Belajar Memulakan Bisnes Melalui Sistem Yang Patuh Syariah

Belajar Memulakan Bisnes Melalui Sistem Yang Patuh Syariah

Teringat saya masa dulu-dulu saya nak buat bisnes Shaklee. Saya join Shaklee masa belum kahwin dan nak buat bisnes lepas dah kahwin. Memang marahlah suami saya. Maklumlah bisnes Shaklee ialah MLM dan bisnes MLM sering dipandang negatif oleh sesetengah pihak yang tak faham.

Orang selalu ingat asal MLM je kena cari orang, kena rekrut orang. Saya tahu sekarang ni ramai orang mengalami masalah kewangan, tapi bila saya ajak untuk buat bisnes sama-sama, soalan yang biasa sangat saya terima;

“Bisnes awak ni jenis nak kena cari-cari orang ek?”

Dek Non, dah namanya pun bisnes. Bukankah bisnes itu satu bentuk muamalah. Muamalah kan hubungan antara manusia. Jadi, memanglah kena cari orang untuk jual produk kita, takkan nak cari kambing pulak. Kita jual produk, sah-sah nak suruh orang beli dan produk untuk kegunaan orang. Carilah orang untuk menjualkan produk itu. Orang yang menjual makanan kucing atau makanan burung pun cari tuan binatang tu untuk jualkan makanan kucing tersebut. Bukannya dicari kucing.

Betul tak?

belajar memulakan perniagaan

Konsep MLM ialah konsep francais

Konsep MLM sebenenarnya sama juga dengan konsep francais, yang buka-buka cawangan tu. Orang-orang di bawah kita (downlines) adalah wakil kita yang mungkin berada di tempat yang jauh daripada kita. Jadi, kalau orang kawasan itu ingin berurusan, kita boleh pass sahaja kepada ‘cawangan’ kita tu. Yang bezanya, downlines bukan pekerja kepada uplines. Bisnes tu bisnes dia sendiri, jadi terserah kepada dia bagaimana nak kembangkan bisnes dia.

Kalau awak nak tau dengan lebih lanjut, kenalah join Shaklee di bawah saya.

Kalau dari sudut negatif, MLM sering dikaitkan dengan :

1. Duit, duit, duit

2. Orang atas goyang kaki dan makan hasil daripada orang bawah

3. Rekrut orang, rekrut orang, rekrut orang untuk dapatkan bonus.

Kalau rasa perlu belajar lagi, silakan belajar lagi dan bezakan sistem MLM daripada sistem piramid. Kalau bisnes awak tu tak tahu apa yang dijual dan nak dapat bonus kena daftarkan sekelian-sekelian orang, mungkin itu adalah sistem piramid.. Kalau sistem piramid mungkin orang atas hanya goyang kaki saja tunggu saja nak nikmati hasil orang bawah. Tapi kalau MLM, semua orang akan nikmati hasil yang diusahakan sendiri. Tak perlu ada perasaan atau nak perasan sangat,”upline kerah2 aku sebab nak dapat point daripada aku lah tu..”

Mereput la awak kalau nak fikir macam tu. Sebaliknya kena bersyukurlah kalau anda sentiasa dikerah oleh upline untuk buat kerja sebab dia nak tolong kembangkan bisnes awak, kembangkan organisasi awak. Dia tak kisah pun kalau awak nak terus berfikiran negatif macam tu, nak terus mereput macam tu. Awak bergerak atau tidak, bisnes dia tetap berkembang.

Pandangan Adibah Noor mengenai bisnes Shaklee

Dalam 1 National Conference Shaklee, Adibah Noor telah dipilih menjadi MC untuk majlis gilang-gemilang itu. Dengar ya apa yang Adibah Noor cakap. Lepas tu baru awak akan sedar bahawa duit itu hanyalah alat, dan bukanlah matlamat kita. Kita tak perlukan duit untuk bahagia, tapi kita akan bahagia bila tahu kenapa kita perlukan duit.

Beza MLM Shaklee Dgn MLM Haram Jadah from iReach HD on Vimeo.

Tapi, seriusly saya buat bisnes Shaklee kan, memang tak pernah cari orang setakat ni. Tak perlu nak kejar-kejar orang ajak keluar makan konon tapi duk cerita pasal bisnes pula. Sebab ada teknik yang saya guna. Setakat ni, memang saya tunggu orang datang je.

Kalau nak join bisnes Shaklee dan belajar teknik saya tu, boleh whatsapp saja saya di 012 621 1883.

www.wasap.my/60126211883

Hidup ini terlalu singkat untuk pilihan yang salah dan mensia-siakan hidup orang lain.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *