Adakah Suplemen Selamat Untuk Pesakit Kencing Manis?

penyakit buah pinggang

Adakah Suplemen Selamat Untuk Pesakit Kencing Manis?

Zaman sekarang ini terlalu banyak produk kesihatan yang muncul di Malaysia. Produk-produk ni memang dapat kelulusan KKM, tapi masalahnya sebab banyak sangat produk KKM memang tak sempat nak pandai betul-betul.

Hari tu saya pernah tengok Live KKM pasal produk kosmetik. Kata panel tu, sebab banyak sangat produk baru, KKM akan tengok pada borang permohonan owner dan luluskan kalau tak ada apa-apa bahan bahaya. Kalau dapat repot, barulah KKM akan cek balik.

Ada sesetengah produk yang buang bahan merbahaya sebelum di uji oleh KKM, kemudian selepas lulus, pemilik produk akan masukkan semula bahan tersebut supaya ianya memberi kesan yang di inginkan oleh pengguna.

Perbuatan ini sangat tak beretika, tapi itulah yang orang percaya.

Penjual produk pula hanya fokus kepada untung tanpa memikirkan kesan sampingan yang bakal menghantui pengguna produk.

Sebab itu saya faham benar mengapa jika anda sedang menghidap kencing manis tetapi risau untuk cuba apa-apa jenis supplement tanpa nasihat doktor.

Tetapi ada satu produk yang bukanlah produk saya, tetapi saya sendiri amalkan dan saya sangat yakin untuk cadangkan kepada semua pesakit kencing manis dan penyakit-penyakit kronik yang lain.

penyakit buah pinggang

Produk tersebut adalah supplement bernama Vivix yang dikeluarkan oleh syarikat Shaklee.

3 Bukti Vivix Shaklee Berkesan Dan Selamat Kepada Organ Manusia

Apa beza Vivix supplement yang dihasilkan oleh Shaklee berbanding dengan lambakan produk kesihatan lain di pasaran?

Mari saya kongsikan 3 perbezaan yang bakal mengubah perspektif anda.

Shaklee merupakan sebuah syarikat supplement yang dah wujud lebih 100 tahun dan dibarisi oleh doktor dan saintis yang berpengalaman lebih 30 tahun dalam bidang nutrisi dan kesihatan.

Klik link barisan doktor dan saintis di dalam team Shaklee untuk mengenali bidang kepakaran dan pengalaman mereka.

Dan Shaklee bukan hidup dengan testimoni atau cakap-cakap orang saja, tapi hidup dengan kajian, penyelidikan dan bukti-bukti yang sahih.

1. Kajian Klinikal

Sejak awal Shaklee ditubuhkan, Shaklee memang komited untuk buat produk yang selamat kepada pengguna. Yang takkan rosakkan walau 1 sel pun dalam badan manusia. Itulah matlamat Shaklee.

Untuk betul-betul pastikan Vivix ini selamat, maka setiap bahan yang nak guna untuk buat Vivix tu akan dijalankan kajian klinikal terlebih dahulu.

–> Klik untuk baca catatan Shaklee berkaitan setiap bahan di dalam semua produk supplement mereka

Ujian dan saringan pula bukanlah hanya buat sekali atau sepuluh kali.

Tetapi mencecah kepada 350 kali ujian klinikal ke atas bahan-bahan untuk menghasilkan Vivix.

Begitu seriusnya Shaklee untuk pastikan Vivix selamat untuk di makan.

–> Baca juga artikel-artikel maklumat secara langsung dari Shaklee berkaitan tips untuk penyakit kencing manis

ubat kencing manis

2. Landmark Study

Di dalam dunia sains dan perubatan, Landmark Study merupakan sesuatu yang amat besar. Walaupun katanya kajian ni mendapat kontroversi, tapi kajian ni dah diluluskan oleh pihak yang sepatutnya meluluskan kajian dari seluruh dunia ni pun.

Ia merupakan sebuah kajian yang membandingkan produk Shaklee dan produk suplemen yang lain. Adakah selamat dan berkesan.

Shaklee mengambil inisiatif untuk bekerjasama dengan Professor Emeritus Dr Gladys Block yang langsung tiada kaitan dengan Shaklee untuk buat kajian ke atas produk Shaklee.

mata kabur akibat kencing manis

Kajian Ke Atas Bahan Untuk Buat Vivix

Ubat dan supplement mempunyai fungsi dan peranan yang berbeza.

Walaupun secara saintifik salah 1 polifenol dalam Vivix, iaitu resveratrol telah terbukti membantu mengawal dan mencegah penyakit kronik, tetapi ia bukan bertujuan untuk merawat atau menyembuhkan penyakit.

Polifenol di dalam Vivix lebih kepada menyokong fungsi sel dan pencegahan penyakit.

Vivix bukan saja sesuai di ambil untuk mencegah penyakit. Tetapi ia juga boleh di ambil oleh individu yang mempunyai penyakit, terutamanya penyakit kronik yang berkaitan dengan nutrisi yang tak seimbang. Ini kerana kita tak boleh nafikan yang sel-sel orang sakit lebih memerlukan nutrisi yang lebih banyak daripada orang yang tak ada penyakit.

Berikut saya kongsikan artikel perubatan berkaitan kajian yang menyokong keberkesanan Resveratrol yang diterbitkan oleh US National Library of Medicine.

Artikel kajian tersebut menyatakan kebolehan resveratrol dalam membantu pesakit kencing manis mengawal gula & melambatkan komplikasi.

Bagaimana Vivix Boleh Bantu Kawal Kencing Manis

Satu kajian ramdomized, double blind, placebo-controlled study telah dijalankan kepada 70 orang penghidap kencing manis.

Kajian ini telah menghasilkan 5 kesimpulan bahawa pengambilan Resveratrol 1g setiap hari selama 45 hari boleh :

1. Menurunkan paras gula berpuasa (Fasting Blood Glucose)

Bacaan gula yang normal semasa berpuasa merupakan petanda yang badan boleh memproses gula dengan baik.

Ia juga menunjukkan yang insulin dalam badan cukup dan insulin berjaya tukarkan semua gula menjadi tenaga dalam badan.

2. Menurunkan Kepekatan Insulin

Masalah insulin pekat ini biasanya dihadapi oleh pesakit kencing manis tahap 2.

Mereka ada insulin tetapi insulin mereka terintang – tak dapat menukarkan gula dari makanan menjadi tenaga.

Resveratrol akan bertindak mengurangkan rintangan pada insulin dan meningkatkan tahap sensitiviti insulin untuk menukarkan gula menjadi tenaga.

Bila ini berlaku, baru lah bacaan gula dalam darah terkawal.

3. Menurunkan paras HbA1C

HbA1c ialah satu bentuk hemoglobin yang bergabung dengan gula.

Hemoglobin adalah molekul di dalam sel darah merah yang membawa oksigen ke tisu dalam badan.

Hemoglobin HbA1c akan bergabung dengan gula.

Untuk bacaan normal, nilainya dibawah 6.5%.

Bacaan yang lebih dari 6.5% menunjukkan pengawalan gula dalam badan tidak berapa bagus. Namun, bacaan ini mungkin berbeza mengikut keadaan pesakit. Jadi, lebih baik mendapat konsultasi dan perbincangan dengan doktor yang merawat anda sendiri.

Apa Tu Ujian HbA1c?

Ramai pesakit kencing manis kebiasaannya sebelum jumpa doktor akan puasa dan pantang semua jenis makanan.

Walhal pada minggu-minggu sebelum appointment, penghidap kencing manis kebanyakannya tidak berpantang makan langsung.

Oleh sebab faktor ini, pihak hospital perlu jalankan ujian HbA1c.

HbA1c adalah satu cara untuk tengok pengawalan darah pada 3 bulan sebelum penghidap kencing manis mengambil bacaan gula.

Jika HbA1c tinggi, ia adalah petanda yang bacaan gula sebelum bertemu doktor adalah biasanya tidak terkawal, walaupun pada hari tersebut bacaan gula adalah rendah atau bagus.

Jadi untuk mengetahui dengan lebih tepat tahap gula di dalam darah seseorang, pesakit kencing manis perlu ambil dua ujian iaitu ambil bacaan gula dan HbA1c.

4. Menurunkan Tekanan Darah Sistolik

Sistolik ialah bacaan tekanan darah bahagian atas.

Sistolik juga merujuk kepada tekanan yang dihasilkan oleh jantung untuk mengepam darah ke seluruh badan.

Tekanan darah yang tinggi merupakan petanda yang ada masalah pada jantung.

Ia memaksa jantung bekerja dengan lebih kuat dari biasa.

5. Menaikkan kolesterol HDL

HDL adalah kolesterol kategori baik.

Ini kerana ia berfungsi untuk mengangkut kolesterol dari sel ke hati. Hati adalah tempat untuk buang segala toksik dalam badan.

HDL ialah kolesterol yang bantu turunkan paras lemak.

Resveratrol ialah salah satu bahan aktif yang terdapat dalam Vivix.

Secara tidak langsung Vivix adalah supplement yang bagus untuk membantu mengawal bacaan gula dalam darah bagi penyakit kencing manis dan melambatkan komplikasi.

Cara Dapatkan Vivix

ubat penyakit buah pinggang

Walaupun penyakit kencing manis ini tidak dapat diubati, masih ada cara lain meneruskan hidup yang lebih sihat dan bahagia.

Berikan peluang ini kepada diri anda. Ikuti rawatan doktor dan lengkapinya dengan menjaga pemakanan, bergerak aktif dan mengamalkan suplemen yang bersesuaian, seperti Vivix.

Telah ramai pesakit kencing manis yang berjaya menikmati kehidupan yang lebih baik. Buatlah pilihan yang bijak dalam menangani penyakit anda.

Dapatkan Vivix anda sekarang dengan hubungi saya,

Fyda Noh – 012 621 1883 (www.wasap.my/60126211883)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *