Lepas Bagi Anak Produk AAA, Dia Dah Minta Macam-Macam Makanan, Termasuklah…

anak susah makan sayur

Lepas Bagi Anak Produk AAA, Dia Dah Minta Macam-Macam Makanan, Termasuklah…

Ini bukan iklan produk 😅😅

Mak mana tak risau, kalau anak-anak susah sangat makan. Kurus keremping. Sampai orang keliling pun tegur macam mak tak bagi makan. Risau tau. Risau sangat.

Jadi, kalau orang cakap apa-apa produk memang teruja nak cuba . Sorang ibu ni bagi anak dia makan produk XXX, barulah anak dia start makan. Macam-macam dimintanya. Tengok mekdi nak mekdi, tengok kepsi nak kepsi, tengok pija nak pija.

Adakah itu makanan yang anak2 patut makan?

anak susah makan sayur

Kenapa Kita Selalu Teringin Makanan Tak Berkhasiat

Kenapa kita terlalu sangat rasa nak makan makanan-makanan ringan ni? Kadang-kadang selagi tak makan coklat ke, jajan ke rasa tak boleh fokus, mesti nak makan juga. Situasi budak-budak pula, seolah-olah orang dewasa fikir makanan junkfood ialah makanan budak. Keadaan ini dipanggil mengidam sebenarnya, atau cravings.

Masalahnya bila kita mengidam benda-benda tak berkhasiat ni, selagi tak dapat memang tak dapat duk diam. Walaupun mungkin hari ni kita tak rasa nak makan junkfood, tapi dia akan kembali dengan kuasa yang lebih kuat.

Sains telah buktikan keinginan untuk makan junkfood atau makanan tak berkhasiat sebenarnya tanda-tanda kekurangan zat makanan. 

Adakah Mengidam Sama Dengan Kelaparan Atau Kebuluran?

Nampak sama tapi bukan dia.

Lapar menunjukkan badan perlukan bahan api. Tapi kalau mengidam sebenarnya sel yang lapar

Selalunya makanan yang kita mengidam mengandungi zat-zat yang badan perlukan. Masalahnya, mengidam ni selalunya melibatkan makanan ringan atau jajan.

Ada tak pernah mengidam nak makan sayur? Selalunya mesti pilih burger, french fries atau keropok.

Saya nak berkongsi di sini apakah zat yang anda perlukan sekiranya mengidam sesuatu makanan.

1.Makanan biasa (keju, kuih-muih, daging merah)

Tak boleh dinafikan lagi, sekarang macam-macam resepi cheese yang muncul. Goreng pisang cheese, nasi dengan cheese, minuman cheese je belum muncul.

Cheese – Jika anda mengidam keju atau produk tenusu secara amnya, bermakna anda kekurangan asid lemak perlu omega-3 atau kalsium.

Kuih-muih atau kek manis – terus berliur kan? Jika anda mengidam makanan ni, maksudnya maksudnya anda kekurangan chromium dalam diet.

Daging merah – selalunya orang yang mengidam daging merah ialah wanita semasa datang haid. Jika teringin sangat nak makan burger atau stik, anda mungkin kekurangan zat besi.

Ada juga yang mulut tak boleh duk diam. Nak mengunyah katanya. Jadi, kerepek, keropok juga antara makanan yang jadi pilihan. Jika ada kekurangan klorida dan asid lemak perlu anda sentiasa nak mengunyah saja.

2.Makanan tinggi gula

Makanan tinggi gula ialah antara makanan yang paling tinggi diidamkan di mana-mana tempat pun di dunia. Sebabnya gula boleh menyebabkan ketagih.

Coklat – jika anda terlalu nak makan coklat, maknanya anda kekurangan magnesium.

Minuman berkarbonat (minuman gas) – Ini adalah cara badan memberitahu bahawa dia perlukan kalsium. Macam tak masuk akal kan? Tapi cubalah gantikan diet dengan makanan tinggi kalsium, mudah-mudahan kurangkan keinginan terhadap air gas yang sangat tinggi gula tu.

Apa-apa saja makanan manis termasuk gula-gula – Kalau mengidam makanan manis sebenarnya anda mengalami kekurangan banyak zat makanan. Termasuklah kromiun, tryptophan, sulfur atau fosforus.

