Category Archives: Kanser

8 Punca Berak Berdarah. Nombor 8 Paling Menakutkan

8 Punca Berak Berdarah. Nombor 8 Paling Menakutkan Anak-anak yang sedang membesar adalah anugerah yang tidak ternilai. Antara perkara yang menakutkan ibu apabila mendapati anak berak berdarah. Sebenarnya orang tua pun boleh berak berdarah juga cuma kalau budak-budak tu mungkin risau sangat-sangat. Pendarahan melalui dubur biasanya disebabkan oleh luka pada kawasan sekitarnya, dan boleh sembuh sendiri walaupun mungkin mengambil masa. […]

Read more

4 Tanda Buang Air Besar Berdarah Mungkin Buasir

4 Tanda Buang Air Besar Berdarah Mungkin Buasir Dikalangan masyarakat kita, buasir adalah sesuatu yang memalukan dan tidak tidak patut dibincangkan secara umum. Walaupun mereka mengalami masalah buasir, rahsia itu perlu disimpan sehinggalah mereka berasa sakit, buasir sudah tidak boleh dimasukkan lagi atau mereka kerap berak berdarah. Buasir atau hemorrhoid adalah pembengkakan pada salur darah yang terletak di bahagian rektum […]

Read more

Mencegah Kanser Dengan Telomere Yang Sihat

Mencegah Kanser Dengan Telomere Yang Sihat Masa zaman belajar medik dulu, memang ada belajar sikit-sikit pasal telomere. Tapi, mungkin masa tu belum sampai tahap pemikiranku, maka memang tak berapa nak didaftar dalam otak. Bila dah belajar pasal cara pencegahan penyakit dengan nutrisi, rupanya telomere adalah sangat penting dalam pencegahan penyakit. Telomere adalah pelindung kromosom dalam setiap sel kita. Kromosom adalah […]

Read more

Adakah Endotmetriosis Penyebab Kanser Ovari?

Adakah Endotmetriosis Penyebab Kanser Ovari? Masa zaman student dulu, saya tak faham macammana tisu endometrium (lapisan tisu paling atas dalam ruang uterus) boleh tumbuh di tempat lain dan menyebabkan terjadinya endometriosis. Masa tu main hafal jelah ikut buku. Sekarang bila dah banyak jumpa kes-kes endometriosis, study lebih sikit lah. Baru faham. Sebenarnya ovari wanita tak bersambung dengan uterus. Ovari tu […]

Read more

Bagaimana Penghidap Kanser Tahap 4 Boleh Jadi Pelajar Cemerlang

Bagaimana Penghidap Kanser Tahap 4 Boleh Jadi Pelajar Cemerlang Mak dengan anak, hubungan yang sangat istimewa. Mak ni, bila anak batuk sikit2 aje pun dah risau. Apatah lagi bila dapat perkhabaran anak yang kita jaga sejak kecil kini disyaki menghidap kanser. Sempena Hari Kanser Sedunia saya nak share kisah seorang ibu yang berusaha untuk menyembuhkan anaknya yang disahkan menghidap kanser. […]

Read more

Cara Menghilangkan Sakit Endometriosis Dan Meningkatkan Kualiti Hidup

Cara Menghilangkan Sakit Endometriosis Dan Meningkatkan Kualiti Hidup Masa zaman kanak-kanak dulu mesti pernah main masak-masak, main kahwin-kahwin kan? Zaman dulu pemikiran budak lain. Kalau maian kahwin-kahwin mak ayah tak risau sangat, tapi budak-budak zaman sekarang ni, kalau diorang cakap main kahwin-kahwin, pantaulah jenis kahwin-kahwin yang macammana. Kanak-kanak sekarang advanced nya memang menakutkan. Tapi dulu kalau main kahwin-kahwin mesti ada […]

Read more

2 Punca Kanser Payudara Dan Bagaimana Nak Cegah

2 Punca Kanser Payudara Dan Bagaimana Nak Cegah Hormon Estrogen Penyebab Kanser Payudara Ada orang tanya saya kenapa expose kepada hormon estrogen dalam jangkamasa lama boleh menyebabkan kanser payudara, kenapa bukan kanser2 lain? Dalam tisu payudara, ada reseptor (penerima) hormon estrogen. Macam reseptor tu ialah mangga kunci & estrogen adalah anak kunci untuk membukanya. Bila estrogen dah buka, dia akan […]

Read more

Masih Adakah Harapan Untuk Pesakit Kanser Hidup Macam Orang Normal?

Masih Adakah Harapan Untuk Pesakit Kanser Hidup Macam Orang Normal? Kanser adalah antara penyakit yang boleh membawa kepada kematian. Bila disahkan menghidap kanser sebenarnya ramai orang dah putus harapan, dah patah semangat. Tapi ramai juga pesakit kanser yang berjaya melawan penyakitnya hingga kembali sihat seperti biasa. Harapan dalam diri dan sokongan orang sekeliling adalah kunci untuk pesakit-pesakit ini melawan takdir […]

Read more

Kenapa Soya Penyebab Kanser Payudara?

Kenapa Soya Penyebab Kanser Payudara? Saya rasa budaya membaca dah makin meningkat dalam masyarakat kita. Sebabnya bila saya suggest ESP Shakleee kepada sesiapa untuk apa2 masalah yang dihadapi, biasanya gastrik sebab saya dulu pun alami gastrik yang agak teruk & keadaan berubah lebih baik selepas amalkan ESP Shakleee. Bukan nak kata sekarang ni totally bagus, tapi lebih baik. Mereka2 ni […]

Read more

9 Tanda Mungkin Ketulan Payudara Adalah Kanser

9 Tanda Mungkin Ketulan Payudara Adalah Kanser Sepanjang minggu lepas, saya terima ramai pesakit perempuan yang mengadu masalah pada payudara. Ada yang mengadu ada ketulan, ada yang sakit dan ada yang bengkak susu. Dalam sehari, boleh dikatakan 2-3 orang datang mengadu dan bertanya kepada saya di komen. Syukur sangat sebab sekarang ni ramai wanita yang ada kesedaran kesihatan dan ambil […]

Read more
1 2 3