Bagaimana Hormon Estrogen Berlebihan Boleh Meningkatkan Risiko Kanser Payudara

kanser payudara

Bagaimana Hormon Estrogen Berlebihan Boleh Meningkatkan Risiko Kanser Payudara

Ada orang tanya saya kenapa terdedah kepada hormon estrogen dalam jangkamasa lama boleh meningkatkan risiko kanser payudara? Bukan kanser-kanser lain?

Sebenarnya selain kanser payudara, ada juga kanser lain yang dikaitkan dengan hormon estrogen.

Mari saya jelaskan..Dalam tisu payudara, ada reseptor (penerima) hormon estrogen. Macam reseptor tu ialah mangga kunci dan estrogen adalah anak kunci untuk membukanya. Bila estrogen bergabung dengan reseptor ini,  dia akan aktifkan tisu payudara.

Tisu yang aktif akan menghasilkan tisu-tisu baru, dan fungsi estrogen ni ialah membantu penghasilan sel baru. Namun, bila hormon estrogen banyak atau berlebihan, banyak tisu baru akan dihasilkan dengan cepat. Bila nak buat kerja banyak tapi nak cepat, boleh jadi banyak silapnya lah.

kanser payudara

Teori itu diguna pakai untuk menerangkan bagaimana kanser payudara terjadi. Maksudnya banyak sel baru dihasilkan, boleh ada kesilapan dalam genetik dan sel yang tak normal akan terhasil. Sel-sel ni sebenarnya boleh dibaiki semula oleh badan tapi kalau terlampau banyak dan badan pun tak mampu betulkan balik, kemungkinan sel tak normal ni akan jadi sel kanser.

Sebab tu orang yang pertama kali haid pada usia muda dan menopos lambat dan juga orang yang makan pil perancang yang mengandungi estrogen berisiko untuk dapat kanser payudara.

Lakukan pemeriksaan payudara sendiri setiap bulan dan buat ujian mammogram setiap tahun apabila berusia 40 tahun. Tapi kalau ada sejarah keluarga kanser payudara, buatlah lebih awal.

Ada Tak Cara Untuk Kurangkan Risiko Kanser Ni?

Sekarang ni kita dah tahu hormon estrogen berlebihan atau hormon tak stabil atau progesteron rendah mungkin berisiko meningkatkan kejadian kanser payudara, jadi kita ikhtiar untuk mengawal dan menstabilkan hormon kita.

Kita juga perlukan sesuatu untuk mengawal pertumbuhan sel yang berlebihan ini.

tips kanser payudara

 

Vivix terbukti dalam ujian makmal boleh melindungi sel daripada kerosakan akibat radikal bebas. Vivix juga membantu memanjangkan telomere sel, yang mana semakin panjang telomere ini, semakin panjang jangka hayat sel. Dalam erti kata lain semakin panjang telomere semakin sihatlah seseorang itu.

Jadi, untuk anda yang berisiko terhadap kanser payudara, saya cadangkan anda amalkan Vivix setiap hari untuk memelihara sel anda. Bila sel anda sihat, in sha Allah dapat kurangkan risiko penyakit-penyakit bahaya ini.

Bagaimana Nak Dapatkan Vivix Ya?

*DISCLAIMER
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

WhatsApp kami di 012 621 1883 (klik dari smartphone anda).
Follow FB Fyda Noh untuk chat secara langsung.
Daftar keahlian Shaklee di “Join Now sekarang & nikmati penjimatan hingga 20%.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.