Kenapa Soya Penyebab Kanser Payudara?

Kenapa Soya Penyebab Kanser Payudara?

Saya rasa budaya membaca dah makin meningkat dalam masyarakat kita. Sebabnya bila saya suggest ESP Shakleee kepada sesiapa untuk apa2 masalah yang dihadapi, biasanya gastrik sebab saya dulu pun alami gastrik yang agak teruk & keadaan berubah lebih baik selepas amalkan ESP Shakleee. Bukan nak kata sekarang ni totally bagus, tapi lebih baik.

Mereka2 ni akan balas balik,

“Eiii tak naklah.. Soya kan boleh menyebabkan kanser. Takkan doktor tak tau?”

Sebab tu saya kata masyarakat dah makin rajin membaca. Tapi, pastikan sumber yang kita baca tu sahih, janganlah dok asik baca gosip2 je.

Soya dikaitkan dengan kanser, terutamanya kanser payudara, fibroid dan kanser wanita yang lain kerana soya mengandungi kepekatan isoflavones yang lebih tinggi berbanding makanan lain. Isoflavone ialah sejenis bahan semulajadi dalam tumbuhan yang menyerupai hormon estrogen. Dan juga dikenali sebagai phytoestrogen.

Semua tau kan, pendedahan kepada hormon estrogen dalam jangkamasa yang lama boleh meningkatkan risiko kanser payudara. Sebab tu salah 1 faktor risiko kanser payudara ialah awal datang haid pertama dan lambat menopos. Tapi estrogen bersifat melindungi tulang & itulah yang jaga wanita2 muda daripada osteoporosis

Tetapi, tindakan isoflavone terhadap tubuh manusia adalah sangat2 rendah.Dikatakan hormon estrogen dalam badan manusia adalah 1000 kali lebih kuat daripada isoflavone dalam soya. Chicken dos la orang cakap, mungkin tak beri kesan apa2 pun

Banyak kajian dibuat keatas soya, tapi kajian dibuat untuk buktikan soya bukan penyebab kanser & bukan sebaliknya

Salah 1 kajian secara pemerhatian dijalankan kepada beribu2 wanita. Kajian ni dibuat kepada wanita Asia & US. Sebabnya wanita Asia yang suka sangat makan berasaskan soya. Mereka buat kajian ni dengan kumpul data pemakanan wanita2 ini dan follow up untuk beberapa tahun.
Mereka dapati wanita yang makan soya dengan konsisten, risiko untuk dapat kanser payudara adalah rendah. Tapi mereka tak boleh mengaitkan soya merendahkan kanser payudara, tapi wanita yang dietnya mengandungi soya lebih cenderung untuk makan lebih sayur dan makanan kurang lemak. Mereka juga lebih banyak bersenam.

Ada kaitan tau kekurangan protein dengan tabiat pemakanan kita.

Walaupun tak dapat buktikan soya dapat kurangkan kanser payudara, tapi soya juga tak dapat dibuktikan penyebab kanser payudara.

Jadi, beranikanlah diri anda untuk minum soya, terutamanya ESP Shaaklee yang berkualiti dan bebas GMO ni. Kalau benda tu tak dapat dibuktikan pun, kenapa nak kata soya penyebab kanser payudara?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *