Bagaimana Kanser Terjadi Yang Pasti Mengejutkan Anda

Adakah kanser boleh berjangkit?

Bagaimana Kanser Terjadi Yang Pasti Mengejutkan Anda

Tiada yang lebih susah dalam pekerjaan saya melainkan bila melawat terpaksa berdepan dengan pesakit atau ahli keluarganya dan mendedahkan bahawa beliau telah menghidapi penyakit kanser. Kanser adalah penyakit yang sangat tidak menyenangkan dan semua orang tidak mahu mendengarnya, termasuklah orang yang meletakkan diri dalam risiko mendapat penyakit kanser.

Apa sebenarnya penyebab penyakit kanser? Mengapa kanser lebih cenderung berlaku kepada seseorang dan bukan orang lain? Kenapa kanser seolah-olah menular dalam keluarga? Adakah kanser penyakit genetik atau penyakit berjangkit?

Banyak persoalan-persoalan yang bermain di fikiran mengenai penyakit yang dikatakan tiada penyembuh ini.

Adakah kanser boleh berjangkit?

Kenapa kanser boleh terjadi dalam keluarga?

Penyebab kanser yang mungkin mengejutkan

Ramai yang sudah tahu apakah yang boleh menyebabkan kanser, termasuklah makanan yang kita makan hari-hari. Pendedahan berlebihan kepada matahari.  Rokok, yang menjadi kegemaran ramai orang. Pencemaran, radiasi, lemak dan gula berlebihan dalam pemakanan dan apa sahaja yang dikenali sebagai karsinogen dalam istilah perubatan.

Jadi, sebenarnya setiap hari sama ada sedar atau tidak, suka atau tidak, kita sentiasa terdedah kepada bahan yang dipanggil karsinogen ini lebih tinggi berbanding generasi terdahulu. Apa sebenarnya yang menyebabkan karsinogen ini mencetuskan kanser? Apa persamaan yang ada pada kesemua bahan-bahan ini? Adakah semua orang terdedah dengan penyebab diatas akan mendapat kanser?

Tekanan oksidatif (oxidative stress) adalah Kunci Penyebab Kanser.

Pelbagai kajian dilakukan untuk memahami kanser dengan lebih teliti. Ramai pengkaji muncul dengan pelbagai teori penyebab sebenar kanser, namun satu pun teori boleh menerangkan dengan lengkap pertumbuhan penyakit ini dalam badan manusia.

Dr.Peter Kovacic dalam review yang dimuatkan dalam Current Medical Chemistry 2001 menyatakan, “Dalam banyak-banyaj teori yang dicadangkan, oxidative stress adalah teori yang paling logik dan paling sesuai digunakan dalam menerangkan perkembangan sel kanser”

Oxidative stress adalah keadaan apabila oksigen yang digunakan untuk penghasilan tenaga telah menghasilkan radikal bebas secara tidak terkawal dan mula merosakkan sel badan yang normal.

Kajian yang dilakukan oleh Dr Kovacic dan kumpulannya menyokong bukti perubatan yang mana apabila radikal bebas dibenarkan berada disekitar nukleus sel, ia boleh merosakkan sel dari peringkat DNA seterusnya akan membentuk tisu yang tidak normal dan inilah yang dipanggil sel kanser.

Secara normal, sistem pertahanan badan akan bertindak untuk membaiki sel yang telah rosak ini, namun jika sel yang rosak terlalu banyak sudah tentu sel imun ini tidak mampu untuk membaiki apalagi mereka sendiri juga mempunyai risiko untuk mengalami kerosakan DNA.

Proses kanser terjadi

kanser boleh disembuhkan

Proses kejadian kanser adalah proses yang lama, dan sel yang rosak boleh dibaiki semula pada peringkat awal.

Sebelum kanser dikesan, sel-sel ini melalui satu proses yang panjang dan biasanya mengambil masa bertahun-tahun.  Untuk orang dewasa, kanser mungkin mengambil masa selama 20-30 tahun untuk menunjukkan simptomnya daripada masa berlakunya kerosakan DNA. Sementara sel kanser mungkin lebih cepat membiak dalam kanak-kanak kerana pertumbuhan sel adalah lebih cepat.

Dr. Donalds Malin, seorang ahli kimia dari Seattle, US yang menjalankan kajian keatas sel kanser payudara percaya bahawa radikal bebas ini yang merosakkan DNA sel, seterusnya menyebabkan sel membiak sebagai sel yang tidak normal.

20 tahun yang lepas, pengkaji percaya bahawa kesemua penghidap kanser mempunyai genetik kanser. Namun sekarang mereka mula percaya bahawa mereka yang menghidap kanser mungkin mempunyai genetik yang lebih sensitif oxidative stress dan ini menerangkan mengapa kanser dikatakan boleh menjadi penyakit keluarga.

Pada peringkat awal, sel-sel yang rosak ini boleh dibaiki semula oleh sistem pertahanan badan. Namun, apabila kerosakan terlalu banyak, dan pembaikinya semakin berkurang, sel yang rosak tidak dapat dibaiki dan terus membiak sebagai sel tidak normal. Dan inilah dinamakan kanser.

INFO:

Penyakit genetik adalah seperti thalassemia yang mana boleh diwarisi kepada anak-anak. Oleh sebab itu, jika seseorang mempunyai genetik thalassemia atau menghidap thalassemia dinasihatkan memeriksa status pasangan sebelum berkahwin untuk mengelakkan penyakit itu diwarisi kepada anak-anaknya.

Namun, orang kata kalau dah jodoh apa boleh buat kan?

Bolehkah kanser dicegah?

Saya pernah dengar orang cakap dalam badan kita memang ada sel kanser, tapi bergantung sama ada sel itu diaktifkan atau tak. Mungkin itu betul. Tapi, sebenarnya sel kita ni adalah sel hidup yang berkembang dan mati bila tiba masanya. Proses pertumbuhan sel memerlukan sel meniru DNA sel yang sebelum ni.

Tapi, jika kekurangan nutrisi tertentu ataupun sel itu dirosakkan oleh pencemaran-pencemaran yang berlaku dalam badan kita, maka sel akan rosak. Secara normalnya, sel rosak akan dibunuh oleh sistem imun badan, atau dia sendiri akan mati melalui proses biokimia dia.

Tapi, jika sel yang rosak terlalu banyak sampai sistem imun pun tak boleh kawal, tak mustahil sel itu akan berkembang sebagai sel tak normal ataupun sel kanser lah.

Saya nak perkenal 1 antioksida iaitu resveratrol yang menjadi antara topik hangat dikalangan saintis yang sedang mengkaji suplemen antipenuaan.

Banyak manfaat kesihatan yang terdapat dalam resveratrol. Manfaat untuk penyakit kanser ialah :

1. Resveratrol boleh merencatkan sel-sel kanser termasuk daripada tisu payudara, prostat, perut, usus, pankreas dan tiroid.

Kajian resveratrol merencatkan sel kanser.

2. Kajian ke atas haiwan menunjukkan resevatrol yang dimakan, disapu pada tempat kanser atau suntikan resveratrol boleh merencatkan pertumbuhan kanser yang disebabkan oleh bahan kimia termasuk kanser perut dan usus, kanser hati, kanser kulit, payudara, prostat dan paru-paru.

3. Kesan anti-kanser yang dikaji ke atas tikus menunjukkan resveratrol merencatkan pertumbuhan sel kanser, mendorong ‘kematian’ sel yang rosak. Macam saya cakap tadi, sel yang rosak dia akan mekanisme untuk bunuh diri tapi bila jadi sel kanser, dia tak bunuh diri tapi terus berkembang biak.

Resveratrol juga merencat pertumbuhan salur darah dalam sel kanser tersebut, merencat ketumbuhan dan mengelakkan sel kanser tersebar ke organ lain.

4. Resveratrol juga dikatakan boleh merencatkan sel kanser paru-paru. Walaupun dalam kajian lain dikatakan resveratrol mungkin tak membantu jika kanser paru-paru itu disebabkan rokok. Mesejnya di sini, jangan merokok.

Resveratrol merencatkan sel kanser paru-paru.

rawatan kanser terbaik

Dan resveratrol adalah salah 1 bahan aktif dalam Vivix. Dan Vivix sendiri telah dibuktikan melalui kajian boleh memanjangkan jangka hayat sel dan dimuatkan di dalam Landmark Study II melalui kajian yang dijalankan oleh seorang pemenang hadiah Nobel dalam bidang Perubatan, Profesor Elizabeth Blackburn. Bukan calang-calang tau..

Tapi, saya just nak tekankan yang Vivix ialah suplemen, untuk meningkatkan tahap kesihatan. Bukanlah untuk menyembuhkan atau merawat penyakit. Jadi, apa-apa penyakit pun mesti dirawat oleh doktor dan suplemen adalah untuk melengkapkan nutrisi harian kita.

Untuk maklumat lanjut atau nak order Vivix, boleh whatsapp saya,

Fyda Noh : 012 621 1883

Atau jika nak beli sendiri secara online, boleh klik kat sini – Vivix untuk kesihatan.

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *