Awas Jika Anda Cepat Sentap, Anda Berisiko Mendapat Masalah Mental

mudah tersinggung

Awas Jika Anda Cepat Sentap, Anda Berisiko Mendapat Masalah Mental

Otak kita ni memang organ yang ajaib. Walaupun penuh dengan saraf, tapi otak sendiri tak rasa sakit tau. Jadi kalau otak kita dipanaskan oleh keradangan, kita takkan rasa sakitnya macam keradangan di sendi. Sakitnya sakit sendi kan?

Jadinya kita tak dapat rasa kesakitan jika otak kita sedang sakit akibat akibat kerandangan kronik. Tetapi ada cara otak berbicara dengan kita bahaya dia sedang dilanda keradangan.

mudah tersinggung

Antara Tanda-Tanda Keradangan Kronik Di Otak Ialah

1. Brain fog.

Fog tu maksudnya berkabus. Bila seseorang tu mengalami brain fog, dia tak boleh bagi perhatian kepada apa yang dilakukan dan kerja sering tertangguh sebab mudah rasa jemu.

2. Depresi atau tertekan.

Orang yang stress, tertekan tu mungkin kerana keradangan kronik sedang berlaku di otak.

3. Mudah sentap.

4. Sering rasa nak marah

5. Mudah lupa

6. Sering keletihan yang tak ada sebab.

Dah tentu la tanda di atas boleh jadi sebab lain jugak, tapi keradangan yang menyebabkan tisu otak merosot dengan cepat ialah masalah berkaitan otak secara langsung.

Ada 1 keadaan dipanggil radang otak yang disebabkan oleh jangkitan kuman. Tapi itu adalah keadaan akut. Sekarang kita bincang keradangan kronik.

Kenapa Boleh Jadi Simptom Macam Di Atas?

Keradangan melambatkan perjalanan neuron. Senang cita sel otak gagal berhubung. Jadi keradangan pada otak menjejaskan fungsi otak secara keseluruhan.

Keadaan ni patut diambil serius, sebab keradangan otak menyebabkan sel otak rosak, mencepatkan sel otak menyusut dan mengecut. Jadi risiko untuk nyanyuk atau Alzheimer lebih tinggi.

Selain itu juga, kekurangan antioksida di otak boleh meningkatkan risiko depresi dan schizofrenia. Menurut pengkajoi dari unit psykiatri Universiti of Pennsylvannia, seorang wanita yang mengalami halusinasi didapati mengalami kekurangan vitamin C yang teruk. Selepas dirawat dengan vitamin C, simptomnya berkurang.

Professor Derri Shtasel from the department of psychiatry at the University of Pennsylvania, School of Medicine in Philadelphia described a case of a woman who was confused and hearing voices, as well as having physical symptoms. She was tested for vitamin C status and found to be very deficient. After being given vitamin C she had fewer hallucinations, her speech improved and she became more motivated and sociable. Vitamin C has been shown to reduce the symptoms of schizophrenia in research trials, and a number of studies have shown that people diagnosed with mental illness may have much greater requirements for this vitamin – often ten times higher – and are frequently deficient.

 

tips kawal stress

Bagaimana Terjadinya Keradangan Kronik Di Otak

Mungkin akibat kecederaan pada kepala atau akibat jangkitan kuman. Sistem imun di otak terus aktif terutamanya jika memang ada benda-benda tak seimbang dalam badan. Sistem imun akan membuatkan keradangan tu berterusan.

Selain tu, keradangan juga disebabkan oleh:

1. Keradangan kronik dalam badan. Keradangan kronik ni mungkin terjadi sebab pengambilan makanan tak berkhasiat, merokok, terdedah dengan pencemaran dan stress yang berterusan.

2. Usus bocor (leaky gut)

3. Penyakit seperti tekanan darah tinggi dan kencing manis.

4. Hormon tak seimbang

5. Hypotiroid

6. Alahan makanan

7. Sel imun sendiri menyerang sel otak (auto imun). Mungkin jarang dengar tapi mungkin ramai orang ada masalah ni.

Tips Untuk Bantu Masalah Keradangan Kronik Di Otak

Jika berlaku keradangan otak, sel otak makin susut dan susut dengan cepat. Namun, ada beberapa cara yang boleh kita buat untuk mengawal keadaan ini;

1. Kawal paras gula. Gula tinggi ke rendah ke, dua2 bahaya. Sebab tu penting untuk pastikan paras gula sentiasa stabil.

2. Kurangkan makanan penyebab radang.

3. Kawal paras hormon.

4. Jaga kesihatan usus dan jaga bakteria baik dalam usus.

5. Nutrisi anti radang – termasuklah makanan yang kaya antioksida & minyak ikan.

Semoga perkongsian ni bagi manfaat pada semua. Kalau perlu info lanjut tentang kurangkan keradangan di otak, roger saja ok..

Otak kita tak ternilai, jadi haruslah kita jaga baik2 kan?

NB: Otak memang tak rasa sakit. Yang ada deria sakit ialah lapisan pembalut otak dan lapisan paling dalam tulang tengkorak.

Anti-radang Terbaik Untuk Bantu Kawal Keradangan

Resveratrol adalah antara makanan terbaik untuk mengawal keradangan. Banyak kajian dah buktikan yang resveratrol sangat-sangat baik dalam membantu kesihatan secara keseluruhan.

kesihatan otak

Hampir semua masalah kesihatan di otak boleh diatasi dengan resveratrol. Sekarang kat mana nak cari resveratrol ni?

Makanan yang tinggi dengan resveratrol ialah anggur.

Sebab tu Shaklee ambik inisiatif menggunakan anggur sebagai bahan utama dalam suplimennya Vivix. Bukan tu saja, tapi ada 4 bahan utama yang sangat tinggi dengan antioksida.

Vivix adalah antara suplimen yang terbaik untuk kesihatan menyeluruh dan sumber anti radang.

 

berpantang dengan sihat

 

strok dah boleh berjalan

tips awet muda

Bagaimana Nak Dapatkan Vivix?

Semoga perkongsian saya ni dapat bantu anda yang ada masalah seperti stress, cepat sentap. Lakukan sesuatu sekarang sebelum anda benar-benar dapat masalah mental. Sebab bila dah sampai tahap tu, mungkin lebih mencabar untuk kembalikan kesihatan anda.

Untuk dapatkan Vivix, anda boleh hubungi saya di 012 621 1883

atau dierct wasap www.wasap.my/60126211883,

atau boleh follow saya di FB – Fyda Noh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.