Cara Suruh Suami Berhenti Merokok Tanpa Perlu Gunakan Suara

cara nasihat suami berhenti merokok

Cara Suruh Suami Berhenti Merokok Tanpa Perlu Gunakan Suara

Rokok, rokok, rokok…

Sekali hisap pasti ketagih.

Saya cukup bimbang dengan masalah ketagihan merokok orang zaman sekarang. Yang sangat membimbangkan, menyedihkan, dan buat saya rasa angin sangat ialah bila orang itu masih muda, dalam lingkungan 20-an.

Sempatlah mencari maklumat tentang isu rokok sikit, rata-rata mula merokok lepas habis sekolah kerana ikut kawan-kawan. Ada yang cakap sudah cuba berhenti merokok tapi tak dapat kononnya diri dah sebati dengan rokok, dan ada orang cakap bahaya kalau berhenti terus merokok macam tu.

cara nasihat suami berhenti merokok

sumber : DailyMail

Sebenarnya saya lagi sedih bila orang wanita dan kanak-kanak yang berbau rokok. Rupanya sebab si suami merokok depan dia dan anak-anak. Alahai, mana rasa sayang pada anak-anak tu. Berbuih mulut isteri nasihat, membebel tapi masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Isteri-isteri nak bantu suami berhenti merokok dengan mudah tak? Tanpa bersuara pun. Tak perlu bebel-bebel bazir air liur dah.

Saya kongsikan video seorang lelaki yang merokok sejak umur 14 tahun. Tapi 1 je, dia memang ada keazaman yang tinggi lah. Memang betu-betul nak berhenti merokok.

Macam-macam cara dibuat untuk berhenti merokok. Dari nikotin patch, rokok elektronik, kunyah chewing gum dan macam-macam lah. Tapi, semua pun tak jadi. Betul tak?

Saya turut bersimpati kepada mereka yang benar-benar sudah cuba untuk berhenti merokok namun masih belum berjaya. Semoga video di bawah dapat membantu orang-orang yang ingin berhenti merokok.

Kenapa begitu susah berhenti merokok?

Semua tahu dalam rokok terdapat nikotin yang menjadikan ketagihan. Nikotin adalah bahan kimia semulajadi yang terdapat dalam badan kita yang boleh merangsang saraf-saraf gembira.

Biasa kan kita dengan orang stress akan merokok dan akan rasa lebih tenang dan relaks?

Namun kegembiraan dan ketenangan ini hanyalah sementara sahaja dan selepas kesan dadah itu berkurang, badan akan kembali mahukan dadah tersebut dan seseorang itu mungkin rasa resah, tak senang duduk. Jadi, terpaksalah top up lagi.

Yang kedua, seseorang itu tidak tahu atau tidak mahu menguruskan tekanan yang dihadapi. Dalam fikirannya, hanya rokok, rokok dan rokok sahaja yang boleh menyelesaikan masalah stress yang dihadapi.

Tips untuk berhenti merokok.

1. Tekad

Bertekad untuk berhenti. Ada tak benda yang awak benci sampai awak tak nak tengok pun benda tu, tak nak fikir pun. Jadikan rokok salah satu daripada nya. Kembali kepada rokok bererti jilat ludah sendiri. Dah benci kan tadi?

2. Cuba bertenang dan tarik nafas panjang

Ketika hembuskan nafas, bayangkan anda membuang kotoran-kotoran dalam paru-paru.

3. Bergaul dengan ramai orang

Kalau boleh bukan dengan kawan-kawan merokok ye. Kalau yang bawa rotan bila awak merokok tu lagi baik. Cari geng-geng yang sokong orang ingin berhenti merokok, kumpulan NGO ke. Tak pun, join NGO kanser. Mesti awak akan ada kesedaran untuk berhenti merokok.

4. Kurangkan pengambilan kafein

Kafein menjadikan badan rasa gumuruh dan meningkatkan kadar degupan jantung. Keadaan ini boleh menyebabkan stress dan awak lebih cenderung untuk merokok balik.

5. Jaga kesihatan diri

Sayang diri sendiri. Allah jadikan kita dalam keadaan paling sempurna, janganlah dirosakkan pula. Amalkan pemakanan sihat, minum banyak air dan belajar untuk mengawal stress dengan cara yang lain selain daripada merokok.

Bantu Berhenti Merokok Dengan Suplemen Shaklee

Suplemen bukanlah ubat yang boleh berhentikan ketagihan merokok tapi suplemen bekalkan badan kita dengan nutrisi yang diperlukan dan membantu organ-organ perkumuhan buang toksin dalam badan yang dikumpul oleh rokok.

Saya sangat-sangat suggest Set Detoks dulu untuk semua kotoran tu. Yang bestnya Set Detoks Shaklee ni, disusun oleh saintis-saintis hebat di Shaklee. Bukan saja nak buang toksin dalam badan, tapi juga bekalkan zat yang diperlukan oleh badan.

Ada banyak lagi faedah jika buat progam detoks ni. Antaranya berat badan turun dan susah nak naik balik.

buang toksin dalam badan

 

 

Sebagai isteri, mestilah nak suami kita sihat kan? Sebab tulah yang kita pilih untuk hidup bersama-sama sampai lah mati, in sha Allah.

Tentu tak tahan kalau dia dah letak diri dia dalam bahaya. Tapi, sebenarnya orang yang sedut asap rokok tu lagi dalam bahaya, iaitu isteri dan anak-anak dia lah.

Tak perlu bazirkan air liur membebel, suap je suplemen ni. In sha Allah.

cara isteri nasihatkan suami berhenti merokok

Untuk tempahan atau info lanjut, boleh whatsapp saya Fyda di 012 621 1883

Atau, isi borang di bawah, saya akan respon secepat mungkin. In sha Allah..

Atau jika anda guna debit kad atau kredit kad, boleh buat pembelian sendiri kemudian hubungi saya untuk cara makan vitamin. Boleh klik gambar di bawah.

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *