Kenapa Makin Ramai Wanita Muda Menghidap Kanser Payudara?

bahaya kanser payudara

Kenapa Makin Ramai Wanita Muda Menghidap Kanser Payudara?

Setiap tahun, kurang lebih 12,000 wanita berumur kurang 40 tahun disahkan menghidap kanser payudara. 40 tahun tu umur yang masih muda la kan? Walaupun ikut peraturan hanya kurang daripada 5%, tapi kanser payudara merupakan kanser paling utama dalam kumpulan umur ini.

Kanser payudara akan meningkatkan dengan meningkatnya umur.

Selalunya kanser payudara terjadi kepada wanita yang berusia dalam linkungan 50-an dan ke atas.

Ini disebabkan oleh bila usia meningkat, proses penuaan sel akan berlaku. Proses penuaan ini menyebabkan lebih banyak sel yang mati. Sel ni, dia nak mati ada proses dia. Jika proses tu berjalan dengan lancar, sel mati tadi akan dibuang daripada badn tanpa sebarang masalah.

Tetapi, jika terdapat masalah dalam proses penyingkiran sel mati ini, ada risiko sel ini tidak mati tapi bertukar menjadi sel yang tidak normal. Sel yang tak normal ini lah yang berisiko menjadi sel kansel.

bahaya kanser payudara

Bagaimana Orang Muda Boleh Kena Kanser Payudara?

Tapi, sekarang ni trend peningkatan kanser payudara berlaku kepada orang yang lebih muda.

Kenapa ini boleh berlaku?

Selain daripada umur, seperti juga kanser lain, kanser payudara meningkat bila terdedah kepada bahan-bahan yang boleh merosakkan sel dan kanser payudara juga berkait rapat dengan hormon estrogen berlebihan yang terjadi akibat gaya hidup dan pemakanan kita.

Zaman sekarang sangat berbeza dengan 40 tahun lalu. Zaman dulu mana ada makanan segara, tiada penggunaan bahan kimia, perasa atau pewarna. Tiada gajet. Udaranya pun bersih.

Zaman sekarang semua dah berubah. Disebabkan nak cepat dan nak cara yang lebih mudah, ramai yang kurang cakna kesihatan sendiri. Katanya nak ikut arus teknologi. Sebab tu zaman sekarang, ramai orang yang mudah stress dan tertekan.

Sedangkan gaya hidup kita, makanan kita dan produk penjagaan diri seperti sebun dan skincare menyumbang kepada pelbagai jenis bahan kimia bahaya yabg kita tak sedar. Terutamanya kaum wanita yang menggunakan produk skincare dan kosmetik yang tidak terbukti selamat dan ini berisiko untuk menyebabkan kecelaruan hormon.

Semuanya Terletak Pada Diri Kita

Berita baiknya, kebanyakan elemen negatif ini kita boleh kawal tapi memerlukan kekuatan lah sebabnya memang kehidupan kita dah berubah.

Tapi, kita boleh kurangkan risiko pendedahan kepada bahan kimia bahaya ni dan juga cuba mengamalkan pemakanan yang sihat. Sekali-sekala terlepas tu, kira halal la. Dah tentu ada juga teringin nak makan makanan ringan dan segera kan? Cuma kena kawal.

Saya nak cadangkan suplimen antioksida terbaik yang boleh membantu meningkatkan kesihatan wanita dan membantu menstabilkan hormon.

kanser payudara

Jom wanita,

Kita sama-sama jaga kesihatan kita. Bukan kita diri sendiri, tapi untuk keluarga kita juga

Boleh hubungi Fyda di 012 621 1883

WhatsApp kami di 012 621 1883 (klik dari smartphone anda).

Follow FB Fyda Noh untuk chat secara langsung.

Daftar keahlian Shaklee di “Join Now sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.