Faktor No. 4 Mungkin Punca Utama Ramai Wanita Muda Menghidap Fibroid

Faktor No. 4 Mungkin Punca Utama Ramai Wanita Muda Menghidap Fibroid

Seronok sangat baca kisah zaman Rasulullah dulu yang mana masa bayi prempuan dibunuh hidup-hidup kerana katanya membawa sial, Islam datang mengangkat darjat wanita setinggi-tingginya. Tapi, orang kata setiap keistimewaan atau kelebihan, pasti ada ujian.

Ya, betul.

Sebab wanita ada rahim yang menjadikan ketumbuhan pada rahim masalah yang dialami oleh wanita sahaja. Ketumbuhan yang saya maksudnya ialah fibroid.

Fibroid adalah sejenis ketumbuhan yang khas untuk wanita sahaja kerana ia tumbuh pada otot rahim. Fibroid tak akan menjadi kanser tapi akan memberi masalah apabila saiznya membesar. Kerana boleh menyebabkan simtom seperti pendarahan berlebihan semasa haid, menekan organ-organ sekitarnya dan boleh menyebabkan masalah lain.

Kira-kira 20% wanita akan mengalami masalah ini. Ia boleh terjadi kepada mana-mana wanita dalam tempoh reproduktif, iaitu tempoh wanita subur. Tapi paling biasa berlaku dalam lingkungan 40-an. Tapi sekarang tren fibroid makin meningkat dikalangan wanita yang lebih muda.

penawar fibroid

Faktor risiko untuk mendapat fibroid ialah

1. Peningkatan usia

2. Haid pada usia muda dan menopaus pada usia tua

3. Sejarah keluarga yang mempunyai fibroid

4. Obesiti.

Faktor yang paling penting saya nak tekankan ialah obesiti. Nampak dah kenapa sekarang ramai wanita muda-mudi ada masalah fibroid? Mungkin tu salah 1 sebab la. Kalau kita tengok wanita-wanita muda ni ramai yang mengalami masalah berat badan berlebihan atau obesiti.

Tisu lemak adalah asas kepada hormon estrogen. Maksudnya lemak akan mengalami proses-proses kimia dia dalam badan dan menghasilkan hormon estrogen. Hormon estrogen yang tinggi adalah faktor risiko fibroid. Sebab itu wanita yang mengalami obesiti turut terdedah kepada risiko fibroid.

Selain itu, fibroid juga dikaitkan dengan tindakan radikal bebas yang merosakkan sel uterus dan sel yang rosak itu terus berkembang sehingga terjadinya ketumbuhan.

Simptom fibroid yang wanita patut ambil tahu

1. Pendarahan yang banyak semasa haid adalah simptom yang paling utama dan mudah dikesan oleh sesiapa pun. Ini kerana permukaan uterus menjadi luas. Mereka juga berisiko untuk mengalami anemia.

2. Apabila saiz fibroid makin besar, ia boleh menekan pundi kencing dan menyebabkan seseorang kerap kencing, bahagian bawah perut membuncit dan sakit semasa melakukan hubungan seks.

3. Sukar mendapat anak. Selain mengurangkan peluang untuk janin melekat pada uterus, fibroid boleh menyebabkan keguguran dan mungkin boleh menghalang pertumbuhan dan perkembangan bayi. Seterusnya menyebabkan kelahiran pramatang atau saiz bayi yang kecil.

Penyebab fibroid yang ramai tak tahu.

Penyebab fibroid yang sebenar memang masih misteri, tapi banyak teori mencadangkan bahawa ia disebabkan oleh genetik kerana dikatakan berkait dengan sejarah keluarga dan disebabkan hormon estrogen dan progesteron, tapi apa yang mengubah genetik dan hormon ini?

Dimuatkan dalam Jurnal of Assisted Reproduction and Genetics bahawa : ‘Uterine fibroids is characterized by an impaired antioxidant cellullar enzymatic system’

Jadi maksudnya fibroid terjadi disebabkan oleh radikal bebas yang berlebihan dalam badan sehingga tak mampu dineutralkan oleh radikal bebas yang dihasilkan dalam badan.

Jadi, jika antara kita, terutamanya yang mempunyai faktor risiko dan mengalami pendarahan yang banyak semasa haid, ataupun sukar mendapa anak, elok pegi cek di klinik atau hospital. Tapi selepas mengetahui punca sebenar fibroid, mungkin anda ingin mencegahnya sebelum terjadi.

Cara Mencegah Fibroid Elak Uterus Rosak

Alang-alang cerita pasal fibroid, saya nak share kisah seorang sidelines saya yang tiba-tiba mengadu bahagian bawah perutnya sakit. Selepas mendapatkan rawatan di klinik berdekatan, rupanya ada fibroid dalam rahim beliau yang bersaiz 13.3cm.

13.3cm. Dekat nak sama panjang dengan pembaris pendek tu dan yang pasti memang lagi besar daripada kepala bayi. Kalau kepala baby tu pun rasa tak selesa, memang kawan saya tu mengadu sakitlah. Rasa sakit kontraksi macam orang nak bersalin.

Lepas dah dikesan ada fibroid tu, memang doktor cadangkan untuk operate buang. Sebab memang besar sangat fibroid tu 13cm. Tapi, biasalah bila fibroid besar macam ni, ada 2 risiko paling utama,

1. Risiko pendarahan yang banyak masa pembedahan dan ada risiko rahim kena buang terus.
2. Risiko fibrois berulang walaupun dah dibuang.

Tapi,ketegaq juga kawan saya ni, degil sesangat. Boleh-boleh dia minta doktor tangguhkan dulu pembedahan sebab dia nak berikhtiar dengan suplemen. Tapi, of kos lah suplemen brand Shaklee. Yang semulajadi, yang selamat dan berkesan. Dibuktikan melalui ujian klinikal ok.. Bukan testimoni pengguna semata-mata.

Selepas sebulan, pergi scan balik. Sepatutnya 13cm, doktor letak je probe ultrasound tu memang nampak terus. Tapi, ni lain pulak cerita. Mencari-cari doktor mana tu fibroid. Alhamdulillah, memang fibroid tu dah mengecil ke 2.3cm.

Cadangan Suplemen Untuk Kesihatan Wanita

Rawat fibroid tanpa pembedahan

Ini adalah suplemen yang kawan saya amalkan hingga fibroidnya dari 13cm mengecut ke 2cm. Tapi cara makan sedikit berbeza daripada biasa. Sebab tu lah fibrodnya mengecut dalam sebulan sahaja.

Vivix dan antioksida yang lain terbaik untuk menghapuskan radikal bebas yang menyebabkan berlakunya ketumbuhan. Vita-Lea pula untuk penuhi keperluan vitamin dan mineral harian kita. Omega-3 dalam OmegaGuard adalah asid lemak perlu yang tidak dihasilkan oleh badan.

Kalau nak ikhtiar kecilkan fibroid dengan vitamin Shaklee boleh whatsapp saya. Tapi, produk ni bukanlah untuk merawat ya, dapatkan nasihat daripada doktor anda dulu.

Fyda – 012 621 1883

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *