Endometriosis Boleh Beri Kesan Terhadap Mental, Ketahui Cara Untuk Atasi Masalah Ini

Endometriosis Boleh Beri Kesan Terhadap Mental, Ketahui Cara Untuk Atasi Masalah Ini

Endometriosis adalah 1 keadaan kompleks yang jadi kat wanita saja. Sebab masalah ni berlaku di tempat peranakan wanita. Dalam uterus wanita, lapisan paling dalam rahim, sepatutnya ada kat situ je, tapi dalam endometrosis, lapisan ni turut berada di tempat lain.

Lapisan ni dia akan bertindak balas dengan rembesan hormon. Maksudnya setiap bulan, bila hormon estrogen naik, lapisan ni menebal dan seterusnya bila berlaku haid, lapisan itu turut runtuh dan mengeluarkan darah macam haid. Juga akan menyebabkan keradangan, kesakitan dan menyebabkan jadi parut.

Kira-kira 10-15% wanita yang ada haid mengalami masalah ini. Namun begitu, penyebab endometriosis masih tak dapat dipastikan. Namun, teori yang paling popular ialah endometriosis terjadi disebabkan oleh estrogen berlebihan, darah haid dari rahim berpatah balik masuk ke dalam badan dan kajian terkini mengaitkan endometriosis dengan auto-imun.

Namun, ada juga pihak yang mengaitkan endometriosis dengan kekurangan nutrisi.

Nak tau tak apa nutrisi yang berkaitan?

endometriosis penyebab stress

Kaitan Antara Kekurangan Nutrisi Dan Endometriosis

Kekurangan nutrisi terjadi walaupun kita memang dah makan ikut piramid makanan dah, tapi memang nutrisi dalam makanan tu tak mencukupi. Ini memang fakta, walaupun anda makan sayur dan buat dengan banyak tapi tanah kita dah makin kurang nutrisi.

Ataupun, memang kita yang mengambil makanan yang salah. Makanan tak berkhasiat dan tidak seimbang.

Semua sistem dalam badan kita, termasuklah fiizikal dan mental memerlukan vitamin dan mineral. Jadi, secara keseluruhan, badan kita terjejas dengan kurang nutrisi – dari segi fisiologi dan psikologi.

Dalam 1 kajian yang dilaporkan dalam ‘Towards a Healthier 2010’ mengatakan bahawa seramai 50% dewasa kekurangan nutrien penting. Tapi ni di Britain la, tapi sebenarnya kat mana-mana di dunia ni pun mengalami masalah sama. Kecuali negara-negara miskin yang mengalami kekurangan makanan tu kan, tu sah-sah la.

Antioksida Untuk Mencegah Kerosakan Sel Dan Autoimun

Tapi, dalam keadaan yang kita rasa cukup ni, sebenarnya turut mengalami kekurangan nutrisi. Ramai wanita mengalami kekurangan zat besi, kalsium dan magnesium. Begitu juga dengan antioksida. Dengan kekurangan antioksida, perlindungan daripada kerosakan sel yang tak boleh dibaikpulih dan fungsi-fungsi penting badan termasuklah sistem hormon dan  sistem detoks boleh terjejas teruk.

Zink Dan Magnesium Semasa Stress

Zink dan magnesium digunakan dengan banyak dalam tempoh stress, sama ada stress secara fizikal atau mental. Dan endometriosis adalah keadaan stress fizikal, jadi keperluan kepada nutrisi ini lebih tinggi daripada biasa. Dalam keadaan stress dan semasa haid, wanita kehilangan separuh daripada bekalan magnesium.

endometriosis dan masalah mental

Zat Besi Hilang Bersama Darah

Wanita yang mengalami endometriosis juga mengalami pendarahan yang lebih banyak. Jadi, kehilangan zat besi juga lebih banyak. Kekurangan zat besi, bukan saja boleh menyebabkan anemia, tapi juga diperlukan sebagai neurotransmitter yang boleh menyebabkan masalah mental secara keseluruhan, kekeliruan, depresi dan kelesuan yang tak dapat dijelaskan.

Ini bermaksud, sangat penting untuk menambahkan nutrien ini dalam makanan, dan jika perlu perlu melalui suplimen kerana keperluan nutrisi ini adalah tinggi supaya boleh menguruskan endometriosis dengan bagus.

 

Apa Yang Boleh Dibuat Untuk Membantu Anda Yang Ada Endmetriosis

Walau apa pun penyebab endometriosis, kajian terus membuktikan bahawa nutrisi adalah aspek paling asas untuk membantu endometriosis. Dengan pemakanan yang baik, gaya hidup boleh menyokong keseluruhan badan, terutamanya imun dan sistem hormon.

Keradangan dapat dikurangkan, hormon dapat diseimbangkan. Seterusnya, in sha Allah masalah endometriosis terkawal. Kajian telah membuktikan terapi nutrisi lebih berkesan untuk mengurangkan sakit dan meningkatkan kualiti hidup.

Cadangan Suplimen Untuk Membantu Masalah Endometriosis

merawat endometriosis

Vivix

Vivix mengandungi sebatian polifenol yang telah mendapat perhatian ramai saintis kerana memberi manfaat dalam bidang kesihatan, termasuk kepada pesakit endometriosis.

Sebatian polifenol yang bersifat anti-radang membantu mengurangkan sakit. Bersifat anti neoplastik yang mencegah pembentukan sel asing dalam badan.

Polifenol juga berfungsi meningkatkan sistem imun dan juga berfungsi memelihara sel-sel badan.

Semua ini dibuktikan melalui sains.

Energizing Soy Protein

Membekalkan proten baik untuk membantu membina sel baru. Soya ESP bebas GMO dan dijamin ditanam dan diproses secara organik dan bebas daripada racun rumpai, racun serangga dan sebarang pengawet makanan.

ESP membekalkan kesemua asid amino yang diperlukan oleh badan dan membantu menguatkan sistem peranakan.

OmegaGuard

Mengandungi asid lemak omega-3 yang berfungsi sebagai anti radang untuk mengurangkan sakit

GLA Complex

Mengandungi asid lemak omega-6 yang membantu mengawal selia hormon wanita.

VitaLea, B Co dan Vita C

Vitamin dan mineral yang penting yang diperlukan oleh badan untuk fungsi normal.

Jadi, perlu ingat, walaupun kebanyakan sakit senggugut ialah fisiologikal, memang biasa berlaku dikalangan remaja tapi jika sakit berterusan dan sangat sakit, sebaiknya bawa jumpa doktor untuk rawatan lanjut. Jika endometriosis dikesan lebih awal, lebih senang untuk dikawal dan potensi sistem pembiakan boleh dilindungi.

Vitalea juga mengandungi zat besi untuk menggantikan semula zat besi yang banyak hilang melalui darah haid.

Selain itu juga, VitaLea turut mengandungi zink. Dan sebenarnya produk Shaklee ada produk zink sendiri.

Ostematrix

Gabungan kalsium, magnesium dan vitamin D yang diperlukan untuk fungsi badan yang sihat. Apa lagi wanita banyak kehilangan kalsium melalui darah haid.

Dan magnesium boleh membantu untuk mengawal pengecutan otot rahim untuk mengurangkan sakit senggugut semasa haid.

rawatan endometriosis

 

ubat endometriosis

kecutkan endometriosis

Ramai pesakit endometriosis tak dapat menggambarkan kesakitan dengan perkataan. Memang sakit sangat, hinggakan ubat tahan sakit pun dah macam gula-gula.

Anda boleh terus pilih untuk sakit setiap bulan hingga akhirnya terpaksa korbankan uterus dan ovari, atau cuba tukarkan gaya hidup kepada yang lebih sihat. Dan cuba berikhtiar dengan suplemen Shaklee.

Boleh whatsapp saya untuk info lanjut.

Fyda – 012 621 1883

www.wasap.my/60126211883

www.wasap.my/60126211883

www.wasap.my/60126211883

For more on the causative factors behind Endometriosis, look out for part 2 of this series ‘Endometriosis Part 2: The link to sugar’. To speak to one of our qualified in-house Nutritional Therapists, email enquries@wildnutrition.com. Our nutrition line is open between: 12.00 – 16.30, Monday – Friday.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.