Berat Badan Naik Orang Kata Tandanya Bahagia, Tapi Rupa-Rupanya Tanda Stress

berat susah turun

Berat Badan Naik Orang Kata Tandanya Bahagia, Tapi Rupa-Rupanya Tanda Stress

Apa yang anda selalu buat bila stress? Adakah mencari makanan ialah salah 1 cara anda nak lepaskan diri daripada tekanan itu?

Memang ramai antara kita yang cari makanan bila rasa stress.

Nak tau kenapa?

Kerana stress telah mengganggu hormon dan hormon ini jadikan kita monster yang mentekedarah.

Bagaimana Stress Menjadikan Kita Lapar?

Walaupun selalunya bila cakpa pasal hormon, kita lebih fokus kepada hormon wanita, namun sebenarnya dalam badan kita ada hormon-hormon lain. Antara organ yang paling penting ialah kelenjar adrenal, yang terletak di atas buah pinggang. Kelenjar adrenal ini sangat penting bila kita stress, sebab ia menghasilkan hormon stress.

Hormon yang mengawal stress tu ialah kortisol dan adrenalin, mungkin anda pernah dengar sebelum ni.

Kalau nak dengar pasal stress dan bagaimana hormon ni bertindak balas dengan stress, boleh klik video ni.

Walau apa pun yang terjadi dalam badan kita, paras gula akan meningkat untuk membekalkan tenaga segara kepada badan untuk menghadapi stress itu.

Tapi ia menjadi sesuatu yang tak bagus apabila kita bercakap soal kelaparan dan kenaikan berat badan yang dikaitkan dengan stress.

Sebabnya bila stress, badan akan menarik gula daripada tempat simpanannya. Bila stress tu dah berakhir, badab kita dah tak cukup tenaga. Sebab tu, lepas tu kita akan rasa lapar.

Lagi teruk kalau kita mengalami stress yang kronik, yang mana hormon kortisol akan sentiasa tinggi dan badan memerlukan gula yang berterusan.

Apa Kesannya Hormon Stress Ni Tinggi?

Disebabkan badan perlukan bekalan gula berterusan, kita akan jadi cravings atau mengidam terutamanya makanan manis sebab nak cukupkan bekalan gula dengan segera.

Jadinya pilihan kita, kek, coklat yang sedap pada pandangan mata.

So, macam tulah stress menyebabakan kelaparan.

Sekarang, kita ada juga keadaan stress kronik, yang bukan saja melibatkan hormon stress, tetapi hormon yang mengawal kelaparan.

  • Leptin – Hormon ini yang kita suka, sebab boleh membantu kita rasa kenyang dan elakkan makan lebih.
  • Ghrelin – Ini yang kita tak suka, sebab ghrelin yang buat kita rasa lapar dan menyebabkan berat badan meningkat.

Dalam keadaan stress, hormon yang mengawal kelapran ini akan terganggu.

Contohnya macam ni,

Stress boleh menganggu tidur. Pernah dengar tak orang kata kalau selalu tidur lambat, badan cepat gemuk. Sebabnya bila tidur kita tak cukup, hormon leptin akan menurun dan ghrelin meningkat. Sebab tu, orang lambat tidur ni, mesti rasa nak makan je.

So, ini adalah salah 1 jalan bagaimana stress atau tekanan kronik mempengaruhi kelaparan dan menyebabkan kenaikan berat badan.

Untuk wanita yang dalam fasa pre-menopaus dan berada dalam keadaan stress pula. Sebab hormon kortisol dan progesteron berasal daripada bahan yang sama. Jadinya, bila stress lebih banyak kortisol dibuat dan kurang progesteron.

Disamping tu juga, hormon estrogen lebih tinggi dan menyebabkan dominasi estrogen dan menyebabkan pelbagai simptom estrogen tinggi ni termasuklah mengidam makanan manis, peningkatan berat badan dan masalah kesihatan berkaitan wanita.

So, perubahan hormon semasa menopaus tu jadi tunggang terbalik.

berat susah turun

Apa Yang Boleh Dilakukan Untuk Mengembalikan Hormon Yang Stabil

Cara yang paling berkesan ialah dengan mengawal stress.

Ada banyak benda yang boleh dibuat, antaranya ialah dengan melatih diri untuk bertenang dan bermeditasi.

Luangkan masa untuk bersenam dan sibukkan diri dengan sesuatu untuk melupakan penyebab stress anda tu.

Dapatkan tidur yang cukup.

Tapi tentu susah kan, nak paksa diri untuk tidur,

Yang terakhir tapi paling penting ialah sokong badan dengan nutrisi yang sesuai untuk mengawal stress

Vivix

Stress dan juga kemurungan akan menyebabkan banyak sel sel tubuh mengalami kerosakan. Vivix membantu untuk memastikan sel sel sihat terbina untuk menggantikan sel sel yang rosak disebabkan masalah kemurungan.

Omega Guard

Pernah tak anda dengar, depression atau kemurungan juga adalah kerana kekurangan nutrisi iaitu Vitamin D dan juga Omega-3? Omega-3 EPA yang terkandung didalam Omega Guard mampu memberi kesan positif terhadap emosi seseorang. Jadi, ambillah Omega Guard sebagai supplemen harian kita semua.

Lechitin

Kolina (Choline) adalah satu komponen asetilkolina neurotransmiter yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf. Kolina ini terdapat di dalam soya lecithin. Sangat penting untuk pemikiran yang cerdas dan fungsi menyimpan memori.

B-Complex

Satu lagi vitamin wajib diambil ialah B-Complex. Vitamin B terkenal dengan vitamin anti stress. Ya ia mampu meningkatkan mood seseorang. Vitamin B5 yang terkandung dalam B-Complex berfungsi mengawal kelenjar adrenal. Ia utk kuta merasa lebih relax. Sementara vitamin B6 yang terkandung di dalam B-Complex adalah penting untuk metabolisme asid amino dalam proses sentesis neurotransmiter dopamine dan serotanin untuk mengawal masalah stress dan kemurungan.

vitamin untuk stress

Nak dapatkan suplimen ini boleh hubungi saya di 012 621 1883 (Fyda)

Atau klik link ni saja,

Saya Nak Order Set Stabilkan Hormon

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.