Jika Keluarga Anda Menghidap Kanser Payudara, Inilah 4 Tips Untuk Anda Kurangkan Risiko Kena Kanser

kakak kena kanser ovari

Jika Keluarga Anda Menghidap Kanser Payudara, Inilah 4 Tips Untuk Anda Kurangkan Risiko Kena Kanser

Memang tak dapat gambarkan perasaan jika disahkan menghidap kanser payudara. Namun, penyakit kanser ni sekarang memang dah makin meningkat. Jadi, macammana pun kita kena berjaga-jaga. Sebab risiko ni boleh jadi kat sesiapa saja.

Namun, bila dah disahkan menghidap penyakit yang boleh menyebabkan kematian ni, saya harap anda tetap tenang dan terus berjuang untuk hidup.

Dan kepada wanita-wanita yang nak kurangkan risiko kena kanser payudara, ada 4 cara yang saya nak kongsi apa yang anda boleh buat.

kakak kena kanser ovarikakak kena kanser ovari

Bersenam Secara Teratur

Kalau nak kurangkan risiko kanser payudara sebanyak 30%, maka mulalah bersenam dengan teratur dan berterusan. Sebab ada kajian yang menunjukkan wanita yang bersenam dengan berterusan lebih rendah risiko dapat penyakit. Bukan nak senaman berat-berat, tapi berapa lama kita bersenam.

Sekurang-kurangkan 30-60 minit aktiviti ringan, berjalan kaki ke, joging ke, dalam 5 hari seminggu untuk hasil yang terbaik.

Senaman boleh bantu kurangkan lemak di bahagian perut, sebab hormon estrogen disimpan dalam lemak. Semakin tebal lemak, semakin banyaklah hormon estrogen. Sebab hormon estrogen ni dikaitkan dengan kanser payudara.

Makan Makanan Sihat, Banyakkan Buah Dan Sayuran

Pemakanan sihat ni memang benda biasa kita dengar kan? Buah-buah dan sayur terutamanya mengandungi bahan-bahan yang boleh mengurangkan risiko kerosakan sel dan boleh merencatkan pertumbuhan sel kanser.

Contohnya,

  • Brokoli – mengandungi sulforafen yang menyekat pertumbuhan dan perkembangan kanser.
  • Lobak merah – Mengandungi falcarinol yang melambatkan pertumbuhan sel kanser payudara.
  • Anggur, delima, rasberi – Mengandungi bahan yang mengurangkan hormon estrogen.

Selain buah dan sayur, sangat penting untuk makan protein yang organik, lemak baik dan juga mengelakkan makanan proses, makanan bergula dan juga makanan yang meningkatkan hormon estrogen.

kesan kanser payudara

Dapatkan Tidur Secukupnya

Tidur yang berkualiti akan menghasilkan hormon melatonin yang mengurangkan risiko kanser payudara. Kajian mendapati paras melatonin yang rendah mencetuskan sel barah payudara.

Wanita yang selalu bekerja waktu malam dan kurang terdedah kepada matahari, risiko untuk kena kanser payudara adalah lebih tinggi. Sebabnya pendedahan kepada lampu mengurangkan penghasilan hormon melatonin. Sebab tu lebih baik kalau boleh tidur dalam gelap – takda lampu, takda TV, takda telefon.

Dapatkan Vitamin Dan Minerals Yang Boleh Kurangkan Risiko Kanser

1. Antioksida : antioksida diperlukan untuk melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas yang berisiko mencetuskan kanser.

2. Asid lemak omega-3 : Merupakan anti-radang yang terbukti mengurangkan risiko barah payudara.

3. Vitamin D : Lebih-lebih lagi jika anda kurang terdedah kepada matahari. Kajian menunjukkan wanita yang meghidap kanser payudara dan rendah vitamin D, boleh meningkatkan risiko kematian sebanyak 73% berbanding wanita yang cukup vitamin D.

4. Magnesium : Kekurangan magnesium juga dikaitkan dengan kejadian kanser payudara. Ini kerana magnesium diperlukan untuk memastikan lebih 300 jenis enzim berfungsi dengan baik.

Penggunaan pil perancang bukan saja meningkatkan risiko kanser payudara melalui hormon tak stabil, tapi juga menyebabkan kekurangan magnesium.

5. B Complex : Kajian menunjukkan bahawa pengambilan vitamin B12 dan folat yang tinggi dikaitkan dengan risiko kanser payudara yang lebih rendah.

6. Protein organik : Protein sangat diperlukan untuk memastikan kesihatan sistem imun.

 

Cadangan Suplimen Untuk Kurangkan Risiko Kanser Payudara

merawat kanser payudara

Vivix

Vivix mengandungi sebatian polifenol yang telah mendapat perhatian ramai saintis kerana memberi manfaat dalam bidang kesihatan, termasuk kepada pesakit kanser.

Sebatian polifenol yang bersifat anti-radang membantu mengurangkan sakit. Bersifat anti neoplastik yang mencegah pembentukan sel asing dalam badan.

Polifenol juga berfungsi meningkatkan sistem imun dan juga berfungsi memelihara sel-sel badan. Bahan daripada tumbuh-tumbuhan ini juga boleh merencatkan sel kanser pada semua peringkat.

Semua ini dibuktikan melalui sains.

Energizing Soy Protein

Membekalkan proten baik untuk membantu membina sel baru. Soya ESP bebas GMO dan dijamin ditanam dan diproses secara organik dan bebas daripada racun rumpai, racun serangga dan sebarang pengawet makanan.

ESP membekalkan kesemua asid amino yang diperlukan oleh badan dan membantu membaikpulih sel-sel yang rosak.

OmegaGuard

Mengandungi asid lemak omega-3 yang berfungsi sebagai anti radang untuk mengurangkan sakit dan mengurangkan keradangan yang menjadi punca kerosakan sel.

GLA Complex

Mengandungi asid lemak omega-6 yang membantu mengawal selia hormon wanita. Hormon tak seimbang ni berkait rapat dengan kejadian kanser.

VitaLea, B Co dan Vita C

Vitamin dan mineral yang penting yang diperlukan oleh badan untuk fungsi normal.

 

Ostematrix

Gabungan kalsium, magnesium dan vitamin D yang diperlukan untuk fungsi badan yang sihat. Bahan-bahan ini dipercayai boleh bantu kurangkan risiko kanser.

Bila Patut Makan Suplimen Ni?

The best time untuk makan suplimen ialah masa masih sihat. Sebab kita tahu kehidupan harian kita banyak terdedah kepada benda-benda yang boleh merosakkan sel kita dan inilah yang boleh meningkatkan risiko kanser.

Jadi, masa sihatlah kita makan suplimen untuk jaga sel kita supaya sentiasa sihat dan kurangkan risiko kanser.

Namun, saya tak menolak keperluan orang-orang yang dah menghidap kanser. Sebab mereka juga perlukan nutrisi yang baik. Walaupun bukan untuk menyembuhkan kanser tu tapi, sekurang-kurangnya membantu untuk jaga sel-sel yang masih sihat.

sembuh kanser payudara

kanser payudara sembuh

 

rawat kanser payudara

 

Bagaimana Nak Dapatkan Vivix?

Jika anda menghidap kanser payudara, saya cadangkan anda cubalah nutrisi ini untuk ikhtiar mengawal penyakit anda. Jangan tunggu sampai dah melarat, sebab kalau dah melarat mungkin makin sukar untuk kembalikan kesihatan anda.

Jika anda ada ahli keluarga yang kena kanser payudara, anda pun kena ambil langkah jaga-jaga untuk melindungi diri anda daripada risiko kanser.

Hubungi Fyda di 012 621 1883

Atau direct wasap www.wasap.my/60126211883

www.wasap.my/60126211883

www.wasap.my/60126211883

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.