Mengidam makanan manis atau bergula juga mungkin petanda terlalu banyak kulat tumbuh dalam perut anda, masalah dengan kelenjar adrenal atau masalah tiroid.

3.Mengidam perangsang (stimulant)

Mungkin kita rasa badan selalu penat, lesu jadi kita perlukan sesuatu untuk tingkatkan tenaga. Jadi, kita rasa 1 keperluan supaya badan lebih aktif dan bertenaga. Sebenarnya itu juga adalah salah 1 mengidam.

Kafein –  Orang yang mengidam kopi sama ada mengalami masalah hormal tak seimbang, atau memang dah ketagih kopi atau kekurangan zat seperti sulfur, zat besi, garam atau fosforus.

Alkohol – Walaupun ada orang yang memang ketagih alkohol, tapi ada juga orang yang mengidam alkohol kerana kekurangan zat tertentu iaitu kalsium, glutamine, protein atau potassium.

Tembakau – Walaupun dah berkali-kali cuba berhenti merokok tapi tak berjaya, mungkin anda kekurangan silikon dan tyrosin dalam diet harian. Cuba makan kekacang untuk dapatkan silikon dan avokado atau bijirin penut untuk tyrosine.

Walaupun mengidam benda-benda perangsang ni tak selalu menandakan kekurangan zat makanan, tapi kemungkinan tu ada. Jadi, kalau yang ketagih benda-benda tak berapa bagus tu, mungkin cukupkan zat makanan boleh membuang tabiat tersebut.

4.Mengidam perisa tertentu

Kadang-kadang mengidam tak begitu spesifik. Contohnya anda mengidam makanan Cina, adakah anda mengidam makanan itu ataupun sebenarnya anda nak makan makanan yang masin?

Benda-benda macam ni memang perlu ditimbangkan sebab anda boleh cukupkan zat makanan itu saja daripada mencari makanan yang tak sihat.

Makanan yang dibakar / panggang – Anda mungkin perlukan karbon.

Makanan berasid atau masam – Anda mungkin perlukan magnesium.

Makanan masin – Selalunya berlaku kepada orang yang stress, kerana hormon yang tak seimbang. Mengidam makanan masin mungkin juga tanda kekurangan klorida.

5.Masalah selera

Tabiat pemakanan atau selera makan juga mungkin menunjukkan badan anda kekurangn nutrisi tertentu.

Kurang selera makan – maksudnya anda kekurangan klorida, vitamin B1, vitamin B3 atau mangan.

Terlebih makan – Mungkin anda kekurangan triptofan, tyrosin atau silikon.

Apa kepentingan tahu semua ni?

Bila kita dah tahu kalau kita teringin nak makan apa-apa makanan maksudnya kekurangan zat makanan, jadi senang la kita nak pilih makanan. Daripada pilih makanan yang tak sihat, kita pilihlah makanan yang mengandungi zat yang sama tapi merupakan makanan yang sihat dan seimbang.

Suplemen Cadangan Untuk Kesihatan

Zaman sekarang kena ikhtiar sebaiknya untuk jaga kesihatan. Makan memang dah kena jaga. Yang KKM duk promot sekarang, suku-suku-separuh. Kena bersenam secara tetap dan jauhkan diri daripada benda-benda yang boleh rosakkan kesihatan.

Namun begitu, bagaimana pun kita jaga pemakanan kita, nutrisi dalam makanan itu sendiri sebenarnya dah berkurang. Memang kita tak dapat nutrisi secukupnya, jadi suplemen kira dah jadi keperluan. Apa lagi kalau makan memang tak jaga. Lagilah risiko untuk kurang nutrisi tu makin tinggi.

Untuk orang dewasa, Set Kesihatan yang dicadangkan ialah :

suplemen untuk kesihatan

Untuk kanak-kanak pula,


tingkatkan selera makan anak

Jika anda ingin membuat tempahan set vitamin Shaklee, bolehlah hubungi saya di 012 621 1883 atau isi borang di bawah dan in sha Allah saya akan respond secepat mungkin,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *