Kitaran Haid Tidak Teratur Sejak Remaja Mungkin Tanda Gejala PCOS

kitaran haid tidak teratur selepas kahwin

Kitaran Haid Tidak Teratur Sejak Remaja Mungkin Tanda Gejala PCOS

Masa pertama kali datang haid, di usia remaja kalau haid tak teratur, mungkin biasalah sebab hormon pun masih belum stabil. Tapi, kalau sampai dewasa haid masih belum teratur sampai kahwin masih ada masalah dengan kitaran haid, keadaan mungkin jadi agak sukar.

Yelah, pasangan berkahwin mesti harap nak dapat anak tapi bila kitaran haid tak teratur agak sukar nak menentukan waktu subur.

Saya nak share sedikit masalah haid tak teratur ni, yang mungkin berkait dengan sindrom polisistik ovari atau PCOS.

 

“Saya ada seorang downline yg consume makan Vivix, dia ada penyakit Pcos… anak dia pun ada sakit jugak..

Memang dia bukanlah orang yg senang.. nak beli Vivix pun kumpul duit.. huhuhu..

Tapi sakit dia makin ok skrg nih…

Dan sebenarnya dia makan vivix pun bercatu-catu..

Dia selalu nasihat orang lain, ambik la vivix… try la vivix..

Saya doakan Allah tambah rezeki dia.. semoga kesihatan dia makin pulih dengan izinnya..

Dia pun dah mula belajar untuk bersedekah.. moga Allah tambah rezekinya untuk dia dan keluarganya…

Sapa tak pernah try vivix… korang mmg rugi tau…

Wealth yang sebenar bukan harta dan emas.. tetapi wealth yg sebenar adalah kesihatan…”

#tsunamishaklee

======================================================================
kitaran haid tidak teratur selepas kahwin

Perkongsian di atas adalah daripada salah seorang sahabat saya yang juga ialah pengguna Shaklee.

Sebenarnya, tanpa kita tahu banyak penyakit terjadi apabila organ kita tak dapat berfungsi dengan baik kerana banyak sel rosak. Sel kita perlukan nutrisi untuk buat kerja-kerja dia. Tanpa semua ini dia boleh rosak. Dan sel juga dirosakkan oleh radikal bebas.

Badan kita memang ajaib sebab mampu baiki sel rosak ni sendiri, tapi kalau terlalu banyak rosak dan sel yang nak baiki ni pun kurang bahan mentah, dari situlah sel-sel rosak ini tak boleh lagi dibaiki.

Sebenarnya saya nak ceritakan sedikit sebanyak mengenai polycystic ovarian syndrome (PCOS) yang boleh jadi salah satu sebab utama yang mengganggu kesuburan wanita dan bagaimana suplemen yang mengandungi resveratrol dapat membantu wanita mengawal masalah ini, seterusnya meningkatkan peluang untuk mendapat anak.

Apakah polycystic ovarian syndrom (PCOS)?

PCOS adalah sindrom mengganggu kesuburan wanita. Sebenarnya PCOS ialah kumpulan simptom-simptom yang kompleks melibatkan ketidakseimbangan hormon dalam tubuh wanita.

Hormon Lelaki Berlebihan Dalam Badan Wanita

Ovari ialah organ yang menghasilkan hormon wanita, iaitu estrogen dan progesteron, tapi ovari yang normal akan menghasilkan sedikit androgen (hormon lelaki). Namun dalam PCOS, androgen dihasilkan lebih banyak daripada yang normal.

Masalah haid dan telur tak dihasilkan

Apabila hormon lelaki lebih tinggi, akan berlaku gangguan terhadap hormon wanita. Jadi, mulalah ada masalah kitaran haid dan masalah dalam penghasilan telur. Kadang-kadang mungkin ada orang yang tiada masalah haid, tapi telur tak dihasilkan. Inilah penyumbang kepada masalah kesuburan.

Masalah jerawat dan bulu tumbuh di muka

Hormon lelaki yang tinggi juga menyumbang kepada masalah jerawat dan tumbuhnya bulu-bulu berlebihan pada tubuh. Jadi, kadang-kadang wanita yang mengalami masalah ini boleh dikesan mempunyai banyak bulu di muka ataupun nampak macam ada misai.

Berlaku kerintangan insulin seperti pesakit kencing manis

Dalam PCOS juga, sel-sel tubuh menjadi tidak sensitif kepada insulin, jadi kawalan gula dalam tubuh akan terganggu. Kemungkinan besar penghidap PCOS akan menunjukkan simptom yang sama seperti penghidap kencing manis.

Dan bila gula berlebihan dalam badan, seseorang itu juga berisiko untuk menjadi obes. Malah, ada doktor yang merawat mereka menggunakan ubat kencing manis walaupun paras gula masih normal untuk mengurangkan kerintangan insulin.

Tanda-Tanda Orang Itu Menghidap PCOS

Tanda-tanda PCOS berbeza mengikut individu. Antaranya simptom yang sering terjadi kepada penghidap PCOS ialah:

1. Haid yang tidak teratur

2. Kulit berjerawat, selalunya yang besar dan bernanah.

3. Berat badan berlebihan atau obes dan mengalami kesukaran untuk menurunkan berat badan

4. Tumbuh bulu di wajah – wanita bermisai dan ada juga yang tumbuh di dada.

5. Sukar mengandung

6. Kesan jangka panjang, PCOS yang tidak dirawat berisiko tinggi untuk mendapat penyakit kencing manis dan penyakit jantung

tanda PCOS

Penyebab PCOS

Setakat ini penyebab penyakit PCOS belum ditemui. Namun, beberapa faktor berikut dikaitkan dengan PCOS.

1. Peningkatan berat badan yang menyebabkan hormon tak seimbang dan kerintangan insulin. Lama-kelamaan risiko mendapat penyakit metabolik.

2. Pemakanan yang tidak sihat menyebabkan pengumpulan toksin dalam badan. Ini termasuklah radikal bebas yang menyebabkan kerosakan sel.

3. Sistem imun yang lemah dan gagal mengawal radikal bebas daripada merosakkan sel.

4. Genetik.

Bagaimana resveratrol boleh membantu pesakit PCOS

Jika anda disahkan menghidap PCOS, mesti dapatkan rawatan dan ikut nasihat yang diberikan oleh doktor. Tapi, pada masa yang sama ada banyak cara lain untuk berikhtiar mengawal penyakit anda.

Antaranya ialah suplemen. Suplemen atau makanan tambahan bukanlah ubat ataupun apa-apa ramuan ajaib yang boleh menyembuhkan penyakit. Tapi, dia menyokong keperluan nutrisi badan dan membantu badan untuk mengawal tindakan radikal bebas daripada merosakkan sel.

Selain itu, amalan pemakanan sihat dan seimbang, bersenam secara rutin dan bijak mengawal tekanan sangatlah membantu dalam mengawal penyakit ini.

Sejak 10 tahun lepas banyak kajian yang melihat potensi Resveratrol untuk rawatan PCOS.

Dalam kajian2 tersebut, didapati:

1. Resveratrol adalah antioksidan yang kuat yang melindungi sel2 telur dari radikal bebas untuk meningkatkan kesuburan seorang wanita.

2. Resveratrol menghalang penghasilan androgen berlebihan dengan menyebabkan apoptosis (kematian) sel yang menghasilkan androgen

3. Resveratrol memperbaik estrous cycle (kitaran estrus – kitaran penebalan dinding rahim). Kajian ini dilakukan kepada tikus, tapi dipercayai mempunyai kesan yang sama kepada manusia.

4. Resveratrol mengurangkan saiz sel lemak. Sel lemak yang berlebihan akan ditukarkan kepada hormon wanita yang seterusnya meningkatkan risiko hormon tak seimbang.

5. Resveratrol meningkatkan sensitiviti sel tubuh kepada insulin untuk kawalan gula yang baik

Jadi, berdasarkan kajian yang dijalankan, saintis menyimpulkan bahawa resveratrol mampu memperbaiki sistem tubuh pesakit PCOS dan meningkatkan peluang seseorang untuk hamil.

Testimonial Penghidap PCOS Dan Vivix

 cara mengecutkan cyst dan fibroid

Bagaimana nak dapatkan resveratrol?

Resveratrol boleh didapati boleh didapati dalam buah-buahan seperti anggur dan buah-buahan jenis beri, tapi Shaklee telah melopori suplemen yang mengandungi kandungan resveratrol yang tinggi, iaitu Vivix

Vivix mengandungi 15 jenis polyphenols termasuk Resveratrol! Jadi VIVIX adalah 13x lebih berkesan berbanding Resveratrol sahaja dalam memberikan kesan baik kepada kesihatan.

Ramai yang mencubanya dan mendapat kesan yang positif, termasuklah orang yang saya cerita di awal artikel ini. Memang harganya agak mahal, tetapi sekali cuba pasti anda rasa berbaloi dengan harganya dan mesti tak sabar nak terus amalkan Vivix. Itu apa yang saya tapi rasa, tapi saya bukanlah penghidap PCOS.

Jika beminat untuk berikhtiar dengan Vivix, boleh isi borang di bawah atau whatsapp saya di 012 621 1883 (Fyda)

Ataupun isi borang di bawah dan saya akan hubungi anda dengan segera.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *