Bagaimana Cara Makan Ubat Boleh Merosakkan Buah Pinggang Pesakit Darah Tinggi

ubat rosakkan buah pinggang

Bagaimana Cara Makan Ubat Boleh Merosakkan Buah Pinggang Pesakit Darah Tinggi

Baru-baru ini saya terima whatsapp daripada seorang lelaki yang berusia 30-an yang menghidap tekanan darah tinggi. Katanya doktor bagi makan dia dua jenis ubat. Biasanya apabila seseorang disahkan menghidap tekanan darah tinggi, 1 ubat sahaja dimulakan yang paling rendah kesan sampingan. Apabila tekanan darah menjadi tidak terkawal, ada doktor yang akan menaikkan dos ubat dan ada doktor yang akan menambah ubat lain. Jadi, kalau orang yang makan 2 jenis ubat, boleh bayangkan lah kan bagaimana pengawalan tekanan darahnya.

Dia minta pendapat saya kerana tekanan darahnya masih tidak terkawal. Rupanya dia makan ubat selang sehari kerana dia takut buah pinggang akan rosak bila makan ubat tekanan darah tinggi.

ubat rosakkan buah pinggang

Hari ni tak payah makan ubat dah, Semalam dah makan

Ada sesetengah farmasi akan bagi sekotak ubat je terus kepada pesakit-pesakit ini. Jika anda diberi keistimewaan ini, bukalah kotak itu dan baca penerengan mengenai ubat yang disertaikan oleh syarikat ubat itu. Memang ada ubat tekanan darah tinggi yang boleh merosakkan buah pinggang, tapi doktor tak akan sewenang-wenangnya memberi ubat tersebut tanpa mengetahui status buah pinggang pesakit atau keadaan buah pinggang akan dipantau selepas ubat itu dimulakan. Dan jika didapati memberi kesan buruk kepada buah pinggang, ubat itu akan dihentikan serta-merta.

Macam tu sekali doktor cuba menjaga organ-organ pesakit.

Tekanan Darah Tinggi Tak Terkawal Punca Kerosakan Salur Darah

Namun, harus diingat juga bahawa tekanan darah tinggi boleh menyebabkan saluran darah ke buah pinggang menyempit, menjejaskan pengaliran darah ke buah pinggang dan
merosakkan sel-sel buah pinggang. Jadi, cuba bayang semasa anda tak makan ubat, tekanan darah tiba-tiba meningkat naik.

Dalam erti kata lain kerosakan buah pinggang tetap berlaku disebabkan oleh penyakit tekanan darah tinggi itu sendiri. Akibat tekanan darah tidak terkawal, tak mustahil kerosakan buah pinggang akan berlaku dengan lebih cepat berbanding dengan makan ubat.

Malah, pelbagai kesan lain yang lebih memudaratkan boleh berlaku dalam keadaan tekanan darah tinggi tak terkawal. Contohnya strok dan serangan jantung.

Jadi, nasihat saya jika anda sayangkan organ-organ anda dan tidak mahu buah pinggang rosak, jaga kesihatan baik-baik. Jika disahkan menghidap penyakit mesti ikut nasihat doktor dan makan ubat seperti yang diarahkan. Kalau ada apa-apa masalah, berbincang dengan doktor masing-masing. Elakkan minta nasihat daripada orang yang bukan ahlinya.

Jangan Letakkan Diri Anda Dalam Bahaya

Bila anda disahkan menghidap apa-apa penyakit, bermakna ada sesuatu yang tak kena dengan badan kita sebab itu perlukan ubat untuk mengawalnya. Jika penyakit ini tak dikawal, ia akan melarat dan menimbulkan komplikasi yang kita tak inginkan.

Anda mesti terus makan ubat dan ikut pemantauan doktor. Namun, di sana masih ada cara untuk anda berikhtiar mengawal penyakit. Caranya termasuk :

1. Jaga pemakanan anda

Kurangkan pengambilan gula ringkas dan garam. Kurangkan pengambilan lemak, terutamanya lemak trans. Sebaliknya banyakkan pengambilan asid lemak omega-3 yang baik untuk jantung dan buah pinggang.

2. Amalkan senaman yang sederhana dan berkala.

Kemampuan untuk buat senaman bergantung kepada diri sendiri. Tapi, paling berjalan laju ialah salah 1 senaman yang baik untuk diamalkan.

3. Bijak mengawal stress

Stress adalah antara penyebab utama tekanan darah tinggi. Kena tahu cara nak tackle stress tu supaya tak menyebabkan kerosakan lagi teruk.

4. Pengambilan suplemen berkualiti.

Walaupun suplemen ni masih jadi kontroversi di Malaysia, namun banyak kajian mengatakan bahawa pemakanan kita hari ni tak mampu membekalkan nutrisi yang cukup kepada badan kita untuk mengekalkan fungsinya. Jadi, sebab tu kita perlukan suplemen untuk menampung lompong nutrisi yang tak cukup ni.

Tapi, suplemen pun bukan sebarang suplemen. Cuba cari yang semulajadi dan organik. Dan suplemen yang saya cadangkan ialah daripada jenama Shaklee.

Bahagianya berbakti kepada orang tersayang

Abah call tadi share berita gembira,

Abah memang ada suspek jantung dan dia selalu jadi sakit bahagian dada, nak jalan pergi surau kat rumah pun boeh akit dada.
Abah juga ada darah tinggi, yang mana darah tinggi dia tak pernah turun selama ni walau makan ubat hospital.

“Berapa harga vivix yang kak long bagi abah tu? Abah nak lagi la”
Takyah belilah, nanti orang poskan.
“Berapa RM Vivix tu, baguslah”

Abah kata nanti takyah lagi bagi abah duit bulan-bulan, kak long dah bagi abah vitamin macam-macam dah.
Sedih plak dengar, duit sebanyak mana takkan dapat menggantikan kesihatan abah.

“Sejak abah ambil vivix, sekarang memang tak sakit dada dah, nak gi surau pun dah ok. Biasa exercise dalam rumah 10 minit dah semput, dah ambil Vivix sebulan abah exercise 20 minit tak ada masalah.
Darah tinggi abah pun dah turun pergi cek minggu lepas. Sebelum ni tak pernah turun terutama bacaan bawah.

Terharunya, moga kesihatan abah makin baik. Kita mungkin takleh nak balas jasa-jasa mereka, tapi yang termampu dengan berikan peluang kesihatan yang lebih baik pada mereka, itu sudah lebih dari puas.

elakkan kerosakan buah pinggang

Cadangan Suplemen Untuk Buah Pinggang Sihat

Vivix

Vivix ialah suplemen antioksida yang terbaik di dunia. Vivix membantu pesakit buah pinggang atau membantu melindungi kerosakan buah pinggang melalui cara berikut:

1. Kandungan antioksida yang tinggi mengurangkan kerosakan sel buah pinggang akibat radikal bebas.

2. Mengurangkan penggumpalan sel darah kuning (platlet) pada buah pinggang.

3. Membantu mengembangkan salur darah dan menggalakkan pengaliran darah ke buah pinggang.

4. Membantu kematian sel dengan cara yang sihat.

Vitamin D

yang merupakan vitamin larut lemak berfungsi untuk menyerap kalsium dari buah pinggang dan mengelakkan batu karang. Batu karang yang tidak dirawat boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang.

Vitamin C yang merupakan vitamin larut air dan bertindak sebagai antioksida yang melindungi sel buah pinggang daripada radikal bebas.

Kalsium dan potassium

Sel podocyte dalam buah pinggang (sel asas kepada binaan penapis) bergantung kepada kalsium dan potassium untuk membantu mengawal penapisan darah. Kedua-dua mineral ini menentukan saiz penapis dalam buah pinggang untuk mengeluarkan toksin.

Untuk memelihara kesihatan buah pinggang, gabungan vitamin Shaklee dibawah boleh membantu awak.

Ostematrix ialah gabungan kalsium, magnesium dan vitamin D yang membantu penyerapan antara satu sama lain untuk mengelakkan pembentukan batu karang di dalam buah pinggang

Vitamin C adalah antioksida larut air yang akan ditapis di buah pinggang, jadi bertindak untuk meneutralkan radikal bebas di kawasan buah pinggang dan memelihara kesihatannya.

Omega Guard

OmegaGuard adalah minyak ikan yang diperoleh daripada ikan laut dalam yang bebas pencemaran logam berat termasuk merkuri, plumbum dan lain-lain.

Asid lemak Omega-3 terbukti boleh meningkatkan kesihatan buah pinggang pesakit kencing manis. Jadi, suplemen ini sangat sesuai untuk diamalkan oleh pesakit kencing manis, apatah lagi diabetis adalah punca utama kerosakan buah pinggang. Kajian ini dijalankan oleh Universiti of Hong Kong yang dilaporkan dalam Diabetic Medicine.

(nutraingredient)

Asid lemak omega-3 yang membentuk sel membran yang normal juga dikatakan bermanfaat untuk pesakit yang sedang menjalani dialisis buah pinggang.

(asnjournal)

Energizing Soy Protein (ESP)

Pengambilan protein dalam pesakit buah pinggang menjadi kontroversi kerana dikatakan kerosakan buah pinggang yang dialami tidak dapat menapis bahan buangan yang terhasil daripada protein dan bahan itu akan terperangkap dalam badan.

Tapi, kita tahu kita memang perlukan protein untuk menjalankan pelbagai fungsi sel termasuk membina sel baru dan menyembuhkan luka. Protein juga boleh jadi sumber tenaga, memandangkan pesakit ini perlu mengurangkan pengambilan karbo dan lemak.

Protein tumbuhan tidak sama dengan protein haiwan dan tidak menghasilkan bahan buangan berbahaya. Dan antara protein tumbuhan, soya mungkin pilihan terbaik untuk dipertimbangkan.

(renal&urology)

penyakit buah pinggang tahap 3

 

Untuk dapatkan suplemen ini, anda boleh whatsapp saya :

Fyda – www.wasap.my/60126211883

Atau boleh isi borang di bawah dan saya akan balas secepat mungkin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *