Benarkah Makan Ayam Berisiko Merebakkan Sel Kanser Dengan Lebih Cepat?

bahaya ayam suntik

Benarkah Makan Ayam Berisiko Merebakkan Sel Kanser Dengan Lebih Cepat?

Dah lama tak dengar khabar pelakon Zaibo. Tahu-tahu meninggal sebab kanser esofagus.
Saya suka tengok dia berlakon jadi bapa Misha dalam Spanar Jaya. Nampak kebapaan tu.
Tapi bila tengok gambar dia masa sakit tu, tak sanggup rasanya nak tengok. Kurus sangat.

Anda pernah dengar tak pesakit kanser tak boleh makan atau kena kurangkan protein sebab protein tu makanan kanser?

Jadi, kalau makan protein, kanser akan cepat membiak dan merebak. Jadinya sebab ramai antara kita yang setiap hari makan lauk ayam je, maka dikatakan ayam itu ialah sumber protein bahaya dan merupakan penyebab kanser dan merebakkan kanser dengan cepat.

Kenyataan ini sebenarnya bukan salah sepenuhnya tapi agak kurang tepat.

Protein sangat diperlukan oleh badan kita dan sangat diperlukan oleh sel-sel yang normal. Dan dalam badan pesakit kanser tu, bukan semua sel ialah kanser. Masih ada sel-sel yang normal.

bahaya ayam suntik

Kenapa Pesakit Kanser Sangat Perlukan Protein

Protein ialah asas yang sangat-sangat diperlukan untuk pembentukan sel-sel baru yang sihat. Dan juga untuk baiki sel-sel yang rosak. Tanpa protein yang cukup, pesakit tu mungkin ambil masa yang lama untuk sembuh daripada penyakit dan rawatan kanser tersebut.

Protein juga diperlukan untuk membentuk antibodi bagi menguatkan sistem imun badan. Pesakit kanser ni sistem imun dia rendah. Sebab penyakit tu sendiri dan sebab rawatan kemoterapi.

Average protein yang diperlukan adalah 45-60g sehari. Bagi pesakit yang sedang menjalani kemoterapi, disarankan mengambil diet protein yang tinggi iaitu 1.2g/kg/hari – average 70g sehari.

Jadi, mengikut saranan American Cancer Society – 2/3 protein yang diperlukan badan diambil dari sumber tumbuh-tumbuhan seperti soya, kekacang. Yang 1/3 lagi dari boleh la dari sumber haiwan.

Protein Haiwan Mungkin Perlu Dielakkan Oleh Pesakit Kanser

Protein yang perlu dielak tu mungkin protein haiwan yang dicucuk hormon, cucuk antibiotik supaya binatang cepat gemuk dan elakkan penyakit. Selain itu, sebab protein haiwan juga turut mengandungi lemak, kolesterol dan hormon mungkin itu juga tidak sesuai untuk penghidap kanser.

Malah, menurut Pensyarah Fakulti Farmasi UiTM, Dr Mohd Zulkefeli Md Jusoh, kekerapan memakan ayam khususnya daripada jenis ayam daging akan membawa ketidakseimbangan hormon kepada tubuh, yang dalam tempoh jangka panjang akan menyebabkan risiko penyakit kanser (Utusan Malaysia).

Antara pilihan yang sesuai ialah haiwan yang ditanam secara organik dan tidak diberikan suntikan hormon untuk pembesaran.

Protein tumbuhan pun, sebaiknya cari yang organik ya. Dan kalau ada protein yang PDCAAS skornya 1 dan lengkap dengan semua asid amino dah tentu antara pilihan terbaik kan?

Pilihan Protein Terbaik Untuk Pesakit Kanser

Jadi saya nak cadangkan minuman protein daripada soya yang dikeluarkan oleh Syarikat Shaklee yang mengandungi kesemua asid amino yang diperlukan oleh badan kita.

cara menurunkan tekanan darah

cara merawat kanser

ubat kanser

penawar kanser

menyembuhkan kanser

kanser boleh sembuh

Iaitu Energizing Soy Protein (ESP).

Minuman ESP ni dibuat daripada soya yang organik. Sumber protein daripada tumbuhan adalah lebih mudah dihadam dan tidak mengandungi bahan-bahan yang menyumbang kepada kanser atau merosakkan buah pinggang.

Kajian menunjukkan isoflavon, bahan kimia yang terdapat dalam soya sangat membantu pesakit kanser. Isoflavon didapati boleh mencegah pertumbuhan sel kanser dan mengurangkan risiko osteoporosis di kalangan wanita. 

Kajian menunjukkan bahawa genistein dan daidzen menyekat pertumbuhan pembuluh darah baru yang menyebabkan pertumbuhan tumor. Ahli sains juga menyedari bahawa genistein membantu meningkatkan keberkesanan rawatan kanser. Institut Kanser Kebangsaan Amerika Syarikat ketika ini, mengkaji kemungkinan menggunakan genistein sebagai ubat mencegah kanser.

Kelebihan yang ada pada ESP Shaklee ialah soya ditanam secara organik dan merupakan soya non-GMO. Lagi pula ESP Shaklee mempunyai skor PDCAAS 1. Merupakan pilihan protein terbaik kepada semua orang.

Kalau berminat nak dapatkan ESP, boleh hubungi saya di 012 621 1883.

Tapi, saya nak cerita juga tentang produk Shaklee yang paling premium ni.

Iaitu Vivix.

Vivix mengandungi polifenol tumbuhan dan merupakan minuman yang mengandungi antioksida yang sangat tinggi. 1 sudu Vivix membekalkan ORAC value yang diperlukan oleh badan, iaitu 3000-5000 ORAC.

*ORAC ialah Oxygen Radical Absorbance Capacity – iaitu cara untuk menyukat kebolehan antioksida menghilangkan radikal bebas. Menurut kajian, ORAC antara 3000-5000 unit mempunyai kebolehan antioksida yang optimum.

Vivix yang dibuat daripada anggur muskadin, lobak ungu, elderberry dan knotweet Jepun ni mengandungi resveratrol yang terbukti dalam kajian boleh merencatkan pertumbuhan sel kanser.

Menurut Dr. Eleanor G. Rogan, seorang Profesor dari Universiti Of Nebraska Medical Center-Resveratrol berupaya untuk mencegah peringkat permulaan kanser dengan menghalang pembentukkan estrogen DNA adducts ( sebatian kimia yang menyebabkan kanser yang melekat pada DNA). Dengan ini mereka percaya bahawa seluruh sel kanser akan berhenti merebak sepenuhnya.

kanser boleh sembuh

merawat kanser perut

kanser ovari

kanser payudara

rawatan kemoterapi

sembuhkan kanser ovari

 

Shaklee Menyokong Kesihatan, Bukan Ubat Untuk Merawat

Ramai yang salah anggap bahawa bila makan vitamin tak perlu makan ubat dan rawatan doktor.

SALAH tu.

Ubat, rawatan doktor WAJIB diteruskan. Vitamin ini adalah makanan yang lengkap dengan nutrisi penting untuk badan kita. Membantu kuatkan sistem imun badan, sihatkan sel sel badan supaya badan kita sendiri kuat melawan sel barah. Suplemen ini telah dihasilkan oleh saintis yang pakar dalam bidang nutrisi, perubatan dalam menghasilkan supplement yang membantu badan melawan penyakit

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan vitamin, anda boleh menghubungi saya

Fyda Noh 012 621 1883

atau klik direct wasap (www.wasap.my/60126211883)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *