Jika Kencing Manis Penyakit Keturunan, Bolehkah Ia Dicegah?

cara mencegah diabetes bagi keturunan diabetes

Jika Kencing Manis Penyakit Keturunan, Bolehkah Ia Dicegah?

Penyakit kencing manis atau diabetes memang dijangka akan meningkat saban tahun. Tapi, masalahnya sekarang ni berlebih-lebih pula sebab dah melebihi jumlah jangkaan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berdasarkan Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) 2015, kementerian menjangkakan satu daripada lima orang dewasa termasuk mereka berumur 18 tahun di Malaysia berdepan masalah diabetes menjelang 2020.

Bagaimanapun, jangkaan itu meleset walaupun ramalan mu itu benar belaka. Sebabnya dah terjadi 5  tahun lebih awal daripada jangkaan. Sekarang ni, 3.5 juta rakyat di negara ini menghidap penyakit diabetes. Menjadikan nisbahnya 1 dalam 5 orang. Betul kan, yang sepatutnya berlaku tahun 2020.

Yang jadi masalahnya, ramai yang tak sedar ada penyakit. Kira dia ni melawat senyap-senyap. Tanda-tanda awal memang tak ada atau mungkin ada tapi ingatkan sakit-sakit biasa ja. Jadi tak ramai yang buat pemeriksaan lanjut.

Last-last tahu biasa dah kena komplikasi. Sebab itu, semua orang yang berusia 40 tahun ke atas disarankan buat ujian saringan di klinik kesihatan. Atau kalau ada sejarah kencing manis, merokok atau hidup yang selalu stress, makan tak jaga, senaman jarang-jarang sekali lebih baik buat ujian lebih awal.

Sekarang ni umur 20 tahun pun dah ada penyakit kencing manis jenis 2. Jenis 2 ni sebab gaya hidup yang tak sihat.

cara mencegah diabetes bagi keturunan diabetes

Masalah Gaya Hidup Tak Sihat

Baru-baru ni semasa saya dalam perjalanan ke Pisa, berpeluang duduk berdepan dengan 2 wanita dan ada sembang-sembang lah sikit. Sorang, saya namakan A dari California dan B dari Italy. Diorang pun baru berkenalan atas tren tu tapi cakap macam dah kenal lama. Saya tumpang menyampuk je.

Antara isi percakapan mereka ialah pasal pemakanan. Menurut A, di US lebih banyak makanan segera dan makanan yang berasaskan karbohidrat. Selain itu, gaya hidup dorang juga lebih banyak tekanan dan  jarang bersenam.

Gaya hidup orang US sebenarnya hampir sama dengan orang Malaysia. Sebab tu A sangat terkejut bila B cakap dia pergi kerja 7km jalan kaki setiap hari.

Berbeza dengan orang Eropah yang lebih mengamalkan gaya hidup sihat. Kalau makan pun banyak salad dan buah-buahan. Si B ni siap ada penasihat makanan peribadi lagi.

Berbalik kepada penyakit kencing manis tadi. Penyakit ini memang berkait rapat dengan gaya hidup yang tak sihat.

-Pengambilan kalori lebih daripada yang dibakar.

-Pengambilan gula secara berlebihan

-Merokok atau terdedah kepada asap rokok dan pencemaran.

-Jarang bersenam

-Tekanan emosi dan fizikal berlebihan.

-Berat badan berlebihan atau obes.

Walaupun ada yang kata kencing manis ialah penyakit keturunan tapi ramai saintis yang tolak teori penyakit ini diwarisi kepada anak cucu.

Tapi mereka menerima teori yang keluarga tu ada gen yang cenderung untuk dapat penyakit kencing manis jika langkah pencegahan tak diambil.

Jadi, kalau mak ayah ada kencing manis, anak-anak kenalah jaga betul-betul pemakanannya, senamannya untuk elak kena kencing manis jugak. Bukannya redha ajelah sebab mak ayah aku ada kencing manis sambil setiap hari minum teh tarik.

Cadangan Suplemen Untuk Cegah Kencing Manis

1. ESP (Energizing Soy Protein)

ESP ni ialah minuman soya non-gmo yang mengandungi semua asid amino yang diperlukan oleh badan.

Asid amino adalah bahan asas untuk pembinaan protein dan sel. Salah 1 fungsi protein ialah enzim dan hormon yang mengawal atur tubuh untuk mengawal paras gula.

Asid amino juga membina DNA untuk menghasilkan sel yang baik dan berfungsi dengan normal.

2.VitaLea

Merupakan multivitamin dan multimineral yang diperlukan untuk fungsi tubuh yang normal.

Kalau anda belum tahu, makanan kita sekarang dah kurang nutrisinya. Walaupun anda cuba jaga pemakanan dengan mematuhi piramid makanan sekalipun, agak mustahil untuk cukupkan nutrisi yang badan perlukan. Apatah lagi kalau makan tak berkhasiat dan terdedah kepada pelbagai pencemaran.

Kekurangan nutrisi boleh merosakkan DNA dan merosakkan sel.

Jadi, VitaLea ni bantu lengkapkan lompong-lompong kekurangan nutrisi.

3.B-complex

Kumpulan 8 jenis vitamin yang diperlukan oleh badan.

B Co ni tindakan dia macam spark plug yang mencetus pengambilan gula oleh sel untuk kurangkan gula dalam darah.

4.Vitamin C

Membantu menguatkan salur darah dan meningkatkan sistem imun.

5.OmegaGuard

Minyak ikan berkualiti yang mengurangkan keradangan dalam badan. Keradangan boleh merosakkan sel.

Bila sel rosak, dah tentu tak berfungsi dengan baik. Kalau yang rosak tu pankreas, tak dapatla hasilkan insulin yang cukup untuk kawal gula.

6.Vivix

Vivix ialah teknologi anti-penuaan yang terkini. Kalau sebut antipenuaan bukanlah untuk kulit saja, yang paling penting sel-sel kita

Vivix jaga sel kita daripada rosak sebab dia bertindak di peringkat DNA. Maksudnya dia jaga DNA kita tak bagi rosak. Bila sel kita bagus, in sha Allah terhindar daripada penyakit-penyakit kronik.<

Tapi harus diingat, suplemen adalah ikhtiar untuk mencegah penyakit. Bukan bermakna kita jadi kebal dan takkan dapat penyakit. Tapi risiko untuk dapat penyakit dapat dikurangkan. Dan suplemen Shaklee satu-satunya suplemen yang terbukti selamat diambil untuk jangkamasa panjang. Tak rosakkan buah pinggang.

apakah kencing manis penyakit turunan

Untuk tempahan atau konsultasi, boleh klik saja sini ya www.wasap.my/60126211883

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *