Endometriosis, Penyakit Senyap Yang Boleh Menjejaskan Kesuburan Wanita

Endometriosis, Penyakit Senyap Yang Boleh Menjejaskan Kesuburan Wanita

Endometriosis ialah penyakit yang istimewa yang hanya terjadi kepada kaum wanita. Yang mana tisu seperti lapisan paling dalam rahim tumbuh di tempat lain seperti di ovari, pundi kencing, usus dan termasuk juga jantung.

Walaubagaimanapun tisu ini bergantung kepada estrogen, bukan kanser, namun bila dia melekat pada tisu lain, dia akan menyebabkan keradangan dan boleh merosakkan organ yang terlibat. Disebabkan oleh tisu ini turut mengalami pendarahan setiap bulan, jadi dia akan jadi parut atau melekat antara satu sama lain.

Secara normalnya, apabila ada tisu rosak atau apabila tisu dari tempat lain berpindah ke tempat lain, sistem imun akan membunuh sel tu (apoptosis) tapi dalam wanita yang ada endometriosis, sistem ini ada masalah. Jadi, sel endometrium itu akan tumbuh di tempat lain tanpa kawalan.

sakit endometriosis

Endometriosis, Kesakitan Yang Senyap

Endometriosis adalah masalah sistem pembiakan yang menyakitkan. Kesakitan ini bukan sahaja menjejaskan emosi dan mengurangkan kualiti hidup secara keseluruhan. Jadi, dalam merawat endometriosis nak kurangkan sakit tu sangat penting supaya mereka juga boleh hidup dengan selesa.

Menurut kajian luar negara, sebenarnya beban kos untuk rawatan endometriosis lebih kurang sama dengan penyakit kronik yang lain seperti kencing manis. Kat Malaysia pun saya rasa lebih kurang je. Kebanyakannya disebabkan oleh lambat dikesan.

Endometriosis ni sukar dikesan kerana simptomnya lebih kurang sama dengan sakit puan yang lain dan ada yang ingat sakit senggugut biasa. Selain daripada tu, penggunaan pil perancang juga boleh mengurangkan simptom endometriosis sendiri dan wanita tu sendiri akan ambil ubat tahan sakit sebab ingat sakit senggugut saja.

Endometriosis juga perlukan pemeriksaan khas iaitu laparoskopi untuk mengesahnya. Sebab sel ni memang sukar dikesan walaupun dengan scan.

Kesan Endometriosis Yang Menakutkan Para Wanita

Secara kasarnya, ada 2 kumpulan wanita yang ada endometriosis ni, orang yang mengalami masalah kesuburan dan kumpulan yang mengalami sakit. Atau mungkin kedua-duanya.

1. Masalah kesuburan

Disebabkan endometriosis ni menyebabkan keradangan pada organ pelvik, jadi dia boleh terjadi parut pada organ yang terjejas. Ini mungkin boleh menyekat tiub fallopio, mungkin 1 atau kedua-duanya. Bila ada sekatan atau kerosakan pada tiub fallopio ni menyekat telur daripada berlakunya persenyawaan.

Endometriosis juga meningkatkan risiko cyst ovari. Pembedahan membuang cyst ni mungkin mengurangkan simpanan telur dalam ovari. Jadi, ini juga mengurangkan kesuburan wanita tersebut.

Endometriosis juga mengurangkan kualiti telur. Kajian dijalankan dikalangan wanita yang menjalani rawatan IVF mengatakan wanita yang mempunyai endometriosis mempunyai kualiti telur yang lebih rendah.

Begitu juga jika endometriosis tu tumbuh pada otot uterus kerana ini mungkin mengganggu penempelan embrio pada dinding uterus.

2. Simptom kesakitan

Ramai juga wanita menghidap endometriosis yang menderita sakit senggugut yang sangat teruk, sampaikan ubat tahan sakit tu terpaksa ditelan macam gula-gula.

Tisu endometriosis ni sangat cenderung untuk jadi parut dan melekat antara satu sama lain. Jadi, ini juga yang menyebabkan kesakitan.

Selain itu, endometriosis menyebabkan kesakitan semasa hubungan suami isteri dan mungkin menjadi penyebab isteri menolak hubungan seksual.

Pilihan Rawatan Untuk Endometriosis

1. Rawatan bukan pembedahan

Tujuan rawatan endometriosis ialah untuk mengurangkan sakit dan juga untuk mengawal hormon.

Sebab tu ramai sangat pesakit endometriosis yang terpaksa makan pelbagai ubat tahan sakit dan terpaksa makan macam makan gula-gula. Selalunya pilihan ubat tahan sakit ialah anti-radang tanpa steroid.

Namun, ubat ini meningkatkan risiko pendarahan dalam usus.

Selalunya ubat penahan sakit diberikan bersama-sama dengan rawatan hormon – iaitu pil perancang lah. Pemilihan ubat bergantung kepada pesakit tu sendiri.

Jika wanita tu mengalami masalah kesuburan, maka pentinglah untuk mendapatkan rawatan daripada pakar kesuburan.

2. Rawatan secara pembedahan

Laparoskopi adalah kaedah pembedahan untuk mengesahkan penyakit ini dan juga untuk merawat. Sebab laparoskopi ni guna kamera, so boleh nampak terus lah dalam badan tu.

Selain daripada tu, tisu endometriosis dan juga cyst boleh dibuang melalui cara ini.

Tapi bergantung pada keadaan lah, sama ada laparoskopi atau kena buka terus.

Namun, walaupun dibuang, tisu endometriosis ni boleh kembali jika punca sebenarnya tidak dikawal.

3. Kaedah-kaedah lain

Banyak kajian yang mengatakan bahawa pemakanan yang tinggi dengan anti-radang boleh membantu mengawal endometriosis.

Makanan ni bukan sahaja boleh membantu mengurangkan kesakitan, malah boleh mengurangkan keradangan yang menjadi punca penyakit ni makin teruk.

Ini lah saya nak bantu anda yang menghidap endometriosis untuk mendapatkan makanan antiradang yang terbaik iaitu Vivix dari Shaklee.

ubat endometriosis

Vivix

Vivix mengandungi sebatian polifenol yang telah mendapat perhatian ramai saintis kerana memberi manfaat dalam bidang kesihatan, termasuk kepada pesakit endometriosis.

Sebatian polifenol yang bersifat anti-radang membantu mengurangkan sakit. Bersifat anti neoplastik yang mencegah pembentukan sel asing dalam badan.

Polifenol juga berfungsi meningkatkan sistem imun dan juga berfungsi memelihara sel-sel badan.

Semua ini dibuktikan melalui sains.

Jom kita tengok apa kata penghidap endometriosis yang telah mengamalkan Vivix Shaklee.

menyembuhkan endometriosis

 

 

sakit endometriosis

punca endometriosis

 

Bagaimana Nak Dapatkan Vivix Shaklee?

Sebelum tu mungkin anda berminat nak baca tentang makanan-makanan antiradang yang lain yang boleh bantu masalah anda.

Boleh baca di sini –> Makanan AntiRadang Yang Boleh Membantu Pesakit Endometriosis

Mungkin masa untuk anda akhiri kesakitan dah tiba. So, saya cadangkan anda cuba lah Vivix Shaklee dan rasai sendiri kesannya kepada diri anda. Sebab kalau tunggu makin lama, hingga berlaku komplikasi mungkin lebih sukar untuk mengawal penyakit anda tu.

Hubungi saya sekarang untuk konsultasi dan tempahan produk.

Fyda – 012 621 1883 atau direct wasap

www.wasap.my/60126211883

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.