Cara Kawal Diabetis Untuk Kurangkan Risiko Luka Di Kaki

Luka di kaki lambat sembuh

Cara Kawal Diabetis Untuk Kurangkan Risiko Luka Di Kaki

Bahagian kaki, terutamanya tapak kaki dan buku lali sangat mudah terdedah kepada luka sebab kawasan ni paling cepat rosak saraf dan salur darah yang sempit menyebabkan pengaliran darah juga berkurang. Sebab tu kalau ada luka di kaki, jadi lambat sembuh dan mudah terdedah kepada jangkitan kuman.

Masalahnya ialah bila tak ada rasa sakit dan kaki tak diperiksa pula, kuman akan terus membiak melalui luka, hinggalah kawan tersebut jadi busuk dan tak dapat diselamatkan lagi.

Dalam orang kencing manis, kes orang kena potong kaki memang sangat tinggi. Sebab tak nak jangkitan merebak ke bahagian anggota lain, doktor terpaksa potong kaki. Sebab tu lah sangat penting untuk mencari cara cepat sembuhkan luka kencing manis mengawal gula dengan berkesan.

Paling utama ialah jaga kesihatan baik-baik sebelum disahkan menghidap kencing manis.

Luka di kaki lambat sembuh

Bagaimana Kencing Manis Tak Terkawal Meningkatkan Risiko Jangkitan Bila Ada Luka

1. Paras gula yang tinggi

Gula ni bukan saja kita suka makan. Kuman pun suka. Dalam keadaan gula tinggi dalam darah, kuman senang membiak. Bila dah banyak kuman, luka pun automatik lambat baik.

Gula yang tinggi juga menyebabkan darah jadi lebih pekat. Jadi, peredaran darah tak lancar. Bila peredaran darah tak lancar, oksigen dan nutrien sukar dibawa ke tempat luka. Jadi luka pun lambat nak sembuh.

2. Salur darah yang sempit

Pesakit kencing manis biasanya cenderung untuk membentuk aterosklerosis pada salur darah. Jadi, salur darah jadi lebih sempit. Ditambah dengan darah lebih pekat, jadi pengaliran darah ke tempat luka jadi makin lambat.

3. Sistem imun yang rendah

Sistem pertahanan badan pesakit diabetes adalah rendah berbanding orang biasa walaupun pesakit itu rasa sihat saja. Jadi, bila sistem imun rendah, kalau kuman masuk sukar nak lawan.

4. Kerosakan saraf

Gula yang tinggi boleh menyebabkan kerosakan saraf. Saraf yang paling cepat rosak dalam pesakit kencing manis ialah saraf kaki. Bila saraf dah rosak, ada luka pun takkan rasa sakit. Itulah luka tak perasan, jadinya luka tu makin memburuk.

Bagaimana Cegah Luka Bagi Pesakit Kencing Manis

Bila seseorang kena kencing manis, kaki adalah antara organ paling penting untuk dijaga. Sebab tu pesakit kencing manis akan diajar cara untuk memeriksa kaki untuk mengesan luka. Temujanji juga akan diberikan untuk memeriksa kaki, untuk kesan kalau ada luka atau kerosakan saraf.

Tapi, nak jaga supaya bacaan gula sentiasa cantik dan pesakit juga perlu tingkatkan sistem imun untuk membantu badan melawan jangkitan kuman.

Cadangan Supleman Untuk Bantu Kawal Paras Gula Dan Tingkatkan Imun

cara merawat luka kencing manis

 

VIVIX

Kandungan polifenol dalam Vivix adalah antioksida yang kuat yang bertindak mengawal gula melalui 4 cara dan dibuktikan melalui kajian,

1. Mengawal penghasilan gula

Polifenol menghalang tindakan enzim yang memecahkan karbohidrat kepada gula ringkas.

2. Mengawal penyerapan gula

Polifenol mengawal penyerapan gula sama ada dari usus ke salur darah atau gula yang diserap oleh sel.

3. Meningkatkan sensitiviti sel kepada insulin

Sebenarnya dalam badan pesakit kencing bukan takde insulin. Insulin banyak tapi sel tak sensitif dengan insulin tu. Ada juga yang gelarkan insulin malas. Insulin yang banyak ni sebenarnya sangat bahaya sebab darah jadi lebih pekat.

Polifenol bantu tingkatkan sensitiviti sel kepada insulin. Jadi, insulin tu boleh la diguna  semula.

4. Meningkatkan penghasilan insulin dengan segera sebaik sahaja paras gula darah meningkat.

NUTRIFERON

Nutriferon adalah suplemen terbaik untuk penghasilan interferon secara semulajadi dalam tubuh.

Interferon adalah salah 1 komponen sistem imun yang sangat power. Malah, dunia perubatan sekarang menggunakan interferon untuk merawat kanser dan penyakit Hepatitis B.

Untuk dapatkan produk yang in sha Allah boleh bantu anda atau ahli keluarga untuk lebih sihat, boleh hubungi saya di 012 621 1883 (Fyda Noh)

Klik saja link ini untuk whatsapp (www.wasap.my/60126211883)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *