dipanggil diabetic retinopathy.

Retinopathy adalah kerosakan pada saraf mata akibat gula yang tinggi. Pada awalnya, pesakit tak ada apa-apa simptom atau mungkin pandangan ada kabur sikit. Namun, akhirnya ia boleh menyebabkan buta.

Masalah ini boleh berlaku kepada kedua-dua pesakit kencing manis jenis 1 dan 2.

Simptom Diabetic Retinopathy

Anda mungkin tak ada apa-apa simptom pada peringkat awal. Namun, bila penyakit tu makin teruk, orang itu boleh rasa simptom termasuk:

1. Eye floaters

2. Pandangan kabur atau makin rabun

3. Pandangan berubah-ubah. Kejap kabur, kejap ok

4. Rabun pada sebahagian penglihatan saja.

5. Buta

Diabetik retinopati selalunya menjejaskan kedua-dua mata.

Bagaimana Nak Cegah Kerosakan Mata

Selalunya memang komplikasi ini mungkin tak dapat dicegah, namun sebagai pesakit kencing manis pemeriksaan mata akan dilakukan setiap tahun untuk mengesan kerosakan mata ni agar tindakan awal dapat dilakukan.

Paras gula dan tekanan darah juga perlu dikawal dengan ketat untuk mengurangkan risiko kerosakan mata:

1. Uruskan penyakit kencing manis dengan baik.

2. Jaga paras gula anda

3. Bincang dengan doktor mengenai tahap pengawalan gula anda.

4. Kawal tekanan darah dan kolesterol

5. Berhenti merokok sebab merokok boleh meningkatkan pelbagai komplikasi kencing manis.

6. Jika ada apa-apa perubahan pada penglihatan, segeralah berjumpa doktor.

Selain Daripada Itu, Apa Yang Boleh Dibuat Untuk Kurangkan Risiko Mata Rosak Akibat Kencing Manis.

Ramai orang dah mencuba Vivix Shaklee dan mendapati pengawalan kencing manis mereka lebih baik dan masalah mata juga semakin ok.

Vivix ialah suplemen yang mengandungi antioksida yang tinggi, yang boleh memelihara kesihatan saraf. Vivix juga boleh membantu untuk kawal kencing manis.

Hanya 1-2 sudu sehari, anda boleh kawal penyakit anda daripada terus jadi parah. Kencing manis ialah penyebab utama buta. Tentu anda tak mahu kehilangan nikmat mata kan?

merawat mata rabun tradisional

Anda boleh baca di sini untuk dapatkan info lanjut mengenai cara-cara nak mengawal gula dengan baik.

Kencing Manis Boleh Membawa Maut.

Untuk dapatkan Vivix, anda boleh hubungi saya di 012 621 1883 (www.wasap.my/60126211883).

Dalam keadaan yang macam ni, saya cadangkan anda amalkan terus Vivix ni. Untuk penjimatan berganda, anda boleh ambik 2 botol terus, sebab anda boleh nikmat penjimatan hingga RM200++.

Hubungi saya sekarang : Fyda – 012 621 1883

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *